رایزنی وزارت بهداشت برای حل موضوع نظارت کیفی بر کارخانجات موادغذایی
کد خبر: 3811587
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
وزیر بهداشت خبر داد؛

رایزنی وزارت بهداشت برای حل موضوع نظارت کیفی بر کارخانجات موادغذایی

گروه سلامت ــ وزیر بهداشت گفت: مسئولان کنترل کیفی از کارخانجات مواد غذایی حقوق می‌گیرند، در حالی که باید تحت نظر نهادی نظارتی مانند وزارت بهداشت باشند؛ در حال رایزنی‌ برای حل این موضوع هستیم تا بتوانیم فرایندی را مهیا کنیم که این افراد از سوی وزارت بهداشت به کنترل کیفی کارخانجات بپردازند.

لزوم سنجش 20 میلیون نفر برای کنترل فشار خون / رایزنی وزارت بهداشت برای حل موضوع نظارت کیفی بر کارخانجات مواد غذایبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون که امروز 24 اردیبهشت‌ماه، در سالن همایش‌های وزارتی وزارت بهداشت و درمان برگزار شد، با بیان اینکه 40 درصد از مبتلایان به فشارخون از بیماری خود خبر ندارند، گفت: این موضوع بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به سکته‌های مغزی، قلبی یا نارسایی کلیه شود.

وی با بیان اینکه کنترل فشارخون یکی اولویت‌های مهم وزارت بهداشت و نظام سلامت است، گفت: می‌توان فشار خون را قاتل خاموش دانست؛ در این راستا اولین گامی که برای پیشگیری از آن باید برداشته شود آگاهی دادن مردم برای کنترل فشار خون است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در برخی از موارد پزشکان اصلا از دستگاه فشارخون استفاده نمی‌کنند، اظهار کرد: باید به پزشکان گفت که بررسی فشار خون بسیار مهم است و هر ایرانی در سن بالای 30 باید فشار خون خود را کنترل کند. ضمن اینکه باید روش‌هایی را توصیه کرد تا مردم به موقع برای کنترل فشار خون خود مراجعه کنند. همچنین تسهیلات و زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

وزیر بهداشت با اشاره به دستاوردهای حوزه سلامت در سال‌های گذشته، اظهار کرد: ایران 29 سال قبل به عنوان نخستین کشور شرق مدیترانه در مورد کاهش مرگ‌ومیر اطفال و مادران باردار و همچنین پوشش واکسیناسیون سراسری توانست مدال افتخار را بگیرد. در آن زمان دستاوردهای ما به دلیل فعالیت‌هایی بود که هم برای ما کم هزینه بود و هم اینکه نیازمند مشارکت بخش‌های بزرگ نبود. برای مثال ما توانستیم شش بیماری مهلک را با واکسن قیمت پنج دلار ریشه کن کنیم. در آن زمان که سمت معاونت بهداشت را بر عهده داشتم می‌دانستم که الگوی همه‌گیری و اپیدمی بیماری‌ها در جایی مانند ایران که از سنگلاخ بیماری‌های واگیر عبور می‌کند، افتادن به چاه ذیل بیماری‌های غیرواگیر را به دنبال دارد. در آن دوره اداره کل مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر را ایجاد کردم تا توجه مسئولان نظام سلامت به این سمت‌وسو برود که بیماری‌های غیرواگیر را مورد غفلت قرار ندهیم؛ البته این اداره بعدها تعطیل شد اما با آمدن دولت تدبیر و امید حدود چهار سال قبل این اداره در وزارت بهداشت ایجاد شد.

وزیر بهداشت با اشاره به لزوم مصرف کمتر نمک برای کنترل فشارخون اظهار کرد: هیچ قومی در تاریخ هیچ رفتار تغذیه‌ای را بدون یک علت تاریخی انجام نمی‌دهد. ایران یک سرزمین پرآفتاب است، به‌طوریکه از 365 روز سال در تهران، 254 روز آن افتابی داشت. به دلیل تعریق بالا، بدن سدیم را از دست می‌داد، لذا رفتار تغذیه‌ای برای جبران این سدیم از دست رفته منجر به این شد که مصرف نمک افزایش پیدا کند؛ حال همان رفتار تغذیه‌ای ادامه داشته در حالی که مردم تعریق گذشته را ندارند و سدیم را از طریق دیگر جبران می‌کنند.

