صندوق حمایت از فعالان و نخبگان قرآنی به زودی راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 3940202
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
حجت‌الاسلام خاموشی:

صندوق حمایت از فعالان و نخبگان قرآنی به زودی راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از راه‌اندازی صندوق حمایت از فعالان و نخبگان قرآنی به همت سازمان اوقاف و امور خیریه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش ایکنا، امشب، 19 آذرماه در حاشیه پنجمین شب از چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با ویژه‌برنامه تلویزیونی مسابقات که از آنتن شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن پخش می‌شود، گفت: در ابتدا از تمام دست‌اندرکارانی که از بدو انقلاب با ابزار مختلف به تعمیق فرهنگ قرآنی در جامعه و میان خانواده‌ها پرداخته‌اند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: رقابت‌های این چنینی یکی از عوامل تشویق است. در اوایل انقلاب رقابت‌ها فقط در رشته قرائت بود؛ اما کم کم توسعه پیدا کرد و حالا می‌بینیم که در دوره چهل و سوم رشته‌های مختلفی را ویژه آقایان و بانوان داریم. برند این مسابقات جزو ممتازها در جهان اسلام است که با مجاهدت‌های تاریخی پیشکسوتان شکل گرفته که چراغ قرآن را روشن نگه داشته‌اند.

خاموشی بیان کرد: جای اقداماتی مثل حمایت از فعالان قرآنی می‌تواند در سازمان اوقاف و امور خیریه باشد، باید این صندوق قبلاً شکل می‌گرفت، آن را شکل می‌دهیم و به ظرفیت آن نیز اضافه می‌کنیم، به زودی صندوق حمایت از فعالان و نخبگان قرآنی به همت سازمان اوقاف و امور خیریه شکل خواهد گرفت.

وی ادامه داد: از گذشته تاکنون سازمان اوقاف وظیفه قانونی دارد که در حوزه قرآن، مسابقات را برگزار کند و سعی کردیم شور و شعف قرآنی در جامعه افول پیدا نکند.

خاموشی با اشاره به پساکرونا گفت: پساکرونا در جهان اتفاقی را رقم خواهد زد. در ایام شیوع کرونا همه جهان درگیر شدند و تسهیل زندگی بر پایه فناوری مطرح شد، البته شور تلاوت در سالنی که سراسر شنونده هستند، غیرقابل اغماض است. امسال نیمی از هزینه‌ها به نسبت سال گذشته هزینه شده به این دلیل که بسیاری از هزینه‌ها به دلیل شیوع کرونا حذف شده است.

صندوق حمایت از فعالان و نخبگان قرآنی شکل می‌گیرد

وی با بیان اینکه استقبال خوبی از مسابقات شده است، اظهار کرد: بعد از دوران کرونا، حتماً باید از فناوری باز هم برای کسر هزینه‌ها، اطلاع‌رسانی به موقع، پیش‌بینی راه‌هایی که بتواند به ما کمک کند و ... استفاده کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ظرفیت‌هایی که در کشور موجود است، باید تماماً در خدمت قرآن قرار بگیرد، چون هویت ما برگرفته از قرآن و عترت است و اگر تلاش‌هایمان کم باشد، پاسخگو نخواهیم بود. دو هزار بقعه متبرکه به عنوان ظرفیت در جمهوری اسلامی ایران داریم که باید تماماً از سوی حلقه‌های قرآنی پوشش داده شوند. کرسی‌های تلاوت، تفسیر، تدبر، مفاهیم و هنرهای قرآنی می‌تواند در این ساحت‌ها وارد شوند.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی را شکل داد که مصوبات و قوانین آن می‌تواند راهگشای مسیرهایی باشد که تاکنون طی شده و طی نشده است. وقف‌های قرآنی قابل اعتنایی تاکنون انجام شده است، و خرد جمعی ان شاء الله کمک کند تا در مسیر آینده بهتر پیش برویم.

جایگاه بقاع متبرکه در ترویج قرآن و عترت

خاموشی اظهار کرد: بهترین جایی که می‌تواند کنار هم بودن قرآن و عترت را نمایش دهد، بقاع متبرکه هستند. گام بعدی این است که چه فعالیت‌هایی و چه تنوع رشته‌هایی می‌تواند در این مکان‌ها شکل بگیرد. از حلقه‌های قرآنی توانمند استقبال می‌کنیم و می‌خواهیم بیایند و در این مکان‌ها فعالیت کنند. طرح افق نیز چنین طرحی است و طرح اجتماعی قرآنی است. همچنین از هیئات مذهبی استقبال کردیم و در محرم امسال بقاع متبرکه خوش درخشیدند.

وی گفت: جریان فعالیت‌های قرآنی ریشه در درخت تنومند انقلاب دارد و مهم‌ترین ریشه آن فعالیت‌های مردمی کسانی است که درد دین داشته‌اند و همه آنچه که داریم، از مجموعه آموزش‌هایی است که این افراد به ما داده‌اند. بعد از حوادث طبیعی که اخیراً در ایران داشتیم، وقف حوادث طبیعی شکل گرفت یا بعد از تأکید مقام معظم رهبری بر رشد علمی، وقف‌های علمی شکل گرفته است، همچنین وقف‌های توسعه فرهنگ قرآنی با تشخیص درست مردم شکل گرفته است. این وقف‌ها در کنار هم توسعه فعالیت‌های مردمی را نشان می‌دهد. در سازمان اوقاف، حمایتگر این فعالیت‌ها هستیم، واقفان را تشویق می‌کنیم که وقف خود را برای توسعه فرهنگ قرآنی انجام دهند، چون اینها به زیرساخت‌های فرهنگ قرآنی کمک می‌کنند. دارالقرآن‌های زیادی در کشور شکل گرفته که عموماً در مکان وقفی هستند.

انتهای پیام
captcha