پیشنهادات نهادهای قرآنی برای یادبود اولین سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی
کد خبر: 3941314
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
در نشست ستاد قرآنی سالگرد شهادت سردار دلها مطرح شد؛

پیشنهادات نهادهای قرآنی برای یادبود اولین سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی

در نشست ستاد قرآنی اولین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، پیشنهاداتی از جمله استفاده مناسب از ظرفیت شبکه شاد برای یادبود سردار، اعطای بورس قرآنی شهید سلیمانی به فرزندان شهدا، بررسی تطبیقی شخصیت سردار با آیات قرآن و چله گفتمان‌سازی مکتب سردار ارائه شد.

پیشنهادات نهادهای قرآنی برای یادبود اولین سالگرد شهادت سپهبد سلیمانیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست ستاد قرآنی اولین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی امروز سه‌شنبه، 25 آذرماه به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد.

این نشست با قرائت قرآن از سوی سیدحسین موسوی بلده، دبیر اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران آغاز شد. در ادامه، این استاد قرآن با تشکر از شورای عالی قرآن که میزبان این جلسه شده‌اند، گفت: در کارگروه قرآن دهه فجر بنا را بر این گذاشته‌ایم که برنامه‌های کارگروه را به سالگرد شهادت شهید سلیمانی متصل کنیم.

وی افزود: به‌عنوان کارگروه قرآنی ستاد شهید، این ستاد را برپا کرده‌ایم، فاصله سالگرد شهادت سردار تا 22 بهمن‌ماه یک چله می‌شود و ان‌شاءالله چله گفتمان انقلاب اسلامی در این ایام شکل بگیرد.

راه‌اندازی دارالقرآنی به نام سردار سلیمانی

موسوی‌بلده بیان کرد: یاد شهدای پرستار را در آستانه روز پرستار گرامی می‌داریم. سال گذشته ستاد بزرگداشت حاج قاسم به‌صورت خودجوش و به سرعت تشکیل شد و حدود 11 عنوان برنامه‌ ابتکاری در بخش‌های مختلف شکل گرفت و اجرا شد.

این استاد قرآن گفت: پیشنهاد می‌کنم یکی از برنامه‌ها را به‌عنوان برنامه محوری قرآنیان به صورت خاص در نظر بگیریم. سال گذشته مقام معظم رهبری در ایام شهادت سردار سلیمانی تأکید کردند که ایام شهادت و تشییع جنازه باشکوه ایام‌الله است و این ایام‌الله را باید دائماً به یکدیگر تذکر بدهیم. مطلب بعد، مکتب سردار سلیمانی است. مقام معظم رهبری فرمودند نمی‌خواهیم شخص را تکریم کنیم، بلکه می‌خواهیم مکتب سردار سلیمانی را تکریم کنیم. نکته سوم که رهبر فرمودند، اینکه ما ملت «صبار و شکور» هستیم، و از این خصوصاً در این ایام باید درس بگیریم، این کلیدواژه‌ها کارایی خوبی خواهند داشت. بعضی از واژه‌ها نیز می‌توانند به عنوان شعار محوری در نظر گرفته شوند.

وی ادامه داد: سؤال این است که حاج قاسم چطور توانست زیبا زندگی کند که از مؤمن و غیرمؤمن به او اظهار ارادت می‌کنند. شهید علی معانی که حاج قاسم در یکی از سخنانش نحوه شهادتش را به این صورت تعریف کرد که در میدان مین بوده و می‌خواسته‌اند به او آب بدهند، قبول نمی‌کند و می‌گوید ابتدا به بقیه آب بدهند و بعد به او، وقتی به دیگران آب می‌دهند و دوباره سراغ او می‌آیند، می‌بینند که شهید شده است. من با علی معانی زندگی کرده بودم، در سالن بیمارستانی در شهر مشهد، او را دیدم که مجروح بود و حالش خوب نبود، عکس پسرعموی شهیدم در جیبش بود، بعد شنیدم که آن نحوه شهادت مربوط به علی معانی بوده است.

موسوی‌بلده گفت: بررسی کنیم که چرا برای بقیه اینگونه نیست و حاج قاسم اینگونه شده است. به ایشان ارادت زیادی دارم. همچنین قرار است کلیپ‌های صوتی که قبلاً تولید شده را تبدیل به تصویر کنیم. روز گذشته در منطقه 16 تهران، محله یاخچی‌آباد بودیم که قرار است در سرای محله آن‌جا دارالقرآنی به اسم حاج قاسم سلیمانی راه‌اندازی کنیم. برای هر اقدامی که برای بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی انجام شود، به اندازه وسعمان تلاش مشارکت کرد.

