«خانواده در صحیفه سجادیه» بررسی می‌شود
کد خبر: 3802521
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶

«خانواده در صحیفه سجادیه» بررسی می‌شود

گروه اندیشه ــ جلسه دفاعیه «خانواده در صحیفه سجادیه» در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ جلسه دفاعیه پایان‌نامه کارشناسی ارشد خانم فرهنگی، دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث با عنوان «خانواده در صحیفه سجادیه» شنبه، 21 فروردین‌ماه، ساعت 17 تا 19 در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود، این جلسه با حضور دکتر کریمی، استاد راهنما، دکتر ایزدی، استاد مشاور و دکتر شریعتی به عنوان استاد داور در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی واقع در خیابان فلسطین جنوبی، خیابان روانمهر، پلاک ۳ برگزار می‌شود.

در چکیده این پایان‌نامه می‌خوانیم: از بدو پیدایش انسان بر روی کره زمین، همواره زنان و مردان، با تشکیل کانونی به نام خانواده، عمری را در کنار یکدیگر گذرانیده و فرزندانی در دامان پرمهر خویش پرورانده و از این جهان رخت بر بسته اند. طبیعی‌ترین شکل خانواده، همین است که هیچ عاملی جز مرگ نتواند پیوند زناشویی را بگسلد و میان زن و شوهر جدایی بیفکند. کوشش مصلحان جامعه - مخصوصاً پیامبران خدا - این بوده است که نظام خانواده، یک نظام مستحکم و پایداری باشد و هیچ عاملی نتواند این کانون سعادت را متلاشی گرداند.

خانواده و اهتمام به حقوق متقابل والدین و فرزندان ، اساس اجتماع و یکی از عوامل مهم ایجاد تمدن انسانی و اسلامی است که در کلام معصومین علیهم السلام و ادعیه ایشان نمود گسترده ای دارد؛ زیرا رشد و تربیت افراد در خانواده پایه گذاری می شود و سلامت و سعادت بشری در گرو تربیت صحیح و استواریست که در این کانون پدید می‌آید. در این پژوهش ابتدا به بیان معنای خانواده و سپس به واژگان و مفاهیم مرتبط نزدیک به آن اشاره­ شده است. سپس مبانی اخلاقی صحیفه سجادیه و حقوق  اعضای خانواده در قبال یکدیگر برسی شده است که در سه بخش حقوق همسران، حق والدین بر فرزندان و حق فرزندان بر والدین ارائه می شود. و در نهایت وظایف هریک از اعضای خانواده تبیین شده است.

این پایان‌نامه در انتها به این نتیجه می‌رسد که صحیفه سجادیه که یکی از غنی ترین منایع شیعی به شمار می‌آید آموزه های مفید و پرمغزی در زمینه خانواده ارائه کرده است که عمل به این وظایف مثل وفاداری، عفو و گذشت، خوش گمانی، حسن معاشرت، احترام و ادب، عفت و محبت و... می‌تواند الگوی صحیحی از خانواده مسلمان را در عمل نشان دهد  و راهگشای خیلی از مسائل خانواده در عصر امروز باشد.

انتهای پیام

captcha