وی تأکید کرد: به صورت ناگهانی نمی‌توان رفتار تغذیه‌ای را در جامعه تغییر داد، بلکه نخست باید 30 درصد از مصرف نمک را در جامعه کاست، چرا که یکی از عوامل مرگ و میر و فشار خون مصرف بی‌رویه نمک است، در همین راستا ابتدا باید سراغ رستوران و آشپزخانه‌های بزرگ برویم؛ سپس خانواده را مدنظر قرار دهیم. شعار امسال هم این است که هر خانواده یک پایگاه سلامت باشد. مهمتر از هر چیزی باید به سراغ خانم‌های خانه‌دار برویم تا با کمک‌ آنها بتوانیم رفتار تغذیه‌ای مردم را اصلاح کنیم، نیازی نیست نمکدان از سفره‌ها حذف شود.

هدف‌گذاری وزارت بهداشت برای سنجش فشار 20 میلیون نفر

نمکی در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت می‌خواهد فشار خون 20 میلیون نفر را بسنجد، گفت: 10 درصد این 20 میلیون نفر، یعنی نزدیک دو میلیون نفر اطلاعی از فشارخون بالای خود ندارند؛ باید این افراد را شناسایی کنیم، پس از آن اقدام به آگاهی دادن مردم نسبت به خطرات فشار خون کنیم. همه معاونت‌های وزارت بهداشت در این بسیج ملی همراه شدند؛ سازمان‌های مردم‌نهاد و بسیج جامعه پزشکی پای کار آمده‌اند اما رسانه‌ها می‌توانند بیشترین کمک را به ما کنند، چرا که هیچ کدام به اندازه رسانه مؤثر نیستند. من از رسانه‌ها درخواست می‌کنم که در زمینه بسیج ملی فشار خون در کنار وزارت بهداشت ایستاده و پیام‌ها را عالمانه منتقل کنند.

عوامل مؤثر بر فشار خون بالا

وزیر بهداشت اظهار کرد: فشار خون بالا زمانی اتفاق می‌افتد که فشار خون از یک حالت مشخص بالاتر برود. مسائل ژنتیکی، تغذیه و بی‌تحرکی در زمینه فشارخون بالا نقش دارند؛ در نتیجه با تغییر رفتار یا تغذیه می‌توان این نوع از فشار خون‌های بالا را که شامل 95 درصد است را کنترل کرد. فشار دیگر نیز که توسط بیماری‌های زمینه‌ای دیگر ایجاد شده را ابتدا باید با از بین بردن آن بیماری و سپس کنترل این فشار از بین برد.

وی در رابطه با نقش کارشناسان بهداشت در بسیج ملی کنترل فشار خون گفت: کارشناسان بهداشت همواره پیشگامان حوزه سلامت هستند اما این به معنی آن نیست که اگر پرستار یا ماما کار پیشگیری را انجام می‌دهد از آنها استفاده نمی‌شود. سربازان زیادی داریم که در خط مقدم، کار پیشگیری را انجام می‌دهند، در نتیجه اصالت با کارشناسان بهداشت است اما این کارشناس ممکن است به اندازه پرستار یا ماما نحوه گرفتن فشارخون استاندارد را تمرین نکرده و آمادگی لازم را در این راستا نداشته باشد؛ ما این کارها را به این افراد آموزش می‌دهیم.

وی در رابطه با بومی‌سازی کنترل فشار خون نیز گفت: در این پویش اصل کار بر عهده استان‌هاست؛ قرار نیست دست دانشگاه‌ها را ببندیم، آنها باید بتوانند با شیوه‌های خود و با زبان قابل درک آن منطقه کار کنند؛ در نتیجه تشخیص اولویت‌ها بر عهده استان‌ها قرار دارد. از سوی دیگر این استان‌ها نباید از حد و مرز‌های استاندارد فراتر روند.