برنامه‌ریزی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی برای بزرگداشت حاج قاسم

در ادامه میثم طاهرآبادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان تهران در سخنانی بیان کرد: سال گذشته شهرداری تهران در تمام ابعاد سالگرد شهادت حاج قاسم ورود کرد. در تهران 11 دارالقرآن در سال گذشته برنامه‌های قرآنی، پویش‌ها و مسابقاتی را با رویکرد شهادت حاج قاسم برگزار کردند.

وی گفت: برنامه‌ریزی دو فعالیت را یکی در سطح ملی و دیگری در سطح محلات تهران با محوریت مجامع فرهنگی و مذهبی شهر تهران داریم. بخش ملی نیز با همکاری شورای استان‌ها انجام خواهد شد. محفل انس با قرآن به وسعت جبهه مقاومت را با محوریت اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی استان کرمان خواهیم داشت، راه‌اندازی سامانه سردار آسمانی نیز با محوریت این استان بوده که پویش‌های قرآنی را مدیریت می‌کند. همچنین با اتحادیه‌های استانی مکاتبه شده تا ایده‌ها و برنامه‌هایشان را جمع‌آوری کنیم.

استفاده مناسب از ظرفیت شبکه شاد

بنابر این گزارش، محمدرضا مسیب‌زاده، معاون قرآن و عترت اداره‌کل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش نیز در ابتدای سخنان خود هفته گرامیداشت قرآن، عترت و نماز را تبریک گفت و بیان کرد: این هفته از روز گذشته آغاز شده است و در بازه زمانی 15 روزه برنامه‌ها اجرا می‌شود. روزشماری را برای این ایام تعریف کرده‌ایم که فردا، 26 آذرماه روز سردار سلیمانی، الگوی جوان ایرانی نام‌گذاری شده است.

وی افزود: برگزاری محافل قرآنی یادبود سردار سلیمانی، شهدای مدافع حرم، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای سلامت و ... را در برنامه داریم و ثواب این محافل به روح پرفتوح شهدا اهدا می‌شود.  شبکه شاد قریب 20 میلیون کاربر دارد که 12 میلیون کاربر فعال هستند و روزانه پیام رد و بدل می‌کنند. از این فضا به خوبی استفاده می‌کنیم. روز پنجشنبه هفته گذشته محفلی قرآنی در این فضا برگزار شد که حدود 900 هزار بیننده داشت و این در شرایطی است که ما کمترین تبلیغ را داشته‌ایم. امروز ساعت 18 نیز محفل قرآنی داریم، کانال مرجعی نیز به نام درس‌آموز مکتب سلیمانی را نیز داریم.

مسیب‌زاده عنوان کرد: همچنین محافل و جلسات مختلفی را می‌توانیم در دهه فجر نیز داشته باشیم. سی و نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز را نیز از روز گذشته آغاز کرده‌ایم و امسال یادواره شهید سلمانی را در این دوره خواهیم داشت، هر چه برای سردار سلیمانی کار کنیم، کافی نیست.

برنامه‌های اوقاف در یادبود سردار

در ادامه حمید مجیدی‌مهر، معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، گفت: سال گذشته بیش از 200 محفل انس با قرآن گرامیداشت سردار سلیمانی برگزار کردیم که 20 محفل آن در تهران بوده است. همایش مکتب سلیمانی را نیز بهمن‌ماه سال گذشته برگزار کردیم، چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن جمهوری اسلامی ایران را نیز به یاد شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده برگزار کردیم. در همین مسابقات از رزمندگان قرآنی هشت سال دفاع مقدس و خانواده‌های شهدای مدافعان  حرم که فرزندانشان قرآنی بودند، تجلیل شد.

وی بیان کرد: در ایام سالگرد شهادت سردار سلیمانی تعدادی محفل انس با قرآن را به‌صورت مجازی و حضوری برگزار خواهیم کرد. نکته مهم این است که شخصیت شهید سلیمانی را به خوبی معرفی کنیم. در کنار محافل قرآنی و یادواره‌ها، شخصیت سردار را از باب تطبیق مورد بررسی قرار دهیم تا به مکتب سردار برسیم که همان مکتب قرآن است.

پیشنهادات نهادهای قرآنی برای یادبود اولین سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی

برنامه‌های متفاوت رادیو قرآن در سالگرد شهادت

مجتبی ایزدی، مدیر رادیو قرآن در ادامه اظهار کرد: رادیو قرآن برای اولین بار بعد از رحلت امام(ره) برنامه‌هایش را قطع و برنامه‌های ویژه سردار سلیمانی را پخش کرد.

