تأثیر مسابقات بر فهم قرآنی/ برنامه‌های دارالقرآن از طیف خاص فراتر رود
کد خبر: 3807912
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳

تأثیر مسابقات بر فهم قرآنی/ برنامه‌های دارالقرآن از طیف خاص فراتر رود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در نشست کارگروه تولید محتوا که روز گذشته، ۱۰ اردیبهشت‌ماه با حضور رؤسای قرآن و عترت نماز پنج استان در مازندران برگزار شد به مباحثی، چون لزوم تفهیم فلسفه نماز با حضور دانش‌آموزان، پرهیز از برپایی مسابقات قرآن به صورت انفرادی و نگاه علمی به مباحث اعتقادی اشاره شد.

رنک باختن فهم قرآنی در سایه غول قهرمان‌پروری در مسابقاتبه گزارش ایکنا از مازندران، نشست کارگروه تولید محتوا با حضور رؤسای قرآن و عترت نماز استان‌های البرز، تهران، شهرستان‌های تهران، گیلان، قزوین و مازندران ظهر دیروز، 10 اردیبهشت‌ماه در اردوگاه بادله ساری برگزار شد.
در این نشست بهشتی، رئیس اداره نماز اداره کل قرآن و عترت و نمار آموزش و پرورش با بیان اینکه ابلاغیات شورای عالی نماز در مدارس جنبه اجرایی داشته و مبنای ارزیابی است، گفت: با ابلاغیات جدید شورای عالی نماز  جایگاه نماز ارتقا خواهد یافت و مدیران قرآن و عترت استانی باید در ظرفیت‌سازی استانی تلاش کنند.
وی با تأکید بر اینکه کارگروه‌های مختلف قرآنی باید مدلی برای ترویج فرهنگ قرآنی در مدارس طراحی و پیاده‌سازی کنند، افزود: ظرفیت‌سازی در بالادست بر اساس سند تحول به زودی اتفاق می‌افتد.
بهشتی تصریح کرد: در موضوع نرم‌افزار و تولید ناب مخاطب مشخص و اتلاف منابع وجود ندارد و باید از این شیوه برای ارتقای موضوع نماز بهره ببریم.
وی یکی از دلایل عدم نوآوری در نماز را عدم تحمل‌ناپذیری مسئولان این حوزه دانست و افزود: نبود وحدت رویه در دستگاه‌های فرهنگی و نهادهای دینی مشهود است.
جریان‌سازی فرهنگی ارجح از فرهنگ‌سازی
این مسئول جریان‌سازی و ایجاد جنبش را کارآمدتر از فرهنگ‌سازی دانست و اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته بر‌حسب اقتضائات روز مقررات ایجاد می‌شود و مقررات‌زدایی می‌کنند.
وی با بیان اینکه، باید در جلسات کارگروه‌ها، واقعیات بی‌پرده بیان و چاره‌اندیشی شود، ادامه داد: جلب مشارکت مربیان، خانواده‌ها، تصمیم‌گیری به‌روز، یافتن روش‌های نوین، گزینش ایده‌ها، حمایت در اجرا و پیگیری از وظایف کارگروه‌ تولید محتوا است.
بهشتی با بیان اینکه در ستاد اقامه نماز ساختار مدون وجود نداشت، گفت: ساختار، منابع، نیروی انسانی کارآمد و برنامه از مراحل اجرای یک طرح است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه همه طرح‌ها باید دارای نقشه‌راه و جهت‌دار باشد، افزود: فرصت‌جویی هوشمندانه و پیگیری روشمند بسیار مهم است.
معاونت پرورشی؛ خط مقدم جنگ
بهشتی گفت: ما در اداره قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش که به نوعی خط مقدم جنگ است حضور داریم تا فرزندانمان شکار دشمن نشوند و اجازه ندهیم یک نسل شیعه و قرآنی در دام دشمنان گرفتار شوند.
