توقع اجرای بانکداری اسلامی در شرایط تلاطم اقتصادی نابجاست
کد خبر: 3911243
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
غنیمی‌فر:

توقع اجرای بانکداری اسلامی در شرایط تلاطم اقتصادی نابجاست

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی اظهار کرد: اجرای صحیح و بدون ایراد بانکداری اسلامی مربوط به زمانی است که نظام بانکی تلاطم زیادی نداشته باشد و بتواند قوانین و مقررات مربوط به بانکداری اسلامی را به شکل صحیح و مناسبی اجرا کند اما واقعیت این است که در شرایط کنونی اجرای این قوانین با موانع زیادی مواجه است.

هادی غنیمی‌فر، رئیس اتحادیه سراسری، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره افزایش مجدد نرخ سود بانکی توسط شورای پول و اعتبار و آثار آن بر اقتصاد کشور پرداخت و اظهار کرد: این مسئله و تغییرات مجدد در نرخ بهره بانکی دارای دو جنبه است که یکی نجات دادن دولت از مشکلات عظیم مالی است. بهره وام که بسیار بالا است و با این تبعاتی که امروزه در مملکت از نظر مالی وجود دارد، پرداخت اقساط بانکی تقریباً غیرممکن شده است. گاهی اوقات اگر بانک‌ها تمام املاک شخص تسهیلات‌ گیرنده را هم به عنوان وثیقه بگیرند باز هم تسهیلات‌گیرندگان توان بازپرداخت ندارند به ویژه اخیراً که تحریم و بیماری کرونا در کشور ما شدیدتر شده است.


بیشتر بخوانید:


تبعات افزایش مجدد سود بانکی

وی ادامه داد: از سوی دیگر تورم افسارگسیخته باعث شده که هر آنچه که قشر کاسب به دست می‌آورند بلعیده شود لذا افزایش مجدد نرخ سود بانکی اقدامی بسیار اشتباه بود. اینکه بانک مرکزی چنین اقدامی انجام داده عملاً به ضرر اقتصاد کشور تمام خواهد شد. به نظرم بانک مرکزی در شرایط کنونی به شکل ناکارآمدی عمل کرده و هیچ گشایشی در اقتصاد کشور ایجاد نشده و در واقع به جای کعبه به سمت ترکستان حرکت کرده است. این اقدام در افزایش مجدد نرخ سود بانکی نیز اشتباه و غیرکارشناسی بود.

نظام بانکی هم به شکل یک سیستم مرتبط به هم کار می‌کند. اگر همه مقرات بانکداری اسلامی در کنار هم و به شکل مرتبط، اجرایی شود به خوبی جواب خواهد داد اما اگر قرار باشد فقط بندهایی از آن اجرایی شود این وضعیت کنونی همچنان ادامه‌دار خواهد بود

غنیمی‌فر افزود: نباید اجازه دهیم اقتصاد کشور فدای بی‌تدبیری شود. البته این اقدام مزایایی هم برای دولت دارد. الان افزایش نرخ ارز یا سود بانکی تبدیل به منبعی برای درآمدزایی دولت‌ها نیز شده است. تمام ما‌به ازا و تفاوت‌های نرخ دلار از چهار هزار و پانصد تومان تا الان که قیمت دلار به 25 هزار تومان رسیده است به خزانه دولت واریز شده، اما باید دانست که از سوی دیگر هزینه‌های دولت هم بالاتر خواهد رفت. برای مثال اگر قرار است دولت یک پل بسازد باید مواد اولیه را با ارز گران‌تر وارد کند. این بلایی است که خودشان سر اقتصاد آورده‌اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اهمیت توجه به فعالیت تخصصی در اقتصاد یادآور شد: اداره امور اقتصادی بسیار تخصصی است و باید در اختیار افراد کاردان باشد اما الان این تخصص‌گرایی را مشاهده نمی‌کنیم. این بی‌توجهی به فعالیت تخصصی آسیب بزرگی به اقتصاد کشور وارد کرده و متأسفانه بنده هیچ گشایشی را حداقل طی یکسال آینده مشاهده نمی‌کنم.

تصمیم بانک مرکزی منطبق با بانکداری اسلامی نبود

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی درباره رابطه این تصمیمات با اصول بانکداری اسلامی بیان کرد: مسئولان اقتصادی ما کدام کارها را مطابق با بانکداری اسلامی انجام داده‌اند که این کارشان اسلامی باشد. الان با این تصمیمات تمام اقتصاد را به هم می‌ریزند سپس چند سال بعد باید افراد دیگری برای آن چاره‌اندیشی کنند. اکنون اجرایی قانون عملیات بانکی بدون ربا بسیار ضعیف است لذا معتقدم باید به شکل مناسبی این قانون را اجرا کنیم.

رئیس اسبق خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نوسانات زیادی که در اقتصاد ایران وجود دارد ادامه داد: متأسفانه یکی از ایرادات مهمی که در اقتصاد ما وجود دارد این است که نوسانات بسیاری در آن وجود دارد. این در حالی است که اجرای صحیح و بدون ایراد بانکداری اسلامی مربوط به زمانی است که نظام بانکی تلاطم زیادی هم نداشته باشد و بتواند قوانین و مقررات مربوط به بانکداری اسلامی را به شکل صحیح و مناسبی اجرایی کند اما واقعیت این است که با این شرایط کنونی اجرای این قوانین هم با موانع زیادی مواجه شده است.

لزوم اجرای صحیح اصول بانکداری اسلامی

غنیمی‌فر اظهار کرد: فرض کنید موتور یک ماشین دارای ایراد است اما به جای اینکه امروز آن را به تعمیرگاه ببریم و یک قطعه آن را که ایراد دارد تعمیر کنیم شش ماه دیگر آن را می‌بریم که قطعاً اکثر قطعات این ماشین دچار آسیب جدی شده است. این واقعیتی است که در اقتصاد ما وجود دارد و به جای چاره‌جویی سریع برای مشکلات، دائماً آن‌ها را به بعد موکول می‌کنند و روز به روز هم بر تعداد این مشکلات افزوده می‌شود.

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی در پایان گفت: نظام بانکی هم به شکل یک سیستم مرتبط به هم کار می‌کند. اگر همه مقررات بانکداری اسلامی در کنار هم و به شکل مرتبط اجرایی شود، به خوبی جواب خواهد داد اما اگر قرار باشد فقط بندهایی از آن اجرایی شود این وضعیت کنونی همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

انتهای پیام
captcha