ادامه تحصیل در رشته تغذیه بدون کنکور
کد خبر: 3918587
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲

ادامه تحصیل در رشته تغذیه بدون کنکور

رشته‌های گروه پزشکی بدون آزمون دانشجو نمی پذیرند اما اگر خیلی به این رشته علاقه مند هستید و امکان قبولی از طریق کنکور برایتان فراهم نیست می‌توانید در رشته‌های مشابه رشته تغذیه و بدون کنکور ادامه تحصیل دهید.

به گزارش ایکنا، رشته تغذیه یکی از پرطرفدارترین و کارآمدترین رشته های گروه علوم تجربی می باشد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته علوم تغذیه بوده و می خواهید در آن ادامه تحصیل دهید، اگر به دنبال پیدا کردن دانشگاه های پذیرش رشته تغذیه بدون کنکور هستید بهتر است قبل از هر چیز بدانید که این رشته از رشته های علوم پزشکی است و رشته های علوم پزشکی در هیچ مقاطعی بدون کنکور دانشجو نمی پذیرند و شما برای ورود به دانشگاه های دولتی و آزاد در رشته تغذیه حتماً باید در آزمون سراسری شرکت کنید.

آیا امکان ادامه تحصیل در رشته تغذیه بدون کنکور وجود دارد؟

امکان پذیرش دانشجو در رشته تغذیه بدون کنکور برای دانشگاه های دولتی و آزاد وجود ندارد. در سال های اخیر رشته های گروه علوم پزشکی طرفداران زیادی پیدا کرده است و به همین علت عبور از کنکور و قبولی در رشته مورد علاقه برای خیلی از افراد بسیار سخت شده است. عموماً شرایط ورود و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها از طرف وزارت بهداشت تعیین می شود و رشته ها و دانشگاه هایی که بدون کنکور پذیرش می کنند شرایط خاص و تعیین شده دارند. همانطور که گفتیم رشته های گروه پزشکی بدون آزمون دانشجو نمی پذیرند اما اگر خیلی به این رشته علاقه مند هستید و امکان قبولی از طریق کنکور برایتان فراهم نیست می‌توانید در رشته‌های مشابه رشته تغذیه و بدون کنکور ادامه تحصیل دهید:

  • رشته های مشابه در دانشگاه علمی و کاربردی: در این دانشگاه رشته کارشناسی حرفه ای تغذیه ورزشی، کارشناسی حرفه ای مدیریت سلامت- خانواده و مشاوره تغذیه مادر و کودک در گروه مدیریت و خدمات اجتماعی قرار دارد و متقاضی می تواند بدون کنکور فقط در مقطع کارشناسی ناپیوسته ادامه تحصیل بدهد.

منابع کارشناسی ارشد رشته تغذیه

برای متقاضیان کارشناسی ارشد که می خواهند در رشته تغذیه ادامه تحصیل دهند فقط یک راه وجود دارد. بهترین راهی که بتوانید بدون کنکور وارد مقطع کارشناسی ارشد تغذیه شوید این است که در دوران تحصیل جزء نفرات برتر باشید و امتیاز و شرایط دانشجویان استعدادهای درخشان را به دست آورید تا بتوانید وارد مقطع بعدی بدون آزمون شوید. در دانشگاه های پیام نور که تبلیغات زیادی برای پذیرش دانشجو بدون کنکور می کنند فقط می توانید از رشته های مشابه تغذیه در فراگیر پیام نور ادامه تحصیل دهید. گروه تغذیه در مقاطع کارشناسی ارشد دارای رشته های علوم تغذیه، علوم تغذیه در بحران و حوادث غیر مترقبه، علوم بهداشتی در تغذیه، تغذیه بالینی و تغذیه ورزشی می باشد که منابع آن شامل تغذیه اساسی و کاربردی، بیوشیمی عمومی، فیزیولوژی و زبان عمومی می باشد این منابع هر ساله توسط وزارت بهداشت به صورت دقیق ذکر می شود. اما منابعی که هرساله در لیست بهترین منابع کارشناسی ارشد تغذیه معرفی شده اند و انتخابی مناسب برای موفقیت در این رشته محبوب و دوست داشتنی می باشد درسنامه‌های معروف گام به گام تالیف دکتر محسن محمدی است، این درسنامه ها که توسط موسسه گام کنکور به طور اختصاصی برای کنکور تغذیه تهیه و تدوین شده اند و هر سال نیز با ریز بینی خاص مورد بازبینی و ویرایش قرار می‌گیرند، سکوی موفقیت بسیاری از رتبه‌های تک رقمی مقطع ارشد این رشته بوده‌اند. شما هم می توانید با مراجعه به سایت موسسه گام کنکور علاوه به مشاهده نمونه این جزوات از کلی محتوای آموزشی دیگر بهره مند شوید.

ادامه تحصیل در رشته تغذیه بدون کنکور

منابع آزمون دکتری تغذیه

همان طور که گفته شد ادامه تحصیل در رشته تغذیه بدون کنکور میسر نیست و دانشگاه هایی که این امکان را دارند رشته تغذیه را در زیر گروه‌های مدیریت و خدمات اجتماعی قرار می دهند که تفاوت زیادی با گروه پزشکی دارد. فارغ التحصیلان ارشد رشته تغذیه می توانند امتیاز مجوز تأسیس مرکز مشاور تغذیه و استخدام در کلینیک ها، بیمارستان ها و مطب ها، باشگاه های ورزشی حرفه ای و حتی مراکز آموزشی و درمانی و مدارس را داشته باشند. بهترین منابعی که یک دانشجوی ارشد برای ورود به مقطع دکتری به آن نیاز دارد باید بر اساس پارامترهایی نظیر زمان سطح علمی دانشجو در دروس دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و رتبه مورد نیاز در آزمون دکتری تعیین می شود. به دلیل اهمیت بالای این آزمون، متقاضی باید از منابع معتبر و سطح بالایی استفاده کند. هرساله به دلیل حساس بودن این آزمون مرکز سنجش پزشکی منابع اختصاصی و عمومی را در سایت سازمان سنجش در اختیار متقاضیان قرار می دهد و متقاضیان می توانند برای مشاهده منابع آزمون به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند. بهترین منابع آزمون دکتری تغذیه برای دروس اختصاصی شامل موارد زیر است.

  • تغذیه: کتاب گام به گام تغذیه دکتر محسن محمدی
  • فیزیولوژی: کتاب دو جلدی فیزیولوژی گایتون ترجمه سید علی حائری، گام آخر فیزیولوژی گام کنکور
  • بیوشیمی: بیوشیمی هارپر، بیوشیمی محسن محمدی، بیوشیمی هارپر دولین لنینجراز علی رضا نورانیانف جزوه بیوشیمی دکتر جعفر نژاد،
انتهای پیام
captcha