وی افزود: در حال حاضر 3 میلیارد تومان برای هزینه ایاب ذهاب ائمه جماعت مدارس کشور به صورت علی‌الحساب اختصاص یافت که در نوبت بعدی به مبالغ دیگر در این باره پرداخت می‌‌شود.
در ادامه بنایی، رئیس اداره قرآن و عترت قزوین گفت: «تمکن» در قرآن در موضوع نماز فراهم کردن همه امکانات و ابزار است و در این زمینه باید طوری اقدام کنیم که هیچ اجبار و اکراهی صورت نگیرد.
وی تلاش دشمنان را در جنگ نرم، حساب‌شده و فراگیر دانست و افزود: ‌عامل بی‌انگیزگی دانش‌آموزان در امر نماز، فراهم کردن زمینه جذاب دیگر توسط دشمنان و کوتاهی بالادستی‌ها در فرهنگ‌سازی است.
رئیس اداره قرآن و عترت قزوین اظهار کرد: باید سهم اداره نوسازی مدارس را در رونق مساجد جدی بگیریم و کارگروه عمران برای آماده کردن زمینه سخت‌افزاری نمازخانه مدارس تلاش کند.
وی با انتقاد از اینکه رویکرد برخی از معلمان در کلاس دینی نیست، ادامه داد: نقش خانواده در ترویج نماز مهم است و اگر مدرسین را توانمندتر شوند در آموزش صحیح بسیار موفق خواهیم بود.
بنایی خواستار هم‌افزایی دستگاه‌های قرآنی و فرهنگی در کشور شد و بیان کرد: متأسفانه فارغ‌التحصیلان تربیت معلم در زمینه علوم قرآنی بسیار ضعیف هستند و لازم است برای تدریس مسائل تربیتی در تربیت معلم از کارشناسان و مدیران قرآن و عترت آموزش و پرورش بهره‌گیری شود.
رنگ باختن فهم قرآنی ‌
وی برگزاری مسابقات قرآن در آموزش و پرورش را نوعی قهرمان‌پروری و پهلوان‌پروری دانست و افزود: هدف مسابقات توجه به فرهنگ و معارف است که این مهم در مسابقات رنگ باخته است.
وی از راه‌اندازی کاروان قرآنی و طرح نماز اول در استان قزوین خبر داد و افزود: هدف‌گذاری اگر از سوی شخص اول سازمان نباشد در اجرا پیشرفتی نخواهیم داشت و قرآن کریم علت شهوترانی برخی از اقوام را ضایع کردن نماز ذکر کرده است.
در ادامه محمدرضا بهمنش، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز شهرستان تهران با انتقاد از اینکه متأسفانه اقامه نماز چون در اولویت اغلب مسئولان نیست، می‌توان نتیجه گرفت همه صحبت‌ها فقط شعار است حتی ممکن است این کارگروه هم در پی حل مسئله نباشد.
مسئولان بالادست ساعاتی را در مدارس تدریس کنند
وی با انتقاد از اینکه اغلب مسئولان حوزه تربیتی وزارت آموزش و پرورش پشت درهای بسته و بی‌خبر از کف مدرسه تصمیم‌گیری می‌کنند، افزود: پیشنهادم این است برای نزدیک کردن تصمیمات مسئولان بالادست با واقعیت موجود همگی آنها ساعاتی از وقتشان را در کلاس درس به سر ببرند و در مدارس تدریس داشته باشند.
بهمنش عدم تنوع و تعدد طرح‌ها در مدارس را چالشی برای مدیران مدارس دانست و اظهار کرد: ‌اغلب طرح‌ها ماهیتی مشابه داشته فقط نامشان متفاوت است و و جود طرح‌های نمادین برای مدارس بی‌فایده است باید به دنبال طرح‌های ارزشمند و ماندگار باشیم.
