رنگ و بوی محرم در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3839236
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹

رنگ و بوی محرم در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها حجم زیادی از مطالب خبری امروز خود را به ایام محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان اختصاص داده‌ و در کنار آن به انتشار برخی رویدادهای خبری در حوزه قرآن نیز پرداخته‌اند.

ارسال شود /////// رنگ و بوی محرم در صفحات معارفی رسانه

به گزارش ایکنا؛ امروز دهم شهریورماه و در اولین روز از ماه محرم، رسانه‌ها بخش زیادی از صفحات معارفی خود را به ایام محرم و تاریخ‌نگاری این روز اختصاص داده‌اند. برگزاری نشست خبری رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و اعلام خبر اضافه شدن مسابقات کتابت قرآن در حاشیه مسابقات سراسری قرآن،‌ از دیگر خبرهای پرتکرار این روز است. در ادامه صفحات معارفی رسانه‌ها را مرور می‌کنیم.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم با انتشار 10 خبر که عمده آنها با موضوع محرم و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان است، سعی در به روزرسانی صفحه دین، قرآن و اندیشه را داشته است.
تسنیم در یکی از مطالب امروز خود، یادداشتی به قلم «سیدمهدی ناظمی قره باغ» از اساتید فلسفه منتشر کرده است. در بخشی از این یادداشت که به موضوع «احمد فردید» پرداخته است، می‌خوانیم: «سید احمد فردید، از آن رو که استاد فلسفه دانشگاه تهران بوده است و علاقه‌مندانی داشته است و خطابه‌های تأثیرگذاری ایراد و شاگردانی فاضل تربیت کرده است، «جا» ندارد که تا به امروز چنین درباره او طوفانی از گفتگوها شکل گیرد. بسیاری از استادان اهل فضل و دانش معاصر فردید بوده‌اند که هم شاگردانی تربیت کرده‌اند و هم نقشی بی‌بدیل در دانش، ادب و هنر کشورمان داشته‌اند. فردید نه بخاطر تخصص اوست که اهمیت دارد. فی المثل نباید شک کرد که بسیاری از شاگردان او، چه بسا تا زمانی که ترجمه‌هایی از هیدگر به فارسی منتشر نشده بود، کتابی از هیدگر را تورق نکرده بودند. فردید بودن فردید، بخاطر جایگاه استادی در فلسفه یک دانشگاه و انجمن و امثال آن نیست. مرحوم فردید چه قبل و چه بعد از انقلاب هم هیچ تخاطبی با عامه مردم نداشته است و هنوز هم بعید است کسی از عامه مردم بتواند معنایی از سخنان ضبط شده یا احیاناً مکتوب شده او دریابد».
این خبرگزاری همچنین با حجت‌الاسلام والمسلمین «ناصر رفیعی» استاد برجسته حوزه علمیه گفت‌وگویی با موضوع محرم انجام داده است. این استاد حوزه علمیه در بخشی از گفت‌وگوی خود با اشاره به آیه «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْكُمُ اللَّهُ» گفته است: «خداوند در قرآن می‌فرماید هر قدر خدا را دوست دارید از پیغمبر اطاعت کنید. امروز سنت پیامبر(ص) در جوامع دیده نمی‌شود و وضعیت مسلمانان در کشورهایی همچون کشمیر، یمن، بحرین و حتی در کشور خودمان در زمینه هدر رفتن بیت‌المال، بالا رفتن آمار طلاق، افزایش سن ازدواج و ... به خوبی گویای این مسئله است. امروز شاهد بدعت در دین هستیم و جریان‌های کاذب و انحرافی در جهان و در میان مسلمانان و شیعیان زیاد شده است».
گفت‌وگو با یکی از شاعران آیینی در مورد اشعار عاشورایی، بارگذاری مجموعه صوتی مداحی‌های شب اول محرم در سال 98 و انتشار سروده‌هایی در رثای امام حسین(ع) و ایام محرم از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم است.
«احکام محرم(۱) | آداب و شرایط صحت نذر»، «ثواب گریه بر مصائب امام حسین(ع)»، «وقتی که مرحوم منصوری به گوشه چادر مادر شهیدان خالقی متوسل شد»، «فیلم مداحی محمود کریمی در شب اول محرم ۱۴۴۱» و «رفتار امام روح‌الله(ره) در ماتم حسینی» از دیگر تیترهای خبری منتشر شده در خبرگزاری تسنیم در روز دهم شهریورماه است.
فارس
