سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید با سرعت راه‌اندازی و تکمیل شوند
کد خبر: 3809744
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
معاون اول رئیس جمهور:

سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید با سرعت راه‌اندازی و تکمیل شوند

گروه اقتصاد ــ جلسه بررسی آخرین وضعیت سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز ظهر امروز سه‌شنبه به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید با سرعت راه اندازی و تکمیل شوند

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در این جلسه ضمن تبریك فرا رسیدن ماه مبارك رمضان، استقرار و تكمیل سامانه‌های مبارزه با قاچاق كالا و ارز را یكی از ضروری‌ترین نیازهای امروز كشور برشمرد و گفت: تكمیل و استقرار این سامانه‌ها مورد اهتمام همه اركان نظام است و با توجه به نقش مهمی كه در شفاف سازی و پیشگیری از تخلفات و فساد دارند، باید هر چه سریعتر باید تكمیل و عملیاتی شوند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به گزارش نماینده ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز در خصوص تكالیف دستگاه‌ها در قبال استقرار این سامانه‌ها، تصریح كرد: باید همه دستگاه‌های ذی‌ربط به تكالیف خود در قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز و استقرار و تكمیل این سامانه‌ها به خوبی عمل كنند و اگر دستگاهی در این زمینه تعلل و كوتاهی داشته باشد باید شناسایی و با آن برخورد شود.
جهانگیری از وزیر كشور خواست گروهی نظارتی برای ارزیابی عملكرد دستگاهها در زمینه استقرار سامانه های موضوع قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز تعیین كند و ضمن بررسی و ارزیابی دقیق گزارش ارائه شده از سوی ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز، ظرف یك هفته گزارشی جامع از آخرین وضعیت استقرار سامانه ها و نحوه عملكرد دستگاهها ارائه دهند تا چنانچه دستگاهی عملكرد مناسبی نداشته و یا در عمل در زمینه تكالیف قانونی خود كوتاهی و تعلل كرده است، مشخص و با آن برخورد شود.
وی ادامه داد: نباید اجازه دهیم تلاش ها و اقدامات انجام شده در جهت استقرار و تكمیل سامانه‌های مبارزه با قاچاق كالا و ارز به دلیل عدم همراهی برخی افراد كه دیدگاه دیگری دارند معطل بماند. همه دستگاه های مرتبط با قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز باید طبق برنامه زمانبندی برای تكمیل سامانه ها عمل كنند و چنانچه نواقصی وجود دارد به سرعت برطرف شود.
معاون اول رییس جمهور افزود: اگر این سامانه ها براساس برنامه زمانبندی تكمیل شوند و دستگاه های مختلف همكاری لازم را در ارائه اطلاعات و اتصال این سامانه ها به یكدیگر انجام دهند، گام مهمی در جهت شفاف سازی و جلوگیری از تخلفات و فساد برداشته خواهد شد.

جهانگیری تاكید كرد: كلیه دستگاه ها موظفند با سرعت نسبت به استقرار، تكمیل و مرتبط سازی سامانه های موضوع قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز اقدام كنند و نتیجه را به فوریت گزارش كنند.
در این جلسه كه وزرای كشور، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی،‌جهاد كشاورزی، دادگستری، رییس سازمان ملی استاندارد، رییس سازمان تعزیرات حكومتی و نمایندگان ناجا و سایر دستگاه های مرتبط نیز حضور داشتند، رییس ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز با اشاره به اینكه روند استقرار و تكمیل سامانه های مبارزه با قاچاق كالا و ارز از ابتدای سال ۹۷ سرعت مناسبی پیدا كرده است، گفت: میزان پیشرفت این سامانه ها تا سال ۹۶ حدود ۲۰ درصد بود اما از سال ۹۷ شاهد جهش و تحركی اثربخش در تكمیل این سامانه ها بوده ایم.
در ادامه این جلسه سخنگوی ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز گزارشی از اقدامات دستگاه های مختلف در خصوص تكالیف آنها در قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز با محوریت سامانه ها ارائه كرد و گفت: حدود ۴۵ سامانه برای مبارزه با قاچاق كالا و ارز طراحی شده و هر یك از دستگاه ها براساس تكالیف خود و مطابق برنامه زمانبندی اعلام شده در حال تكمیل این سامانه ها هستند.
در این جلسه مقرر شد، وزیر كشور با تشكیل هیاتی نظارتی متشكل از نمایندگان وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بازرسی كل كشور و دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن ارزیابی دقیق گزارش ارائه شده از سوی ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز، آخرین وضعیت عملكرد دستگاه‌ها در خصوص استقرار، تكمیل و مرتبط سازی سامانه های موضوع قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز مورد ارزیابی قرار دهند و ظرف یك هفته نتیجه این بررسی را گزارش كنند تا اگر دستگاهی كوتاهی و تعلل داشته مشخص و با آن برخورد شود.
انتهای پیام

captcha