گذری بر زندگی امام جواد(ع) از ولادت تا شهادت
کد خبر: 3911291
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
آیت‌الله صفایی بوشهری:

گذری بر زندگی امام جواد(ع) از ولادت تا شهادت

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه نهمین پیشوای شیعیان در هشت سالگی به امامت رسید، گفت: خردسالی امام جواد(ع) سبب خوشحالی مخالفان و نگرانی شیعیان شده بود که با ظهور عظمت علمی این امام همام، دلیل و برهانی قوی برای اثبات حقانیت شیعه شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، 29 تیرماه در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت جواد الائمه(ع)، گفت: حضرت ثامن‌الحجج(ع) پدر نهمین پیشوای شیعیان در روز یازدهم ذی‌القعده سال 148 هجری قمری به عنوان ستاره دیگری از ستارگان درخشان عصمت و طهارت در مدینه طلوع کرد و جهان انسانیت را نور هدایت دیگری بخشید.

وی بیان کرد: امام علی بن موسی(ع) در سال 183 هجری قمری، بعد از شهادت مظلومانه هفتمین پیشوای شیعیان، در سن 35 سالگی به امامت رسید و دوران 20 ساله امامت حضرت شمس‌الشموس امام رضا(ع) نیز با دو جریان فکری و حکومتی منحرف مهاجم به مکتب تشیع مواجه بود. این امام همام در این مدت توانست با افشای اهداف آنان و اثبات امامت خود، آن جریان خطرناک را متوقف کند.


ارزش عالمان دین


این مؤلف حوزوی به ارزش عالمان دین از منظر هشتمین پیشوای شیعیان اشاره کرد و گفت: حضرت امام رضا(ع) در این رابطه می‌فرماید «رحمت خدا بر کسی باد که دین و ولایت ما را زنده می‌کند و همچنین آن کس که این امر را احیا و زنده کند و علوم ما را یاد بگیرد و به مردم بیاموزد؛ زیرا مردم اگر حسن و حقایق کلام ما را بدانند قطعا از ما پیروی خواهند کرد و نیز بندگان برتر کسانی که اگر نیکی کنند خوشحال می‌شوند، آن هنگام که مرتکب گناه شوند استغفار می‌کنند، آن زمان که مورد عطا و بخشش قرار گیرند شکرگزارند، آن وقت که به سختی و مشکلات دچار شوند بردبار و صابرند، در زمان خشم نیز عفو می‌کنند.»

‌آیت‌الله صفایی بوشهری اظهار کرد: حضرت ثامن‌الحجج(ع) می‌فرمایند که شیعیان ما کسانی هستند که مطیع امر ما، شنوای گفتار ما و مخالف دشمنان ما باشند، اگر کسی این گونه نباشد از شیعیان ما نیست. همچنین این امام همام در رابطه با اینکه خداوند متعال فرمان به انجام دادن سه کار در کنار سه کار دیگر داده است می‌فرماید «اول آنکه، خداوند دستور به نماز و زکات با هم داده است پس اگر کسی نماز گزارد ولی زکات ندهد، نماز او مورد قبول نیست. دوم آنکه فرمان به سپاسگزاری از خدا و پدر و مادر داده است پس اگر کسی از پدر و مادر سپاسگزاری نکند، شکر خدای را نیز به جا نیاورده است. سوم آنکه، به تقوا و صله رحم با هم امر کرده است پس اگر کسی صله رحم را به جا نیاورد تقوای الهی را مراعات نکرده است.»؛ هشتمین امام شیعیان در رابطه با پاداش خدمت به مؤمنان می‌فرماید که هر کس گرفتاری مؤمنی را رفع کند خداوند در روز قیامت از قلب او غم و اندوه را بر می‌دارد.

امام جمعه بوشهر اظهار کرد: در ماه رجب سال 195 هجری قمری، جهان خلقت، شاهد تولد خورشید هدایت دیگری از مدینه بود. او امام نهم شیعیان و هم نام جد بزرگوارش محمد و ملقب به جواد بود. مادر بزرگوار او سبیکه معروف به خیزران از نسل ماریه یکی از زنان پیامبر اکرم(ص) است. امام جواد(ع) تنها فرزند پسر حضرت رضا(ع) است و هنگامی که هشتمین پیشوای شیعیان 48 سال داشت، قدم بر عرصه گیتی نهاد.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر در ادامه با بیان اینکه نهمین پیشوای شیعیان در هشت سالگی به امامت رسید، گفت: امام جواد(ع) هنوز سه ساله نشده بود که حضرت امام رضا(ع) با دسیسه مأمون مجبور به ترک مدینه و مهاجرت به خراسان شد و آن حضرت تا شهادت پدر بزرگوار خود، به فراق ایشان مبتلا بود و حضرت جواد(ع) در هنگام شهادت پدر، با نیروی امامت بر بالین پدر در خراسان رفت.


عظمت علمی امام جواد(ع) برهانی قوی برای اثبات حقانیت شیعه


نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه مدت امامت نهمین پیشوای شیعیان به مدت 17 سال به طول انجامید، اظهار کرد: خردسالی امام جواد(ع) که سبب خوشحالی مخالفان و نگرانی شیعیان شده بود، با ظهور عظمت علمی این امام همام، دلیل و برهانی قوی برای اثبات حقانیت شیعه شد و باعث اعجاب و تحسین و تعظیم دیگران و شادی و شعف، ایمان و قوت اعتقاد قلبی شیعیان شد.