خبرگزاری فارس امروز از برگزاری نشست خبری اولین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم خبر داده است. رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست خبری از برگزاری مسابقات سراسری کتابت قرآن در کنار مسابقات سراسری قرآن خبر داده و گفته است: «این رقابت‌ها از امسال برای اولین‌بار آغاز می‌شود و هدف آن همگانی کردن کتابت آیات الهی است».
این خبرگزاری همچنین در بخشی ویژه که با عنوان «ویژه‌نامه ماه محرم خبرگزاری فارس» طراحی شده است به انتشار اخبار و گزارش‌‌هایی پیرامون ماه محرم پرداخته و در اولین روز ماه محرم دو مطلب خبری را با عناوین «دعایی در حرم امام رضا(ع) که بعد از چند ده سال مستجاب شد» و «مداحان هنگام نماز، اذان بگویند/ عاشورای سال گذشته ۵ هزار نماز جماعت اقامه شد» منتشر کرده است.
این خبرگزاری همچنین امروز تلاوت ترتیل صفحه ۱۳۶ قرآن کریم شامل آیات ۶۹ تا ۷۲ سوره مبارکه انعام با صدای مرحوم «محمد صدیق منشاوی» را بارگذاری کرده است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه مراسم عزاداری شب اول محرم در مسجد جمکران را پوشش داده است. حجت‌الاسلام والمسلمین «میرزا محمدی» استاد حوزه علمیه قم در نخستین شب از مراسم دهه اول محرم در مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه قرآن کریم در سوره بقره می‌فرماید امت پیامبر آخرالزمان را اهل افراط و تفریط قرار ندادیم تا به عنوان گواه و شاهد بر همه امت‌ها حجت و الگو باشند، اظهار کرده است:‌ «در آیه ۱۱۰ سوره آل عمران تعبیر دیگری در خصوص امت پیامبر اکرم(ص) آمده که می‌فرماید: شما را بهترین امت قرار دادیم تا برای همه بشریت آمر به معروف و ناهی از منکر باشید».
گفت‌وگو با «حاج اسماعیل گوهری» ذاکر اهل بیت(ع) که به «فخرالذاکرین گیلان» شهرت یافته است، از دیگر مطالب خبرگزاری دانشجویان ایران است. این مداح اهل بیت(ع) در بخشی از گفت‌وگوی خود بیان کرده است: حاج اسماعیل گوهری در بخشی از گفت‌وگوی خود با ایسنا در خصوص ویژگی‌های یک مداح برجسته گفته است: «مداح باید مطالعه داشته باشد، شعر خوب بخواند، مجلس شناس باشد و بداند هدف از مکتب امام حسین(ع) چه بوده زیرا در غیر اینصورت ممکن است چند صباحی مجلس گردان باشد اما در نهایت از خاطر محو می‌شود».
«ورود اولین گروه از زوار پاکستانی به کشور»، «اهتزاز پرچم گنبد حرم امام حسین(ع) در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)»، «۶۱۰ محفل قرآنی در هیئات مذهبی استان کردستان برگزار می‌شود» و «محرم، بهترین فرصت برای ملحق شدن به کاروان سیدالشهدا(ع) است» از دیگر تیترهای خبری منتشر شده در خبرگزاری دانشجویان ایران در روز دهم شهریورماه است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز امروز با خبرهایی که عمدتاً با موضوع محرم هستند، صفحه قرآن و معارف را به روزرسانی کرده است. در یکی از این خبرها کتاب «تعزیه دریا» و «حبیب لشکر» معرفی شده است.
ایرنا همچنین در یکی دیگر از مطالب خود به بازخوانی واقعه عاشورا به روایت کهن‌ترین مقتل پرداخته است. در بخشی از این مطلب که به معرفی یکی از مقاتل پرداخته آمده است: «مقتل ابومخنف نخستین و کهن‌ترین مقتلی است که دو نسل بعد از واقعه کربلا توسط ابومِخنَف لوط‌بن‌یحیی‌ازدی غامدی مکتوب شده است. مقتل ابومخنف از دو طریق به دست ما رسیده است؛ اولی کتابی با عنوان مقتل‌الحسین(ع) و مصرع اهل‌بیته و اصحابه فی کربلا و مقاتلی نظیر آن که منسوب به ابومخنف‌اند و اغلب حاوی گزارش‌های ساختگی و سست در کنار شماری روایات مورد اعتماد نقل شده از او هستند. منبع قابل اعتماد دیگر مقتل ابومخنف کتاب تاریخ الرسل و الملوک طبری (متوفی ۳۱۰ ه.ق) است که حدود سه یا چهار نسل با ابومخنف فاصله دارد. در گذر زمان اصل کتاب از بین رفته و باقیمانده قابل اعتماد و اتکا از این مقتل همان ۱۱۳ روایتی است که در کتاب طبری ذکر شده، در عین اینکه کتاب‌های غیرمستند زیادی آمیخته با تحریف به نام مقتل ابومخنف منتشر شده‌اند».
