چگونگی سرعت بخشیدن به تثبیت و تعمیق محفوظات قرآنی / آیا ضبط صدا جایگزین مرور یا مباحثه است + صوت
کد خبر: 3916158
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
نکته‌ای برای حافظان قرآن /

چگونگی سرعت بخشیدن به تثبیت و تعمیق محفوظات قرآنی / آیا ضبط صدا جایگزین مرور یا مباحثه است + صوت

حجت‌الاسلام علیرضا نجفی گفت: ضبط صدا جایگزین مرور و مباحثه نیست. البته اگر هر از گاهی انجام شود، ایرادی ندارد، اما اینکه برای یک حافظ قرآن رویه شود، غلط است. حال بهترین کار چیست؟

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، حافظ کل قرآن و مدرس دوره‌های تربیت مربی در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که آیا ضبط صدا برای حافظان کل، جایگزین مناسبی برای مرور یا مباحثه است؟ گفت: بارها گفتیم این روش می‌تواند برای افرادی که هم‌مباحثه ندارند، مناسب باشد، اما جای مرور را نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه هدف از تربیت حافظ این است که زوایای ناشناخته ذهن این عزیزان فعال شود به گونه‌ای که نیاز کمتری به مرور داشته باشند و محفوظات، ماندگاری بیشتری در ذهن‌شان داشته باشد، افزود: این مهم‌ترین نکته است، اما باید گفت تفاوت مرور و مباحثه در این است که در مرور، ذهن فعالیت بیشتری دارد، زیرا باید ایرادهای محفوظات را پیدا کند و این باعث تیز شدن ذهن می‌شود و حال آنکه در مباحثه اینگونه نیست چون مطمئنیم که هم‌مباحثه‌ای‌مان ایرادهای ما را برطرف می‌کند.

نجفی با اشاره به اینکه در ضبط صدا چون اطمینان داریم، صوت‌مان را گوش خواهیم کرد و از این طریق ایراداتمان را می‌فهمیم، بنابراین فعالیت ذهن کمتر است، گفت: به همین دلیل تأکید می‌کنم «ضبط صدا، جایگزین این دو موضوع(مرور و مباحثه) نیست.» البته اگر هر از گاهی این کار انجام شود، ایراد ندارد، اما اینکه برای یک حافظ رویه شود و به جای مباحثه و مرور این کار را انجام دهد، اصلا توصیه نمی‌شود و در درازمدت ضرر می‌رساند.

وی با تأکید بر اینکه هنگامی که حافظان قرآن این دستورالعمل‌ها را انجام ندهند، همیشه مجبور به مرور و حضور همیشگی در کلاس تثبیت هستند، اظهار کرد: در حالی که همیشه شور و حال اولیه و انگیزه و فرصت لازم را نخواهیم داشت و حال آنکه با عمل به اصول و روش‌های حفظ به صورت علمی و تجربی، حفظی ماندگار و آرامش‌بخش خواهیم داشت. هیچ وقت نباید کاری کنیم که به دلیل راحتی امروز، طول زمان حفظمان (که باید به عمق خوبی برسد) افزایش یابد.

این حافظ کل قرآن تصریح کرد: با عمل نکردن به اصول و روش‌های حفظ علمی، تعمیق محفوظات در ذهن مدت زمان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد، البته مرور و مباحثه جدا از یکدیگرند و یکی از روش‌های مباحثه، ضبط صداست که هر از گاهی می‎توان آن را انجام داد و اگر تبدیل به رویه شود، ضربه خود را می‌زند. اگر می‌خواهیم یک عمر حافظ قرآن باشیم، باید همیشه با کیفیت و کمیت، به اصول و روش درست عمل کنیم.  

کد
انتهای پیام
captcha