وزیر بهداشت در رابطه با نحوه تأمین دارو برای بیماران مبتلا به فشار خون نیز گفت: مشکلی که برای داروی والزارتان پیش آمد، مشکل جهانی بود؛ اما امروز چیزی به نام کمبود داروی فشارخون بالا در کشور نداریم. اگر مصرف این دارو نیز بالا برود آمادگی کامل برای تأمین آن وجود دارد. مصرف بالای این دارو یک امر منفی نیست چرا که اگر یک بیمار تا آخر عمر با یک داروی مناسب بیماری خود را کنترل کند، هزینه‌ای بسیار کمتر از بستری بودن او به اندازه سه شب در آی‌سی‌یو دارد.

وزیر بهداشت در رابطه با تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت در صداوسیما نیز گفت: برای من وزیر بهداشت هیچ زاویه دید سیاسی وجود ندارد؛ من وزیر بهداشت تمامی مردم ایران ائم از اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، شیعه، سنی، یهودی، مسیحی تا یک زندانی محکوم به اعدام هستم و سلامت آنها برای من یک اولویت است. من واگن وزارت بهداشت را به لوکوموتیو سیاست نمی‌بندم؛ اگر چه خود دیدگاه سیاسی دارم و در کنارم افراد مخالف دیدگاه‌های دولت را نگاه نمی‌دارم و آلودگی مجموعه سلامت به سیاست‌زدگی را تحمل نمی‌کنم؛ در نتیجه اگر حرفی درباره صداوسیما می‌زنم، یک نگاه سیاسی نیست. معتقدم باید از همه ظرفیت‌ها برای سلامت مردم استفاده کنیم و آنچه را که فکر می‌کنیم به نفع سلامت مردم است پیش برده و در این راستا اگر یک کالای آسیب‌رسان به سلامت مردم در صداوسیما یا رسانه‌های دیگر تبلیغ شود، حتما تذکرات لازم به صدا و سیما داده می‌شود.

وزیر بهداشت در رابطه با وجود روغن پالم در لبنیات هم اظهار کرد: زمانی که موضوع پالم برجسته شد، اصلا پیام بهداشتی در کار نبود؛ یک درصد پالم لبنیات هیچ عارضه‌ای ندارد، اگر هم داشته باشد عارضه آن بسیار کمتر از آن است که مردم به دلیل عدم مصرف لبنیات دچار پوکی استخوان شوند. روغن‌هایی مانند پالم و روغن‌های اشباع در ایجاد چربی‌های بد نقش دارند، اما حد و مرزی برای آنها وجود دارد؛ مانند اینکه یک درصد پالم در لبنیات عارضه‌ای ندارد اما نخوردن یک پیاله‌ ماست در روز برای یک خانواده به مراتب خطرناکتر است.

مسئولان کنترل کیفی مواد غذایی باید زیر نظر وزارت بهداشت باشند

وی در پاسخ به پرسش ایکنا در رابطه با عدم کنترل لازم کارخانجات مواد غذایی به دلیل استقلال مدیران کنترل کیفی این کارخانه‌ها و کمرنگ بودن نقش آنها در بسیج ملی کنترل فشار خون، اظهار کرد: ما 80 هزار کارخانه مواد غذایی در کشور داریم، هر روز آنها را مورد نظارت قرار می‌دهیم؛ وزارت بهداشت یک ضوابطی دارد، چنانچه یک مسئول فنی از این ضوابط عدول کند ما آن را به دادگاه معرفی می‌کنیم اما اینکه مسئولان کنترل کیفی از کارخانجات حقوق می‌گیرند، در حالی که باید تحت نظر نهاد نظارتی مانند وزارت بهداشت باشند کاملا حرف درستی است. ما نیز در حال رایزنی‌ برای حل این موضوع هستیم تا بتوانیم این افراد از سوی وزارت بهداشت به کنترل کیفی کارخانجات بپردازند.

انتهای پیام

 

captcha