تدوین برنامه هفتم توسعه براساس بیانیه گام دوم مأموریت مهم مجلس یازدهم است
کد خبر: 3904204
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره):

تدوین برنامه هفتم توسعه براساس بیانیه گام دوم مأموریت مهم مجلس یازدهم است

حجت‌الاسلام رجایی اظهار کرد: یکی از کارهای مهم مجلس فعلی، برنامه هفتم توسعه است و باید بر اساس راهبردهای بیانیه گام دوم انقلاب، این برنامه تدوین شود.

م والمسلمین سیدمحمدکاظم رجایی‌رامشه، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم رجایی‌رامشه، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره نقش مجلس در جهش تولید و اهمیت تلاش مجلس یازدهم برای تحقق اقتصاد اسلامی و حذف ربا از شبکه بانکی پرداخت و گفت: نظام ما در گام دوم انقلاب قرار گرفته و به خوبی پیش می‌رود. حال سؤال این است اولویت‌های اقتصادی مجلس جدید شامل چه مواردی هستند؟ به عنوان کسی‌که با مسائل اقتصادی تا حدودی آشناست باید عرض کنم یکی از کارهای مهم مجلس فعلی، برنامه هفتم توسعه است و باید بر اساس راهبردهای بیانیه گام دوم انقلاب، این برنامه تدوین شود.


بیشتر بخوانید:


نقش مهم مجلس در پیشرفت اقتصادی

وی ادامه داد: برنامه هفتم، یک برنامه پیشرفت پنج ساله است که در درون آن پنج برنامه یکساله نهفته است که چهار مورد آن را این مجلس انجام می‌دهد لذا برنامه بلندمدت یا میان‌مدت، وزنی اساسی در فعالیت‌های مجلس است لذا در خواست ما از مجلس جدید این است که موضوع بودجه‌ریزی را ساده نگیرد.

رجایی یادآور شد: لازم است مجموعه‌ درآمدهای کشور به خوبی بررسی شده و میزان هزینه‌کردها نیز به خوبی حساب و کتاب شود. این موضوع بر تمام حوزه‌های کشور تأثیر می‌گذارد، لذا توجه به اولویت‌های مجلس بسیار دارای اهمیت است. از سوی دیگر مقام معظم رهبری امسال را سال جهش تولید نامگذاری کرده اند، اما متأسفانه از یک ماه قبل از سال جدید با معضلی به نام کرونا مواجه شدیم و نرخ سرمایه‌گذاری نیز منفی شده است. در واقع در مجموع تمام اقتصاد کشور دچار آسیب شده و دولت نیز با کسری بودجه مواجه شده است. حال سؤال این است که چرا مقام معظم رهبری در کشوری که دچار رکود شده به موضوع جهش تولید اشاره می‌کنند و معتقدند امکانات کشور باید در این راستا بسیج شود.

دلایل تأکید رهبر انقلاب بر جهش تولید

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: ما از نظر فرهنگی و مصرفی پتانسیل بسیار بزرگ و از نظر اجتماعی وحدت و انسجام مثال‌زدنی داریم. در ایام شیوع کرونا به خوبی شاهد این وحدت و انسجام بودیم اما در کشورهای پیشرفته حتی برای تهیه ماسک و دستکش دچار مشکل شدند اما در ایران، مردم بسیج شده و همانند رزمندگان جبهه سلامت اقدام کردند و آنها که در این راه جان خود را از دست دادند از سوی مقام معظم رهبری لقب شهید دریافت کردند. در این شرایط به صادرکننده محصولات بهداشتی به سایر کشورها تبدیل شدیم.

وی افزود: در اینجا یک خلأ جدی به نام قدرت اقتصادی داریم لذا مقام معظم رهبری با تعبیرِ حکمِ حکومتیِ جهش تولید که همه امکانات باید در این راستا بسیج شوند تلاش کردند تیر خلاص را در عرصه اقتصادی به دشمن بزنند تا تحریم‌های اقتصادی که مردم ما را آزار می‌دهد بی‌تأثیر شود. معتقدم مقام معظم رهبری در این لحظه حساس و پیچ تاریخی از این فرصت استفاده کردند که امکانات کشور برای بهبود وضعیت اقتصادی بسیج شود چراکه رشد عادی اقتصادی کافی نیست و باید برای همیشه، دشمن را از موفقیت تحریم‌ها مأیوس کرده و مشکلات جامعه را برطرف کنیم.

اهمیت اجرای درست نقش نظارتی مجلس

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: لذا اولویت اول مجلس ما در سال جاری باید جهش تولید باشد. در فضای تقنین باید موانع بخش خصوصی در راستای بهبود وضعیت تولید برطرف شود. مسئله دیگر نظارت بر اجرای قانون در راستای جهش تولید است. تجربه بخش سلامت نشان داد که کارهای ناشدنی و میل به محال را انجام دادیم و در عرصه جهانی درخشیدیم و با حرکات جهادی، بسیاری از مشکلات را برطرف کردیم.

وی اظهار کرد: باید به سایر بخش‌ها همانند کشاورزی هم اولویت دهیم که امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کنند. مجلس در این زمینه هم باید وارد عرصه شود و اگر خلأیی در این زمینه وجود دارد آن را برطرف کند. از سوی دیگر باید نظارت کافی بر عملکرد دولت داشته باشد که منابع به سمت کشاورزی و رونق تولید در این عرصه هدایت شود. امروزه که ابزار اینترنت به ما کمک ‌می‎کند سطح زیر کشت را در انواع محصولات به خوبی کنترل و مدیریت کنیم باید بهره کافی را از این امکانات ببریم تا شاهد افزایش تولید در این بخش نیز باشیم.

مجلس برای حجم زیاد نقدینگی چاره‌اندیشی کند

حجت‌الاسلام رجایی گفت: موضوع دیگر افزایش بسیار زیاد حجم نقدینگی است. هدایت نقدینگی به سمت تولید، موضوعی است که مجلس باید توجهی ویژه به آن داشته باشد. این نقدینگی همانند حجم زیادی از آب است که پشت یک سد قرار گرفته است و ممکن است تخریب زیادی به بار آورد لذا باید با همکاری بازار پول و سرمایه، این نقدینگی را با مراقبت ویژه به سمت تولید هدایت کنیم. در این شرایط می‌توانیم شاهد جهش تولید نیز باشید وگرنه اگر نقدینگی به سمت سفته‌بازی برود عواقب بدی در پی دارد.

عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در پایان افزود: این نقدینگی باید به شکل درست هدایت شود و لازمه هدایت درست نیز نظارت بر سیستم بانکی و بازار بورس و اوراق بهادار است. کار بانک تجهیز و تخصیص منابع در راستای بهبود وضعیت تولید است. این تعریف اولیه و ساده بانک است اما الان بانک کار خلق پول هم انجام می‌دهد بنابراین در این زمینه نیز باید نظارت کافی داشته باشیم که رباخواری در نظام بانکی رواج پید نکند.

انتهای پیام
captcha