لزوم تفهیم فلسفه نماز  با دانش‌آموزان
وی با تأکید بر اینکه نمازخوان شدن اغلب جامعه از مدارس اتفاق می‌افتد، افزود: باید فلسفه نماز را ‌با بهره‌گیری از اساتید دانشگاه و حوزه علمیه در ذهن دانش‌آموزان بگنجانیم و به آنها بفهمانیم که نماز راه سعادت است.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز شهرستان تهران با بیان اینکه هنوز فضای برخی از نمازخانه‌ها مدارس در وقت نماز خالی است، گفت: وقتی در پرداخت حق‌القدم‌ یک روحانی که بسیار ناچیز است چندین ماه تا یک سال تأخیر می‌شود چگونه می‌توان انتظار داشت که دیگران برای اقامه نماز تشویق شوند.
وی ادامه داد باید اولیا دانش‌آموز را در مدارس مشارکت داد و استقرار نمازخانه در بهترین مکان مدرسه باشد تا رغبت آنها به نماز بیشتر شود.
بهمنش خواستار تخصیص بودجه کافی برای مسائل تربیتی دانش‌آموزان شد و گفت: فعالیت دینی نیاز به جذابیت دارد و موضوع تشویق باید اجرایی شود.
وی افزود: متأسفانه ما در آموزش و پرورش به جای رفتن به سراغ نهادینه کردن مفاهیم دینی به دنبال ارائه گزارش و آمار هستیم و تربیت حافظی که از اخلاق و مفاهیم کاربردی قرآن بی‌بهره باشد سودی ندارد.
این فعال قرآنی حفظ جزء 30 قرآن را نوعی پیگیری ظاهری قرآن دانست و گفت: باید توجه به نماز‌ و کابردی کردن قرآن در مدارس اولویت وزیر و مسئولان باشد و باید حمایت عملی صورت گیرد.
وی افزود: ما نباید فقط به فکر اقامه نماز در مدرسه باشیم‌، چراکه اغلب مدارس صبحی در سال تحصیلی قبل از اذان تعطیل می‌شوند و در حقیقت اقامه نماز بعد از ساعات تعطیلی اتفاق نخواهد افتاد و مدرسه باید برای دانش‌آموز در اقامه نماز ایجاد انگیزه کند تا دانش‌آموز در دیگر ساعات شبانه‌روز نماز یومیه خود را ادا کند.  
در ادامه عباس صفایی رئیس اداره قرآن، عترت و نماز گیلان مسجد، مدرسه و خانواده را در موضوع نماز پیوند‌دهنده دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه نماز اولویت اول دین ما است اما در کشور جمهوری اسلامی ایران این فریضه الهی هنوز در حاشیه است.
آموزش نماز جزو برنامه‌های درسی قرار گیرد
وی با تأکید بر اینکه باید آموزش نماز جرو برنامه‌های درسی قرار گیرد، افزود: با داوطلبانه بودن برنامه نماز نمی‌توان در این زمینه پیشرفتی داشت.
صفایی خواستار ایجاد حساسیت در اقامه نماز از سوی مدیران مدارس شد و بیان کرد: اگر مدیران و معلمان در اقامه نماز در مدارس کاهلی کنند نمی‌توان از دانش‌آموز انتظاری داشت.
وی متعهد بودن به اقامه نماز را در انتخاب مدیران کشور لازم دانست و ادامه داد: باید اقدامی کنیم تا اولیای دانش‌آموزان در خانه در امر نماز کوتاهی نورزند.
در این کارگروه مجید حسینی‌فر، رئیس اداره  قرآن، عترت و نماز تهران خواستار ثابت بودن اعضای کارگروه و عدم تغییر افراد در نشست‌های بعدی شد و گفت: در اقامه نماز دانش‌آموزان در مدارس چنانچه مدیر و مربیان مدارس اقدامی نکنند با ابلاغ بخشنامه و...  پیشرفتی نخواهیم داشت.
پرهیز از برگزاری مسابقات انفرادی قرآن 
وی افزود: باید تلاش کنیم که برنامه‌های دارالقرآن از طیف خاص فراتر رود و مسابقات از حالت انفرادی به صورت جمعی برگزار شود.
