به گزارش ایکنا، بیتوجهی وزارت آموزش و پرورش به درس قرآن در شبکههای چهار و آموزش سیما در چند ماه گذشته باعث شده تا توجه دانشآموزان به این درس به تدریج کمرنگ شود. روابط عمومی این وزارت تنها به اطلاعرسانی جدول پخش برنامههای شبکه آموزش و چهار بسنده کرده است و چنین رویکردی باعث تشدید این فراموشی شده است به طوری که بسیاری از خانوادهها اطلاعی از برنامههایی که از شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن تولید و پخش میشود، ندارند.
بیشتر بخوانید:
این رویکرد وزارت آموزش و پرورش حداقل سه آسیب بنیادین را در پی دارد:
۱- در کوتاه مدت باعث فراموشی مهارتهای قرآنی کسب شده و نیز بیتوجهی دانشآموزان به این درس میشود.
۲- در دراز میان مدت موجب به رسمیت شناختن این بیتوجهی به قرآن از سوی متولیان نظام تعلیم و تربیت کشور میشود.
۳- در دراز مدت زمینه حذف یا کاهش جایگاه این درس بین دروس میشود.
همچنین شکاف عمیق حوزه نظر و عمل باعث شده است تا به نام اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش درس قرآن به کلی نادیده گرفته شود.
بررسیهای میدانی نشان میدهد در طول دو ماه گذشته که آموزش دروس به جای مدرسه از طریق رسانه ملی آموزش داده میشود متأسفانه نه شبکه آموزش سیما، پخش درس آموزش قرآن را در سبد برنامههای روزانه قرار داده است و نه وزارت آموزش و پرورش حاضر به اطلاعرسانی جدول پخش برنامههای آموزشی درس قرآن ۱۴ و نیم میلیون دانشآموز در ۱۲ پایه تحصیلی است. درسی که با وجود داشتن ساعات رسمی در جدول هفتگی مدارس، در این شرایط کرونایی کاملاً نادیده گرفته شده است. درسی که نه تنها مهم است بلکه از ارکان اصلی سند تحول بنیادین است.
انتهای پیام