شهید مطهری مصداق علم نافع است/ میراث مطهری برای امروز چیست
کد خبر: 3808225
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
حجت‌الاسلام رستمی:

شهید مطهری مصداق علم نافع است/ میراث مطهری برای امروز چیست

گروه اندیشه ــ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به ویژگی‌های بارز شخصیتی شهید مطهری، بیان کرد: ایشان عالم زمان‌شناسی بودند که همواره درصدد رفع شبهات و انحراف‌ها بودند و باید این شهید را مصداق عالم و علم نافع بدانیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش ملی «استاد مطهری و مطالعات قرآنی معاصر»، امروز، 12 اردیبهشت، به همت انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی و با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در این همایش بیان کرد: اگر انسان طراز را بخواهیم در قرآن و روایات کشف کنیم، طبیعتاً ایمان شرط اول آن است، اما این ایمان با لوازمی موجب رفعت مؤمن می‌شود. انسان مؤمن به علم و جهاد اشتغال دارد، اما می‌توان گفت که تقوا حاکم بر همه این مسائل است.
وی تصریح کرد: امام علی(ع) در مورد خود و شبی که ترور شدند توصیفی دارند که حضرت وقتی حرکت کردند، فرمودند که راه انسان مؤمن و مجاهد را باز گذارید و از حرکت او ممانعت نکنید. تعبیر مؤمنِ مجاهد را حضرت به کار می‌برند و زمانی که به شهید مطهری و خصوصیات شهید مطهری و رسالتی که همه معلمان نیک جامعه دارند توجه می‌کنم، این خصوصیت جهاد همراه با علم در ایشان یافت می‌شود و ما نیز برای تحقق آن باید تلاش کنیم. جهاد نیز به معنای عام مراد است. باید اصرار کنیم که تعاریف قرآن از ارزش‌ها با همان تعاریف تداول یابد. مفهوم هجرت و جهاد و ... مفاهیمی است که در درون خود آن قدر وزن برای حمل مفاهیم دارند که به دنبال واژگان جایگزین برای امروزی کردن آن نباشیم. بنابراین عالمِ مجاهد برای شهید مطهری تبعیر بسیار دقیقی است.
رستمی در ادامه افزود: بحث علم نافع و غیرنافع را داریم که هر روز یکی از چیزهایی که از خدا می‌خواهیم این است که به خدا پناه ببریم و دانش سودمند را طلب کنیم. دانشی که سودمند نباشد طغیان‌آفرین است و باید از آن دانش کناره گرفت. در واقع، شهید مطهری مصداق عالم نافع و علم نافع است. شهید مطهری کسی است که از عرصه جهاد نیز خارج نشده اما وجه مهم‌تر جهاد علمی ایشان است که هر کجا انحرافی وجود دارد، ایشان نیز به آن می‌پردازد. مبارزه با ناسیونالیسم به معنای غلط خود و مبارزه با التقاط در قالب‌های مختلف و مبارزه با تحجر و غلو در قالب‌های مختلف را پیگیری می‌کرد. امام راحل نیز در پیام خود اشاره کردند که آنها شخص مطهری را شهید کردند اما شخصیت علمی او همواره وجود خواهد داشت.
در ادامه نوبت به سخنرانی حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهران، رسید. وی بیان کرد: به نظر می‌رسد که شانزده جلد یادداشت استاد برای سوژه‌هایی که در اختیار می‌گذارد و جهت‌هایی که می‌دهد سودمندتر از دیگر مکتوبات است و به همه جامعه علمی که استاد را دوست دارند، توصیه می‌کنم که یکبار هم که شده این یادداشت‌‎ها را بخوانند. بن‌مایه‌های برخی از سخنرانی‌ها در همین یادداشت‌هاست.
وی تصریح کرد: بر این باورم که شهید مطهری قله عنوان عمل صالح است. در ادبیات دینی عمل صالح، عمل حسن و عمل فاسد داریم. عمل فاسد که معلوم است. عمل حسن هم آن است که خوب باشد ولو یاد خدا در آن نباشد، اما عمل صالح دو ویژگی دارد؛ یکی به جهت خاستگاه که خدایی است و عملی که خدایی نباشد صالح نیست و در تمام آیات عمل صالح در کنار ایمان است. ویژگی دوم که از روایات می‌شود کشف کرد اینکه عمل صالح به جهت ظرف وقوع زمانی‌اش سودمندترین و کارآمدترین عمل است و شاید کسی در جایی کار مهمی هم بکند و واقعاً هم خدایی باشد، اما در آن مرحله زمانی به درد جامعه نخورد که عمل صالح نیست.
مهدوی‌راد بیان کرد: استاد مطهری در یک مصاحبه گفتند که هر آنچه انجام دادم براساس ضرورت‌های زمانی و مکانی بود که رخ داد. همچنین در این مصاحبه از شرح منظومه و تفسیر هم صحبت می‌کنند و می‌گویند که قریب به اتفاق قرآن را تفسیر کرده‌ام و می‌خواهم نگارشی از نوارها انجام شود و تفسیری بین 14 تا 18 جلد چاپ شود.

وی تصریح کرد: باید ببیینیم که سهم امروز ما از مطهری چیست؟ یکی از دوستان در تلویزیون می‌گفت که پروژه مطهری پایان یافته و تمام شده است و می‌گفت چه کسی حاضر است به آن صراحت که مطهری حرف می‌زند حرف بزند و با آن صراحت با خرافات مبارزه کند؟ بنابراین اگر کسی بخواهد مصداق عمل صالح باشد، در هر مرحله‌ای اولین مسئله‌ای که باید مورد توجه قرار دهد این است که زمان‌شناس باشد. از زمان‌شناسی غافلیم و سهم مطهری برای جامعه امروز این است که به این نکته توجه کنیم. همچنین حریت و آزادگی را باید از ایشان یاد گرفت. غیرت دینی و استوارگویی هم از دیگر ویژگی‌های مطهری است که امروز مهم است.
انتهای پیام

 

captcha