حسینی‌فر با بیان اینکه به مدرسه بودن فعالیت‌ها معتقد است و نباید یک طرح خوب در مدرسه محبوس شود، اظهار کرد: طرح میقات صلات، جشنواره آستانه ملکوت از جمله طرح‌های قابل توسعه در کشور دانست.
وی خواستار تشکیل تیم اندیشه‌ورز در مراکز استان‌ها شد و افزود: ظرفیت انجمن اولیا در آموزش و پرورش هنوز ناشناخته است.
در ادامه عیسی بابالو، رئیس اداره قرآن و عترت البرز گفت: هنوز شیوه‌های تدریش و آموزش در مدارس قدیمی و بر اساس تجربیات است و برای تربیت نسلی که قرار است در 20 سال آینده در جامعه تأثیرگذار باشد نیاز است از شیوه‌های نوین بهره ببریم.
اقامه نماز در آموزش و پرورش در اولویت نیست 
وی افزود: در مبانی نظری نماز چیزی کم نداریم اما متأسفانه در عمل اقامه نماز هنوز اولویت اول آموزش و پرورش نشده است و در این زمینه هنوز به اهداف تربیتی کلان نرسیدیم.
بابالو‌‌ فرصت 12 ساله را برای تربیت دانش‌آموزان مغتنم شمرد و تصریح کرد: توجه عملی معلمان و مدیران مدارس به نماز، تهیه امکانات اولیه در نمازخانه‌ها، پرداخت ایاب ذهاب ائمه جماعات و پای‌کار آوردن ولی دانش‌آموزان می‌تواند در ترویج اقامه نماز در مدارس مفید باشد.
محمود تنها، مدیر قرآن، عترت و نماز مازندران با اشاره به تغییر کاربری در نمازخانه‌های مدارس، گفت: اقدام 6-3-3 سبب شد که نیمی از نمازخانه‌ها تبدیل به کلاس شود.
وی افزود: در استان مازندران اقداماتی همچون؛ اجرای طرح شمیم رحمت، جشن عبادت، برگزاری سلسله نشست‌های نسیم هدایت و نیز کلاس‌هایی برای توانمندسازی نیروهای قرآنی انجام شد.
لزوم نگاه علمی در مباحث اعتقادی 
دبیر کارگروه تولید محتوا تصریح کرد: فردای هر جامعه مدیون جامعه علمی همان کشور است و ما باید نگاه علمی را در مباحث اعتقادی همچون نماز بگنجانیم.
وی از تهیه نرم‌افزاری در آموزش نمار خبر داد و افزود: ساخت این نرم‌افزار آموزشی تا خردادماه جاری به پایان می‌رسد.
آثار مطهری؛ راه‌کار چالش‌های عصر حاضر
در ابتدای این نشست محمد شعبانی، معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران گفت: شهید مطهری دارای افکار مدرن بود و هم اکنون آثار او برای چالش‌های عصر ما راه‌گشا است.
وی با تأکید بر برگزاری برنامه‌های متمرکز، افزود: باید در مدارس جنبش راه بیندازیم و برنامه‌ها را شهرستانی و مدرسه‌ای کنیم.
معاون پرورشی مازندران با انتقاد از اینکه کارگروه تربیتی در آمورس و پرورش تشکیل نشده است، تصریح کرد: متأسفانه مسابقات قرآن شبیه کنکور شده و لازم است مسابقات از حالت انفرادی به تیمی تغییر کند.
وی با بیان اینکه در چهار تشکل آموزش و پرورش استان مازندران 28 هزار دانش‌آموز عضویت دارند، افزود: باید مسابقات قرآن و دیگر برنامه‌ها و اجرای طرح‌ها را با این تشکل‌ها پیوند بزنیم.
شعبانی مدرسه‌محوری را جزو سیاست‌های معاونت پرورشی مازندران دانست و تصریح کرد: اگر مدل و الگوی تربتی در یک استان موفق بوده باید برای تعمیم آن در سطح کشور اقدام کرد.
انتهای پیام
captcha