وی افزود: رادیو قرآن برنامه‌های متفاوتی را در سالگرد شهادت سردار سلیمانی تدارک دیده است که از آن‌ها می‌توان به برنامه زنده مشکات، مصاحبه با خانواده و همرزمان، حکایت جاودانگی که این قسمت به شخصیت سردار سلیمانی اختصاص پیدا خواهد کرد، بخش اطلاع‌رسانی تسنیم و والعصر که اختصاص به انعکاس فعالیت‌های نهادهای قرآنی در این خصوص دارد و محله تلاوت اشاره کرد. دو میان برنامه کلام خوبان و آیین‌های سرخ نیز به این شهید اختصاص پیدا خواهد کرد. امیدواریم به وظیفه‌مان در خصوص پرداختن به مکتب سردار سلیمانی به خوبی عمل کنیم.

برنامه‌های دارالقرآن بسیج در 14 محور

بنا بر گزارش ایکنا، یاسر خسروی، سرپرست دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین، نفر بعدی بود که به ارائه برنامه‌های نهاد متبوع خود پرداخت و گفت: در یادبود سردار در دارالقرآن بسیج، محافل قرآنی و مسابقات مختلفی را داشته‌ایم که گزارش مفصلی دارد. برنامه‌های امسال نیز در 14 محور جمع‌آوری شده‌اند. یکی از محورها بحث شهادت‌طلبی ایشان است که همیشه آرزوی شهادت داشتند. برای مواردی از این دست می‌توان بررسی قرآنی داشت و مثلاً بر آیه 74 سوره نساء «يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ» تمرکز کرد.

وی بیان کرد: ختم قرآن، دل‌نوشته، مسابقه‌ای از وصیت‌نامه سردار و مسابقه در مورد شخصیت قرآنی حاج قاسم نیز در برنامه ما قرار دارد.

چله گفتمان‌سازی مکتب سردار در دارالقرآن کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شفیعی، مدیرکل ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن کشور نیز در ادامه گفت: چله گفتمان‌سازی مکتب شهید سلیمانی را خواهیم داشت که راه‌اندازی صفحات مجازی با محوریت شهید سلیمانی یکی از فعالیت‌ها در این باره است. مسابقه دل‌نوشته به سردار و مقالاتی با موضوع دشمن‌‌شناسی را خواهیم داشت، مسابقه‌ای از کتاب جستاری پیرامون 10 ویژگی مدیریت قرآنی شهید سلیمانی را داریم که هم‌اکنون در کل کشور در حال اجراست.

وی افزود: ستاد در سال گذشته 13 برنامه را تصویب کرد که انجام شد. مراسم باشکوه بزرگداشتی نیز 26 دی‌ماه در حسینیه فاطمة الزهرا(س) میدان سپاه برگزار شد. محافل قرآنی نیز در استان‌ها تا چهلم سردار برقرار بود. تألیف کتاب با محوریت پرداختن به شخصیت قرآنی سردار، تولید تواشیح با موضوع جبهه مقاومت، نامگذاری برخی از مراکز قرآنی به نام سردار سلیمانی، سوق دادن محتوای برخی از مؤسسات به سمت شخصیت سردار سلیمانی و دیدار با خانواده شهید، پویش ملی یک میلیون ختم قرآن که تا 22 بهمن از سوی سازمان دارالقرآن طراحی شده بود، طرح قرائت سوره یاسین نیز در همان ایام از سوی اتحادیه‌ها دنبال شد.

تفسیر نظری و عملی آیات در مکتب شهید سلیمانی

سپس محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن اظهار کرد: امسال تفسیر نظری و عملی آیات قرآن در مکتب شهید سلیمانی در دستور کار است. تدوین قطعات صوتی و تصویری از سخنان امام و ترکیب آن‌ها با تصاویر و سخنان سردار انجام خواهد شد. آیه خاص سردار سلیمانی تفسیر «رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» است که پیام آن این است که محبت ایمانی پیونددهنده همه مردم ایران است. مسئله امروز افکار عمومی، کوتاه آمدن در برابر آمریکاست تا تحریم‌ها از بین برود، جریان مقاومت باید برای مردم تبیین شود.

بنا بر گزارش ایکنا، رحیم قربانی، مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول‌الله(ص) نیز در سخنانی گفت: تقارن سالگرد شهادت سردار سلیمانی با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) بُعد مهمی است و پویش ملی تلاوت جمعی و فردی سوره کوثر به یاد شهدای مقاومت انجام شود.

