محوریت تولید محتوای فرهنگی در فضای مجازی با مؤسسات قرآنی باشد + فیلم
کد خبر: 3888968
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
اساتید و معلمان قرآن همراه با پویش خانه‌های نورانی / 26

محوریت تولید محتوای فرهنگی در فضای مجازی با مؤسسات قرآنی باشد + فیلم

مسئول مركز آموزش مجازی حفظ قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مؤسسات قرآنی با تولید محتوا در زمینه‌های قرآنی و فرهنگی می‌توانند، توانایی خود را در فضای مجازی به ظهور بگذارند.

به گزارش ایکنا، عیدانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ اجرای طرح خانه‌های نورانی با همکاری دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی است. در قالب این طرح که با همکاری ایکنا اجرا می‌شود، هر روز شاهد انتشار فایل تصویری از یکی از اساتید قرآنی کشورمان خواهیم بود. این طرح در این روزهای قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کروناویروس از پویش #درخانه_بمانیم حمایت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا نجفی، مسئول مركز آموزش مجازی حفظ قرآن كريم سازمان اوقاف و امور خيريه كشور در اجرای طرح #خانه‌های_نورانی شرکت کرد که در ادامه شاهد انتشار گفته‌های این حافظ قرآن هستیم. در ذیل متن و فیلم سخنان این مدرس قرآن درباره بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی در این ایام منتشر می‌شود. دو بخش دیگر گفت‌وگو با نجفی را در ذیل بخوانید.


بیشتر بخوانید:


«بسم الله الرحمن الرحیم

در این روزهای قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کرونا به عنوان مسئول مؤسسه قرآنی یا مربی قرآن چه کاری را می‌توان، انجام داد؟ تعداد زیادی نرم‌افزارهای آموزشی ایرانی را در اختیار داریم و می‌توانیم فضای مجازی را به مدار مؤسسات قرآنی، مذهبی و فرهنگی و اهل بیتی(ع) بگردانیم.

برای تبیین این جمله رهبر معظم انقلاب که می‌گوید: «فرهنگ آن چیزی است که حاضرم در راه آن کشته شوم.» ساعت‌ها باید تلاش کنیم تا زوایای مختلف آن را بفهمیم. اینکه چه کاری می‌توان انجام داد تا این جمله در عمل به صورت واقعی نمود پیدا کند. می‌توان کلاس‌های مختلف آموزشی را در فضای مجازی برگزار کرد. گروه‌های مختلف قرآنی تشکیل دهیم و کلاس‌های فیزیکی قرآن را به صورت کامل در فضای مجازی برگزار کنیم، همچنین از طریق تلفن می‌توان محفوظات جدید را از حافظان قرآن تحویل گرفت و از طریق فضای مجازی با تشکیل گروه‌ها، آموزش‌های جانبی را ارائه داد.

هر کدام ما می‌توانیم نذر فرهنگی کنیم و هر شب یک ساعت در خدمت مخاطبان باشیم. هر کسی آنچه که در توان دارد در این میدان پای کار بیاورد. چه میزان انتقاد می‌کردیم و می‌گفتیم نمی‌شود، به صورت فردی کار فرهنگی کرد، اکنون زمان عمل است. هنگامی که زمینه آماده است، باید توانایی و اندکی از داشته‌هایمان را در این عرصه به میدان بیاوریم تا این تشنگان عرصه فرهنگ و قرآن از آن استفاده کنند، جایز نیست تعلل کردن. بله باید این عرصه را پر کنیم، اما نه با بازنشر مطالبی که در همه گروه‌ها و کانال‌ها هست و قرار دارد، بلکه به تولید محتواهای جدید دست بزنیم. تمامی مخاطبان دنبال محتواهای خوب هستند تا پاسخ سؤالات‌شان را دریافت کنند.

خیلی از علاقه‌مندان به قرآن، به دلیل شرایطی امکان حضور در جلسات قرآن برای اجرای تلاوت نداشتند تا اساتید نقاط قوت و ضعف آنها را بیان کنند. جلسات قرآن را در فضاهای مجازی بیاورد و به صورت آنلاین پخش کنید، تا دنیا بدانند ما چه میزان فعالیت می‌کنیم، با نشستن در منزل و وقت را بیهوده تلف کردن، به جایی نخواهیم رسید «ای که دستت می‌رسد کاری بکن. پیش از آن کاز تو نیاید هیچ کار.»

این همه می‌گوییم باید عرصه مهیا شود، اگر زمان جنگ بودیم، فلان کار را می‌کردیم، اکنون هم عرصه جنگ فرهنگی است. هیچ‌کسی از این به بعد هیچ بهانه‌ای ندارد. باید کاری کنیم تا هنگامی که از دنیا رفتیم بگویند اهل قرآن از دنیا رفته است.»

یادآوری می‌شود، طرح خانه‌های نورانی از سوی ستاد مقابله فرهنگی با کرونا مستقر در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا تا انتهای فروردین‌ماه ۹۹ اجرا خواهد شد. در این طرح، برخی نهادها و مراکز مختلف قرآنی ازجمله ایکنا، شورای عالی قرآن، رادیو قرآن و... با معاونت همکاری خواهند داشت.

انتهای پیام
captcha