جشنواره «باز باران» در یزد برگزار می‌شود
کد خبر: 3803194
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷

جشنواره «باز باران» در یزد برگزار می‌شود

گروه اجتماعی ــ جشنواره علمی، فرهنگی و هنری کودکان کار و خیابانی با عنوان «باز باران» از ۲۴ تا ۲۹ فروردین‌ماه دراستان یزد برگزار می‌شود.

جشنواره «باز باران» در یزد برگزار می شودبه گزارش ایکنا از یزد، به مناسبت برگزاری جشنواره علمی، فرهنگی و هنری کودکان کار و خیابانی با عنوان «باز باران» فخرالسادات خامسی هامانه، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و عباس ملازینلی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد صبح امروز، 24 فروردین‌‌ماه در جمع خبرنگاران حضور یافتند.
فخرالسادات خامسی‌هامانه، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با اشاره به برگزاری این جشنواره از 24 الی 29 فروردین‌ماه جاری اظهار کرد: این جشنواره در سه بخش «نمایش خیابانی، نمایش اجرا محور، سرود با اجرای کودکان کار و خیابانی»، «مسابقه انشا و نقاشی و پخش و نقد فیلم»، «برگزاری پنل آموزشی و حمایت‌های مادی و معنوی» برگزار خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کودکی که دچار فقر است و برای پر کردن شکم خانواده و خودش مبادرت به‌کار می‌کند، کودک کار گفته می‌شود، ادامه داد: کودک کار اکثر وقت خود را برای کار در جهت کمک به خانواده صرف می‌کند و از تحصیل می‌زند و یا کودکانی هستند که در کنار اینکه مبادرت به کار می‌کنند تحصیل را در ساعات فشرده قرار می‌دهند.

90 درصد کودکان کار‌، اتباع هستند
خامسی افزود: در یزد کودکان خیابانی 90 درصد اتباع هستند و در سر چهارراه تکدی‌گری می‌کنند اما با رفع مشکل مهاجرت خیلی از تعداد کودکان کار کاهش پیدا می‌کند و طبق بررسی‌های انجام شده کودکان کار وابسته به باند در استان یزد ثابت نشده و اکثراً به‌دلیل فقر و کمک به خانواده به کار اقدام می‌کنند.
مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با اشاره به جشنواره باز باران بیان کرد: این جشنواره تلنگری است برای دغدغه‌مندی همگان که جامعه را درگیر کند و بیدار کردن وجدان‌های انسانی و اخلاقی و دغدغه مندی مردم در موضوع کودکان کار، توانمندسازی اجتماعی و دینی و مذهبی از اهداف این جشنواره است.
خامسی از اجرای طرح استعدادیابی کودکان کار و خیابانی در این استان خبر داد و گفت: از بین کودکان کار و خیابانی 50 نفر شناسایی و برای گروه تئاتر و سرود انتخاب شدند و برای حفظ شان این کودکان، این گروه‌ها با کودکان دیگری ادغام شدند و این تعداد کودک قرار است در برنامه‌های بعدی استفاده و امید است آینده ای درخشان داشته باشند.

اجرای طرح «استعدادیابی کودکان کار و خیابانی» در یزد
مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری یزد بیان کرد: امسال دو برنامه در زمینه کودکان کار و خیابانی اجرایی می‌شود که توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد و مؤسسات خیریه و اینکه کمک‌های خود را به این مؤسسات و سمن‌ها اهدا شود چراکه این اقدام باعث می‌شود کمک در خیابان کاهش و بالطبع آن کاهش این تعداد افراد منجر می‌شود و مؤسسات کمک را به دست خانواده می‌رسانند و بهانه‌ای برای کودکان نیست و به چرخه آموزش برمی‌گردند.
وی توانمندسازی مهارتی کودکان کار را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و تصریح کرد: این اقدام نیز هم شامل خود کودکان و هم شامل خود خانواده‌ها می‌شود.
عباس ملازینلی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد نیز در این نشست در پاسخ به سؤالی درخصوص میزان اثربخشی این برنامه‌ها گفت: این جشنواره تلنگری است به مراکز علمی و دانشگاهی و اهالی فرهنگ و هنر برای آسیب‌شناسی معضلات و اینکه بر اساس پارامترهای فرهنگی و نگاه یزدی ها و مهاجرت در کنارهم مطالعه و راهکار ارائه و برای مجریان بازگو شود .

رفع مشکل کودکان کار اراده اجتماعی را می‌طلبد
وی ادامه داد: سازمان‌های دولتی و شهری به تنهایی کاری از دستشان برنمی‌آید و نیاز به بسیج عمومی است و این معضلات اجتماعی نباید کمتر از سیل دیده شود چرا که مقطعی و زودگذر است و باید از مدفون شدن استعدادها جلوگیری و مواظبت شود.
ملازینلی افزود: اگر هر یک از دستگاه‌ها وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و همگان مشارکت کنند اثربخشی کار دیده خواهد شد و اراده اجتماعی را می‌طلبد.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد فرهنگ‌سازی را راه چاره برای التیام کودکان کار عنوان کرد و گفت: مردم می‌توانند برای شناسایی کودکان کار و خیابانی با شماره 123 اورژانس اجتماعی تماس بگیرند.
یادآور می‌شود طرح حمایتی پنج شنبه‌های بدون خودرو با موضوع کودکان کار و خیابانی، عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی ویژه کودکان کار، اجرای طرح حامیان کودکان کار با عنوان لطفا از من خرید نکنید، برگزاری میزگرد علمی با موضوع کودکان کار و خیابانی، مسابقات ورزشی از جمله برنامه‌های این جشنواره اعلام شد.
همچنین اختتامیه این جشنواره و جشن حمایتی از کودکان کار و خیابانی با حضور سازمان‌های مردم نهاد و خیران و عموم مردم روز پنجشنبه، 29 فروردین‌ماه در محل دانشکده حضرت رقیه(س) برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha