دریافت سود بانکی در ایام کرونا کلاهبرداری است
کد خبر: 3891845
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۶
غنیمی‌فر:

دریافت سود بانکی در ایام کرونا کلاهبرداری است

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی اظهار کرد: در شرایط کنونی حتی سوپرمارکت‌ها هم سودشان بسیار کاهش پیدا کرده لذا همه فعالان اقتصادی از میدان به در شده‌اند، اما متأسفانه بانک‌ها کما فی‌السابق، سود خود را دریافت می‌‌کنند و این همانند کلاهبرداری است.

هادی غنیمی فر رئیس اتحادیه تعاونی های تولیدی

هادی غنیمی‌‌فر، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اهمیت کاهش نرخ سود بانکی به دلیل شیوع کرونا و حمایت از کسب و کارها پرداخت و اظهار کرد: تنها راهی که در شرایط کنونی برای کاهش تبعات اقتصادی کرونا وجود دارد کاهش نرخ سود بانکی است. باید مسئولان در جریان باشند که در شرایط کنونی همه تولیدکنندگان، بدون کسب هیچ گونه سودی در حال فعالیت هستند و بسیاری از آن‌ها هم ورشکست شده‌ و توان تولید هیچ کالایی را ندارند لذا باید دریافت سود بانکی در این ایام لغو شود.


بیشتر بخوانید:


کاهش شدید سود تولیدکنندگان

وی با اشاره به زیان‌هایی که پس از شیوع کرونا به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی وارد شده است ادامه داد: وضعیت واقعاً وحشتناکی در عرصه اقتصادی پدید آمده است. حتی سوپرمارکت‌ها هم سودشان بسیار کاهش پیدا کرده لذا در این ایام همه فعالان اقتصادی از میدان به در شده‌اند، اما متأسفانه در چنین شرایطی بانک‌ها کما فی‌السابق، سود خود را دریافت می‌‌کنند ولی چنین کاری دقیقاً همانند کلاهبرداری است.

سیستم بانکی نه تنها مریض است بلکه طمعی فوق‌العاده آنها را گرفته است. بانک‌ها معتقدند باید در هر شرایطی، مردم را بچاپیم. معتقدم چنین کارهایی بسیار تأسف‌آور است

غنمی‌فر بیان کرد: اینکه گفته می‌شود 1 میلیون تومان وام برای کمک به خانوارهای یارانه‌بگیر ارائه می‌دهیم بسیار مایه خجالت است. زشت‌ترین از این کاری که دولت و رئیس بانک مرکزی انجام دادند وجود ندارد. بانک مرکزی و بانک‌ها سرشار از پول هستند پس چرا این‌گونه عمل می‌‌کنند. دریافت سود در شرایط کنونی به معنای خالی کردن جیب مردم است. یک میلیون تومان خرج سه روز یک کارگر است.

دولت از نظرات اقتصاددانان استفاده کند

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: آیا به این ترتیب مسئولان انتظار دارند که مردم همچنان از تصمیمات اتخاذ شده توسط مسئولان رضایت داشته باشند؟ همه تولیدات از بین رفته است. اصلا تولیدی وجود ندارد. قیمت تمام شده هم بالا رفته است و دیگر خریداری هم برای آن‌ها وجود ندارد. این در حالی است که باید کاری کنیم تولید داخلی ما مصرف داخلی هم داشته باشد اما همین مردمی که تولیدات را خریداری می‌کردند الان در شرایط قرنطینه هستند. بنابراین از کجا بیاورند که بتوانند با خرید و مصرف کالای داخلی، از تولیدات کشور حمایت کنند.

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی با اشاره به اهمیت استفاده از نظرات کارشناسی اقتصاددانان ادامه داد: متأسفانه اکثر مسئولان دولتی، اقتصاددان نیستند و اقتصاددانان را هم در تصمیمات اساسی کشور به بازی نمی‌گیرند و هرگونه که مایل هستند رفتار می‌کنند. هر کاری نیازمند استفاده متخصص خودش است. الان اقتصاددانان باید دولت را راهنمایی کنند وگرنه دولت دسته گل به آب می‌دهند.

نرخ بهره بانکی باید صفر شود

غنیمی‌فر با بین اینکه قطعاً امکان کاهش نرخ سود بانکی در شرایط کنونی وجود دارد، افزود: اگر بخواهند نرخ سود بانکی را کاهش دهند قطعاً می‌توانند چنین کاری انجام دهند و اتفاقاً الان شرایط خوبی برای انجام چنین کاری است. در شرایط کنونی اصلاً هیچ سودی از تولیدکنندگان نباید دریافت شود. آمریکا در راستای مقابله با کرونا، نرخ سود بانکی را به صفر رساند و بسیاری دیگر از کشورها هم همین کار را انجام دادند تا تبعات اقتصادی شیوع کرونا کمتر شده و تولید آن‌ها راه بیفتد و وقتی به سودآوری رسیدند می‌توانند تعهدات خود را هم ایفا کنند. متأسفانه برخی از بانک‌های ما جیب مردم را خالی می‌‌کنند و ممکن است چند وقت دیگر یک تابلوی ورشکستی هم نصب کنند و دولت هم باید از خزانه عمومی، هزینه‌های ورشکستی آنها را پرداخت کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نیازمند تخصصی‌گرایی در راستای بهبود وضعیت اقتصادی هستیم ادامه داد: دولت باید با مشورت با صاحبان امر، به یک راه حل درست برسد و آن را اجرایی کند اما قطعاً در شرایط کنونی، وقت دریافت سود بانکی نیست. آیا می‌توان از کارگر بیچاره و مستضعف یا یک تولیدکننده که در وضعیت بسیار بدی قرار دارد، سود دریافت کرد؟ آیا کشور را اینگونه اداره می‌کنند؟

بانک‌ها در هر شرایطی به فکر سودآوری هستند

غنیمی‌فر تصریح کرد: آرزو دارم به زودی همه بانک‌های کشور ورشکست شوند. بانک‌های کشور در اینهمه سال که بالاترین نرخ بهره و نزول را از مردم گرفتند، حال که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است، بیایند مقداری از همان پول‌ها را خرج مردم کنند. تفاوت قیمت سهام بانک‌ها در بورس، در دوران قبل و بعد از کرونا را اگر مقایسه کنید متوجه می‌شوید که قیمت بسیاری از آنها بالاتر رفته است. همه اینها ناشی از سودهای کلانی است که بانک‌ها از مردم گرفته‌اند.

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی در پایان گفت: سیستم بانکی ما نه تنها مریض است بلکه طمعی فوق‌العاده آنها را گرفته است. بانک‌ها معتقدند باید در هر شرایطی، مردم را بچاپیم. معتقدم چنین کارهایی بسیار تأسف‌آور است و گاهی انسان از این وضعیت احساس شرم می‌کند.

انتهای پیام
captcha