خبرگزاری جمهوری اسلامی همچنین در مطلب دیگری یکی از خوانندگان زن که مسلمان شده است را معرفی کرده و گفت‌وگوی وی با یکی از رسانه‌های بین‌المللی را بازنشر داده است. «ملانی جورجیادیز» (Mélanie Georgiades) ) ملقب به «دیامز» Diam’s) ) خواننده رپ فرانسوی در این گفت‌وگو شرح دوران زندگی‌اش قبل از گرویدن به دین اسلام را بیان کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز از نشست خبری رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خبر داده و به نقل از وی اعلام کرده است: «کتابت قرآن در اولویت سازمان اوقاف قرار دارد».
این خبرگزاری گزارشی از برنامه «مثبت اشک» منتشر کرده است. این برنامه‌ یک گفت‌وگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای مذهبی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در این حوزه را با حضور یک میهمان شاخص، به صورت صریح بررسی کند. اولین بخش این برنامه با حضور «موسی رضایی» مدافع حرم و مداح اهل بیت (ع) منتشر شده است.
این خبرگزاری همچنین گزارشی از مراسم عزدارای مسجد کربلای تهران در شب اول محرم منتشر کرده و در ادامه خبرهای امروز گلچینی از بهترین مداحی‌های معروف ویژه سال 98 را برای دانلود بارگذاری کرده است.
گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین «محسن قرائتی» استاد قرآن و کارشناس مذهبی در مورد عاشور در کلام وحی، تعبیر غرق شدن در خواب و حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در مورد گریه بر مصیبت امام حسین(ع) از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین از شکل گیری رنگ بوی محرم در رادیو کتاب خبر داده و آورده است: «برنامه رادیو کتاب شنبه‌ها با موضوع کتاب و میراث در محرم به آیین‌ها و مراسم عزاداری شهدای عاشورا در فرهنگ‌های مختلف می‌پردازد. یکشنبه‌ها نیز بحث «کتاب و کودک» به موضوع کودک و محرم اختصاص یافته و کودکان کتاب‌هایی با موضوع فرهنگ عاشورا و داستان‌های محرم را بازخوانی می‌کنند».
این خبرگزاری در خبر دیگری که به نقل از مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران بیان شده است به موضوع نمایش دادن جملاتی در مورد امام حسین(ع) و واقعه عاشورا در تابلوهای تبلیغاتی شهری پرداخته است. «برزین ضرغامی» گفته است: «14 جمله از کتب مقتل در بیش از 10 نقطه از شهر به صورت پرتابل، بنر و عرشه نصب شده است».
ایبنا همچنین با طرح این سوال که «نخستین گزارش مکتوب از واقعه کربلا را چه کسی نوشت؟» به انتشار گزارشی با این موضوع پرداخته و در بخشی از آن آورده است: «نخستین گزارش مکتوب از واقعه کربلا را لوط بن یحیی بن سعید بن سالم اَزدیِ غامدی مشهور به ابی مِخنَف نوشته است. او در سال 80 هجری قمری، یعنی بیست سال پس از واقعه کربلا به دنیا آمده و در سال 157 هجری قمری درگذشته است. بر مبنای سال تولد ابی مِخنف می‌توان تخمین زد که نوشتن نخستين مقتل چیزی حدود چهل سال پس از واقعه عاشورا آغاز شده و مبنای آن نیز گزارش‌هایی که از کاروانیان کربلا و به‌ویژه حضرت زین‌العابدین(ع) سینه به سینه منتقل شده و نیز گزارش‌های لشکریان عمر سعد از واقعه بوده است».
مخابره گزارشی از آیین رونمایی از کتاب «احکام ناشنوایان» یکی دیگر از مطالب خبری خبرگزاری کتاب ایران است. این آیین روز شنبه نهم شهریورماه با حضور آیت‌الله «علیرضا اعرافی»، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، روحانیون و فضلای حوزه علمیه و جمعی از ناشنوایان در ستاد ترویج احکام دین در قم برگزار شده است.
مهر
خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و متون دینی تنها یک خبر بر روی خروجی قرار داده و آن هم به آغاز ثبت نام قاریان و گروه‌های تواشیح در کاروان نور اربعین اختصاص یافته است. اسامی کاروان نور جمهوری اسلامی اعزامی به کربلای معلی، هفته اول مهرماه و پس از بررسی نتایج ثبت نام در فراخوان یاد شده، اعلام خواهد شد.
میزان
خبرگزاری میزان نیز تنها خبر منتشر شده در صفحه دین و اندیشه تا زمان تهیه این گزارش (ساعت 14) را به گفت‌وگویی با یکی از کارشناسان مذهبی با موضوع محرم و واقع عاشورا اختصاص داده است.

انتهای پیام 

captcha