نویسنده کتاب 14 جلدی انوارالهدی بیان کرد: حضرت جواد(ع) با تثبیت امامت خود، آشکار کردن عظمت علمی و قدرت الهی خویش، سازماندهی علما و برگزیدگان شیعه، تحت پوشش قراردادن شیعیان و هدایت و ترویج و تبیین فرهنگ راستین اسلام، توانست تمامی طراح‌های مکارانه مأمون و معتصم به عنوان سردمداران حکومت عباسی را نقش بر آب کند.

وی ادامه داد: خلفای معاصر امام جواد(ع) به مانند دیگر خلفای اموی و عباسی گذشته به‌دنبال چپاول بیت‌المال، تثبیت دیکتاتوری و ترویج فرهنگ فساد و فحشا و ابتذال بودند و در رشد فرهنگی جامعه و دفاع از نظام علمی و فکری جهان اسلام در برابر تهاجم بیگانگان، هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دادند بلکه برای تضعیف مکتب اصیل دینی، آنها را تقویت می‌کردند و تنها امام و پیروانش پاسدار حریم فرهنگ و نظام اندیشه دینی بودند.
 

سازماندهی و سامان‌بخشی تشکیلات وکلا و نمایندگان


رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که در زمان امامت پسر هشتمین پیشوای شیعیان امام جواد(ع) صورت گرفت، سازماندهی و سامان‌بخشی تشکیلات وکلا و نمایندگان امام بود.
 
وی یادآور شد: جریان نمایندگی و وکالت، از زمان امام جعفر صادق(ع) آغاز شد و هنگامی که ششمین پیشوای شیعیان در مدینه تحت کنترل شدید حکومت قرار گرفت و نیاز شدید شیعیان به ارتباط با دستگاه امامت به عنوان مرکز و کانون هدایت دینی را احساس کرد، مناسب دیدند که این تشکیلات را به‌طور ساده راه‌اندازی کنند. نمایندگان وظیفه هدایت علمی، اخلاقی و سیاسی شیعیان، و مسئولیت جمع‌آوری حقوق اسلامی مثل خمس، زکات، نذورات و هدایای شیعیان به امام، رساندن کمک‌های امام به شیعیان، پاسخ به سؤالات، رفع شبهات و ابلاغ موضع‌گیری‌های سیاسی مورد نظر امام به شیعیان را داشتند. با تشدید سخت‌گیری‌های حکومت عباسی بر امام و یاران نزدیک ایشان، ارزش وجود نمایندگان در ساماندهی و هدایت شیعیان و حوزه اختیارات آنان بیشتر احساس شد.

امام جمعه بوشهر در ادامه اظهار کرد: امام جواد(ع) که در درون خانه نیز محاصره و تحت کنترل بود، به آن تشکیلات استحکام خاصی بخشید و در پنهان توسط نمایندگان فقیه و آشنا و فکور به معارف اسلام مانند حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، علی بن مهزیار اهوازی، احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی و ابوهاشم جعفری، تمام نقاط شیعه‌نشین، بلکه تمام جهان اسلام را هدایت کرد و زمینه مدیریت دینی و واگذاری امور شیعیان به فقیهان و نمایندگان در سال‌های غیبت تا ظهور امام زمان‌(عج) را پی‌ریزی کرد.

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه نهمین امام شیعیان حضرت جواد(ع) نماد استقامت، بصیرت‌افزایی و تبدیل تهدید به فرصت در شرایط سخت و پیچیده زمان خود بود، گفت: امام جواد ائمه(ع) ادامه‌دهنده سیره رضوی و کرامت حسنی بود. دشمنان مکتب اهل بیت(ع) و اسلام راستین در مقابل‌ شکست‌های پیاپی از نهمین پیشوای شیعیان، تنها راه نجات خود را در به شهادت رساندن آن امام دانسته و انجام دادند و شهادت ایشان بزرگترین ضربه شکست در قامت جنایتکاران شد.

مدرس درس اخلاق حوزه‌های علمیه استان بوشهر با اشاره به اینکه از سفارشات مهم امام جواد(ع) خود را در محضر خدا دیدن و حفظ حریم خدا داشتن است، بیان کرد: حیات حضرت جوادالائمه(ع) مایه گسترش ایمان و بصیرت و شهادت آن امام همام موجب افشا و شکست دشمنان شد.


کمین دشمن در لباس دوست


نویسنده کتاب قرآنی «پایان دنیا در کلام خدا» تصریح کرد: شهادت حضرت ﺑﺎﺏ‌ﺍﻟﺤﻮﺍﺋﺞ امام جواد(ع) در روز آخر ذی‌القعده سال 220 هجری قمری با همکاری و تحریک علمای درباری، مثل ابن ابی دؤاد و به دست ﺍﻡ‌ﺍﻟﻔﻀﻞ ﺩﺧﺘﺮ ﻣﺄﻣﻮﻥ، نشان از این دارد که گاهی دشمن در لباس دوست نفوذ می‌کند و به دشمنی و خیانت می‌پردازد. حکومت عباسی، امام جواد(ع) را در 25 سالگی مسموم و شهید کرد و جهان بشریت در غروب امام دیگری به سوگ نشست.


کاظمین؛ زیارتگاه شیفتگان خاندان پیامبر(ص)


امام جمعه بوشهر یادآور شد: مرقد مطهر نهمین امام شیعیان حضرت جواد(ع) در کاظمین در کنار جد بزرگوارش، هفتمین پیشوای شیعیان امام موسی کاظم(ع)، زیارتگاه شیفتگان خاندان پیامبر(ص) و شیعیان و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.
حامد فکوری
انتهای پیام
captcha