هنر دینی با سفارش رونق نمی‌گیرد
کد خبر: 3810919
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹

هنر دینی با سفارش رونق نمی‌گیرد

گروه هنر ــ کامیار صادقی، هنرمند ارزشی کشورمان، در آیین رونمایی از جدیدترین اثرش اظهار کرد: برای رونق هنر دینی حمایت لازم است، اما هنر سفارشی ما را به سر منزل مقصود نمی‌رساند.

هنر دینی با سفارش رونق پیدا نمی‌کند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین رونمایی از جدیدترین اثر نقاشی کامیار صادقی، امروز، 22 اردیبهشت‌ماه، در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد. در کنار رونمایی از این تابلو آیین افتتاح نمایشگاه «درنگ در سکوت» نیز با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری، برگزار شد.

در ابتدای مراسم کامیار صادقی اظهار کرد: در نمایشگاه «درنگ در سکوت» حاصل 20 سال فعالیت من در حوزه نقاشی دینی و انقلابی به معرض نمایش گذاشته شده است. البته آثار دیگری نیز دارم، اما چون موضوع این نمایشگاه آثار دینی و انقلابی است، آثار مربوطه نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم آموزه‌های ارزشی را دربردارد. برای این نمایشگاه هیچ گونه سفارشی دریافت نکردم. هر آنچه می‌بینید دغدغه شخصی‌ام است. البته آثار این نمایشگاه در آرشیو حوزه هنری نگهداری می‌شد؛ حتی برخی از آن‌ها به صورت جداگانه در نمایشگاه‌هایی به نمایش درآمده‌اند، اما تا امروز به این شکل اثری از من در معرض نمایش قرار نگرفته است.

وی افزود: در تابلوی هابیل و قابیل که امروز از آن رونمایی شد، برداشتی جدید ارائه شده است و البته شاید برای برخی این شکل نگاه کمی سخت باشد اما تلاش کردم این نگاه به سادگی به مخاطب منتقل شود.

وی ادامه داد: برگزاری چنین نمایشگا‌هایی در حوزه هنری اتفاقی مثبت است، چون این قبیل آثار امکان دیده شدن در گالری‌های خصوصی را ندارد، اما وقتی سازمان‌هایی چون حوزه هنری چنین نمایشگاه‌هایی برگزار می‌کنند هنر دینی و انقلابی تبلیغ می‌شود. البته ممکن است این شکل از حمایت سفارشی دانسته شود که بنده قبول ندارم، زیرا در همه دنیا دولت از هنر موضوعی حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه بازار آثار دینی در صورت دیده شدن خوب است، تأکید کرد: برخی مواقع به این تصور دامن زده می‌شود که هنر دینی بازار و مخاطب لازم را ندارد، اما نگاه صحیحی نیست، زیرا تجربه شخصی من اثبات کرده است که هرگاه از این آثار استقبال شود، مخاطبان آن هم وجود خواهد داشت. به ویژه در امکان مذهبی و هیئت‌ها که همیشه نقاشی‌های دینی یکی از ابزارهای بسیار مهم برای تزئین این امکان بوده است.

این نقاش متذکر شد: تبلیغات مهمترین عامل برای رونق هنر است، اما متأسفانه در حوزه هنر دینی تبلیغات شایسته‌ای وجود ندارد و انتظار می‌رود این آثار همچون سایر آثار عمومی در بازار فروش داشته باشند.

وی در پایان تأکید کرد: نقاشی قهوه‌خانه‌ای مایه افتخار این سرزمین است و عمده مفهوم این شکل از هنر نیز موضوعات عاشورایی است، اما این هنر نزد ایرانیان محبوب است، به طوری که در خارج از کشور نیز به دنبال آن هستند. پس اگر هنر دینی به واسطه هنرمندان فاخر این سرزمین خلق شود، مطمئن باشید استقبال از آن هم شایسته خواهد بود.

در ادامه این گزارش سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، اظهار کرد: کامیار صادقی یکی از هنرمندان توانمند این سرزمین است که سال‌ها با حوزه هنری همکاری نزدیکی داشته، حتی می‌توانم بگویم این هنرمند آثارش از هنرمندان نسل اول انقلاب چیزی کم ندارد. او به دلیل تعلق خاطر به موضوعات دینی مباحثی همچون فلسطین را به شیوه‌ای زیبا ارائه کرده است. هنرمندانی نظیر کامیار صادقی ویژگی بارزی دارند و آن این است که در برابر اتفاقات پیرامون خود بی‌تفاوت نیستند و این امتیاز برای هر هنرمندی غنیمت است.

شجاعی طباطبایی تأکید کرد: آثار کامیار صادقی در حوزه موضوعات دینی و انقلابی بیش از آن چیزی است که در نمایشگاه «درنگ در سکوت» شاهد آنیم، اما به دلیل محدودیت گالری فقط بخشی از آثار او به نمایش درآمده است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره تابلوی هابیل و قابیل گفت: درنگ در تابلوی هابیل و قابیل نشان می‌دهد که نقاش جدا از توانایی تکنیکی در حوزه معنا و مفهوم، از آگاهی بسیار خوبی برخوردار است، زیرا استعاره‌هایی که به کار برده کاملاً با شکل هنری همخوان است و در حوزه هنر دینی به آثاری نظیر تابلوی هابیل و قابیل نیاز داریم که با زبانی نو مفاهیم دینی و قرآنی را به نسل جوان ارائه کند.

این مدیر هنری درباره جریان‌سازی نمایشگاه‌های موضوعی در حوزه هنری چنین گفت: برای موفقیت یک فعالیت هنری فقط یک نهاد و سازمان مسئول نیست، بلکه دیگر نهادهای دولتی هم باید در این زمینه نقش خود را ایفا کنند. برای مثال صداوسیما و شهرداری با حمایت‌ از نمایشگاه‌های موضوعی می‌توانند به جریان‌سازی آن کمک کنند. این اتفاق خوشبختانه تا حدی رخ داده است و می‌بینیم که هنرمندان متعهد ارتباط نزدیکی با حوزه هنری برقرار کرده‌اند.

وی در پایان گفت: حوزه هنری برای اینکه مبلغ آثار ارزشی باشد انتظار کسب درآمد ندارد. بنابراین، برای اینکه بتوانیم جریان‌سازی کنیم، باید زمان سپری شود تا زحمات حوزه هنری به بار بنشیند.

یادآور می‌شود این نمایشگاه از 22 اردیبهشت تا 8 خرداد‌ماه از ساعت 9 تا 18 آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام

captcha