وی افزود: کانون محمد رسول‌الله‌(ص) سپاه در حال آماده‌سازی اثر متفاوتی است که به نوعی بین‌المللی خواهد بود و تلاش می‌کنیم به ابعاد قرآنی شهید سلیمانی به طور ویژه بپردازیم. نماهنگ‌‌های یک دقیقه‌ای، مستندهای ویژه قرآنی با محوریت ایشان را در این زمینه انجام می‌دهیم. جامعه قرآنی اولین گروهی باشد که به منزل شهید می‌رود و برنامه خاصی در این زمینه انجام شود. دو گروه قاری و هم‌خوانی عازم سوریه می‌شوند و بزرگترین محفل هم‌زمان در سوریه، لبنان، عراق و سایر مناطق برگزار می‌شود و باید انعکاس خوبی در این زمینه داشته باشیم. همچنین اتحادیه استان کرمان محور فعالیت‌های قرآنی چند هزار مؤسسه شده است.

مرتضی خدمتکار، مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج قرآن وزارت ارشاد در ادامه عنوان کرد: تأکید می‌کنم بر اینکه مکتب حاج قاسم چیزی جز مکتب قرآن و اهل بیت(ع) نیست. حاج قاسم پیرو شایسته‌ای از مکتب قرآن و اهل بیت(ع) بود و هر چه بتوانیم نسبت آموزه‌ها را با حاج قاسم بهتر تبیین کنیم، بهتر خواهد بود.

وی افزود: جشنواره بین‌المللی تولید انیمیشن خانگی بخش ویژه‌ای با موضوع مقاومت اسلامی و شهید قاسم سلیمانی دارد که هفته آینده فراخوان آن منتشر می‌شود. همچنین مقدمات تهیه مستند قرآنی حاج قاسم با محوریت اداره ارشاد کرمان انجام شده و در مرحله کارهای میدانی هستیم.

خدمتکار گفت: از مؤسساتی که برنامه‌های فاخری را در این موضوع داشته باشند، حمایت می‌کنیم، همچنین قرار شد از برنامه‌های اتحادیه به ویژه در بحث زیرساخت‌های فنی حمایت کنیم.

پیشنهادات نهادهای قرآنی برای یادبود اولین سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی

پیشنهاد اعطای بورس قرآنی شهید سلیمانی برای تربیت قرآنی فرزندان شهدا

سپس محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا گفت: به طور خاص، سه پرونده ویژه جدید خبری فعال می‌کنیم. علاوه برآ‌ن‌ها، بسته حاج قاسم را به زبان فارسی داریم که جزئیات آن را جلسه قبل بیان کردم. بحث عمده در ایکنا پشتیبانی از دیگر نهادها از لحاظ رسانه‌ای است و ان‌شاء‌الله به موقع به ما اطلاع دهند و مطالب را برسانند. در پوشش برنامه‌هایی که دوستان فرمودند و برنامه‌هایی که قرار است برگزار شود، انجام وظیفه می‌کنیم.

وی افزود: در سازمان قرآنی دانشگاهیان، سال گذشته کرسی‌های تلاوت و تدبر را با محوریت بزرگداشت یاد و خاطره حاج قاسم سلیمانی برگزار کردیم. امسال چون دانشگاه‌ها وضعیتشان غیرحضوری است، برای برگزاری محفل مجازی غیرحضوری برنامه‌ریزی کردیم و زیرساخت‌های خوبی سازمان در این زمینه دارد.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور اظهار کرد: در حال حاضر در ایکنا خدمت دو نفر از اساتید برای برگزاری جلسه قرآن هستیم. استاد موسوی‌بلده و استاد سعیدیان که کلاس‌داری‌شان از ایکنا با سامانه‌هایی که در آموزش مجازی داریم، انجام می‌شود و این امکان را در اختیار داریم که همان محتوا را همزمان از طریق استودیو، در شبکه‌های مختلف اجتماعی بازنشر کنیم. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که محفل بزرگی با محوریت فرازهای قرآنی جهاد و شهادت در عصر روز شهادت حاج قاسم داشته باشیم. احتمالاً با رادیو مقاومت نیز همکاری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های جدی شخصیت حاج قاسم این بود که به خانواده شهدا توجه جدی داشت. چند روز پیش، خدمت یکی از همرزمان ایشان برای تولید یک مجله خبری تصویری بودیم. او می‌گفت به دیدن خانواده شهید سوری رفتم که فرزندی را از دست داده بودند و چون همیشه با حاج قاسم می‌رفتم، از این بابت عذرخواهی کردم. او گفت حاج قاسم سه بار آمده است. خودم خیلی تعجب کردم که کی فرصت کرده و به دیدن خانواده شهید رفته است.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور گفت: این توجهات به فرزندان شهدا، به‌ویژه فرزندان مدافع حرم باید احیا شود و یک بخش جدی فراموش شده، لشکر فاطمیون هستند که برادران افغان هستند و تبلیغات جدی نیز در ایران نسبت به این افراد صورت می‌گیرد. فرزندان شهدا برای تحصیل در آموزش و پرورش نیز با مشکلاتی مواجه هستند. مقام معظم رهبری مکرر دستور داده‌اند در مورد اینکه به فرزندان افغان توجه شود، اما سیستم اداری جواب نمی‌دهد.

