تلاشی ارزشمند برای فهم آسان نهج البلاغه در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3811355
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۰

تلاشی ارزشمند برای فهم آسان نهج البلاغه در نمایشگاه قرآن

گروه اندیشه ــ نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی با تاکید بر این موضوع که این نهضت یک نهضت کاملاً مردمی و خود جوش است از سال ۹۱ کار خود را آغاز کرده و با آسان‌سازی و ارزان‌سازی در صدد ایجاد ترویج مفاهیم نهج‌البلاغه در ایران و جهان است.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین دیانی مبلغ و مسئول غرفه نهضت جهانی نهج البلاغه در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه پایه و اساس این غرفه معرفی و تبلیغ و ترویج نهج البلاغه است، گفت: نهج البلاغه عصاره بسیار شیرین، جامع و پر اثری از دانش گسترده امام علی علیه السلام است که در دست ما قرار دارد، ولی از آن غافل هستیم.

وی افزود: این نهضت یک حرکت خودجوش مردمی است که امروز به لطف خداوند به ۳۶ کشور جهان و هفت مذهب مفاهیم نهج البلاغه را رسانده‌ایم. بر اساس این نهضت از طریق روشی که ابداع کرده‌ایم تمام مردم در هر سن و هر سطح و تحصیلاتی بدون شرح و تفسیر استاد در گام اول می‌تواند نهج البلاغه را بخوانند و به راحتی بیش از ۷۰ درصد آن را متوجه شوند.روش ما مبتنی بر ۶ نکته خیلی ساده است.

حجت الاسلام والمسلمین دیانی تصریح کرد: اول به مردم می‌گوئیم ترجمه بخوانید چون عربی نهج‌البلاغه ممکن است برای برخی سخت باشد. دوم این که در ایران تمام ترجمه‌ها را بررسی کردیم و آسان‌ترین ترجمه؛ ترجمه مرحوم دشتی است. سوم اینکه به مردم می‌گوئیم با روزی ۱۰ دقیقه ۴ ماه می‌توانند نهج البلاغه را بخوانند. چهارمین روش این است که به جای این که از اول نهج البلاغه را شروع به خواندن کنند که خطبه‌های آن سخت و طولانی است از آخر نهج البلاغه شروع کنند که حکمت‌های کوتاه و کاربردی دارد. نکته پنجم این است که در گام اول نیاز به حفظ و یادداشت نیست در دوره اول به مقداری که از ترجمه می‌فهمند اکتفا کنند و در گام بعدی با روش بسیار آسان یاد می‌دهیم که چطور هر قسمت نهج البلاغه را با خود نهج البلاغه بفهمند که این دوره تدبر است.

وی بیان کرد: خواندن، تدبر، تفسیر و نظام سازی چهار گامی است که برای فعالیت نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی مورد توجه قرار گرفته است. نهج البلاغه باید آسان سازی شود تا همگان بتوانند از آن بخوبی استفاده کنند. طرح نهج البلاغه در بخش های مختلفی اجرا شده که اکنون این طرح برای خانواده های شهدای مسیحی در دست اجراست.

مسئول غرفه نهضت جهانی نهج البلاغه با اشاره به اینکه اکنون بین 8 تا 9 هزار نفر از برادران و خواهران برای نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی بدون دریافت حتی یک ریال هزینه در حال فعالیت هستند.همه ستادها مربوط به نهضت یاد شده بدون مکان و نرم افزار شکل گرفته که برای 85 درصد جمعیت کشور که عضو هیچکدام از ارگان ها و سازمان ها نیستند بدون دریافت پول ارائه خدمت می شود. تمام بایدها و نبایدهای فرهنگ حاکم بر زندگی را حضرت علی(ع)، در نهج البلاغه آموزش داده است و ما به همین خاطر به مردم می گوییم نهج البلاغه بخوانند.

انتهای پیام

captcha