نقش ماماها در افزایش نرخ رشد جمعیت کشور
کد خبر: 3806759
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
نمکی تبیین کرد:

نقش ماماها در افزایش نرخ رشد جمعیت کشور

گروه سلامت ــ وزیر بهداشت معتقد است ماما‌ها می‌توانند به عنوان مهمترین ابزار در سیاست‌های افزایش جمعیت نقش‌آفرینی کنند، چرا که با کمک آنان می‌توان در مراقبت‌های قبل از زایمان، نوزادان و مادران را از آسیب مرگ و میر ناشی از بارداری و زایمان مراقبت کرد.

نقش ماماها در رفع نگرانی‌های رهبری در حوزه جمعیتبه گزارش ایکنا؛ به نقل از وبدا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، در حاشیه مراسم بزرگداشت روز جهانی مامایی در سالن همایش‌های رازی تهران با بیان اینکه نظام بهداشتی و درمانی ایران در بین کشور‌های مدیترانه شرقی به عنوان یکی از کشور‌های پیشرفته و مترقی تلقی می‌شود، گفت: اکثر کشور‌های منطقه درصدد هستند که از الگوی ایران برای توسعه زیرساخت‌های حوزه سلامت استفاده کنند.

وی افزود: دستاورد‌های ارزشمندی در کاهش مرگ و میر مادران، نوزادان و کودکان، حذف کزاز بند ناف، اصلاح الگو‌های تغذیه‌ای و مراقبت‌های قبل و زایمان داشته‌ایم که ماما‌ها نقش اصلی را در این دستاورد‌ها داشتند.

وی تصریح کرد: در سیل اخیر، ماما‌ها حضور و نقش پررنگی داشتند و می‌دیدم که تا زانو در گل فرو می‌روند تا مبادا مادر بارداری دچار مشکلی شود. ما در پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع خدمات سلامت، در مراقبت از زنان باردار خارج از مراکز بهداشتی و درمانی به شکل آموزش از راه دور از ماما‌ها نیز استفاده می‌کنیم.

وزیر بهداشت در خصوص آینده شغلی مامایی برای دانشجویان این رشته، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، می‌توانیم به خوبی از ظرفیت ماما‌ها در نظام سلامت استفاده کنیم و تردید ندارم که ماما‌ها را در جایگاه مناسب به کار خواهیم گرفت و می‌خواهم که این دغدغه را از ذهن ماما‌ها دور کنم. یکی از کار‌هایی که می‌خواهیم از ماما‌ها در آن بهره ببریم، رفع دغدغه مقام معظم رهبری برای افزایش نرخ جمعیت است.

نمکی تأکید کرد: ماما‌ها می‌توانند به عنوان مهمترین ابزار در سیاست‌های افزایش جمعیت نقش‌آفرینی کنند، چون با کمک ماما‌ها می‌توانیم در مراقبت‌های قبل از زایمان، نوزادان و مادران را از آسیب مرگ و میر ناشی از بارداری و زایمان مراقبت کنیم. همچنین ماما‌ها در ترغیب به فرزندآوری در خانواده، نقش اصلی را دارند.

وی با اشاره به اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی از سال ۹۳ در کشور، گفت: درصدد هستیم که ۶۰ درصد از زایمان‌ها در کشور به صورت طبیعی انجام شوند؛ اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه یافته و در بسیاری از استان‌ها به اهداف مورد نظر رسیده‌ایم. نقش ماما‌ها در ترویج زایمان طبیعی، اساسی و مهم است.
 
انتهای پیام
captcha