وی بیان کرد: به طور خاص، پیشنهادم این است که یک بورس قرآنی شهید سلیمانی برای تربیت قرآنی فرزندان شهدای مدافع حرم در رشته حفظ یا قرائت شکل بگیرد. شورایی تشکیل شود و بورس قرآنی برای فرزندان شهدای مدافع حرم ایجاد شود.

حیات شهید سلیمانی تبلور ارزش‌های مورد تأکید قرآن است

بنا بر گزارش ایکنا، علی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن اظهار کرد: حیات شهید سلیمانی از حب‌الله گرفته تا جهاد، شهادت و ... تبلور و تجسم اکثر ارزش‌هایی است که در قرآن بر آن تأکید شده و این باید با آیات قرآن تطبیق داده شود. در این مورد، می‌توان تولیدات رسانه‌ای خوبی داشت. امروز عرصه رسانه و تبلیغ تولیدات رسانه‌ای حرف اول را می‌زند که نیازمند حمایت‌های مادی و فنی نیز هست.

وی ادامه داد: ظرفیت شبکه شاد، قابل توجه است و دانش‌‌آموزان و فرهنگیان نیز مخاطبان مهمی هستند. برای اینکه برنامه‌ها متراکم نشود، بهتر است در یک دوره 10 روزه برنامه‌ریزی شوند.

سرابی عنوان کرد: بُعد فراملی و جهانی شهید سلیمانی باید مورد توجه قرار گیرد. اولین بار شاید شهید سلیمانی را به عنوان ژنرال ایرانی از رسانه‌های خارجی شناختیم و باید روی معرفی این شخصیت جهانی که پرورش‌یافته مکتب انقلاب است، برنامه‌ریزی کنیم.

وی گفت: تقارن شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نکته قابل توجهی است و می‌تواند عامل مهمی در پیوند ملت ایران و عراق باشد. گروهی به صورت ویژه به عراق عازم شوند و با خانواده ابومهدی المهندس و همرزمانش دیدار کنند و جلسات و برنامه‌های قرآنی داشته باشند. این هم‌زمانی شهادت باعث پیوند عناصر انقلابی در دو کشور شده است.

پیشنهادات نهادهای قرآنی برای یادبود اولین سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی

حجت‌الاسلام مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه در سال گذشته ستادی را تعریف کردیم و با جلسات مستمر به 11 برنامه رسیدیم که به طور مشترک بین نهادها تعریف شد و همه با هم به توسعه فعالیت‌ها کمک کردند، گفت: امسال حدود 14 تا 15 برنامه را با توجه به پیشنهادات و البته با نگاه به محدودیت‌های کرونایی انتخاب کردیم.

وی با اشاره به پیشنهادهای انتخاب شده، بیان کرد: فضاسازی و استفاده از جملات شهید سلیمانی، محفل انس به وسعت جبهه مقاومت، استفاده از ظرفیت شبکه شاد برای ایجاد محفل قرآنی، تطبیق اخلاق و منش سردار سلیمانی با آیات ـ که کار محتوایی خیلی خوبی است و از فضای رسانه‌ای باید به خوبی استفاده کنیم ـ، کاروان قرآنی، هم‌خوانی آیات صبار و شکور، حضور در منزل شهید سلیمانی، تعریف پویش مشترک بین همه نهادها که می‌تواند ختم قرآن، ختم سوره کوثر، ختم صلوات و ... باشد، جشنواره بین‌المللی تولید انیمیشن خانگی، توجه جدی به خانواده‌های شهدا و برنامه‌هایی با محوریت زندگی قرآنی شهید سلیمانی پیشنهادهای خوبی بودند که دوستان مطرح کردند.

اخوان صباغ اظهار کرد: برنامه‌های ملی باید به صورت منسجم اجرا شود و همچنین فضاسازی رسانه‌ای با نگاه محتوایی و ترویج مکتب سلیمانی یک اتفاق ویژه است.

انتهای پیام
captcha