نیازمند تعامل با نخبگان دنیا برای ارتقای علمی هستیم
کد خبر: 3941984
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳

نیازمند تعامل با نخبگان دنیا برای ارتقای علمی هستیم

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی اظهار کرد: باید با نخبگان در سطح دنیا وارد تعامل شویم و اندیشه‌های خود را با دیگران به گفت‌و‌گو بگذاریم؛ با بیش از یکصد عضو هیئت علمی ثابت، ظرفیت کافی از منابع انسانی و اساتید و محققان و نظریه‌پردازان در اختیار ما است که می‌توانیم وارد فاز مرجعیت علمی بشویم.

به گزارش ایکنا، مراسم اختتامیه هفته پژوهش و ششمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی امروز، 29 آذرماه به صورت مجازی برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ابتدای این مراسم، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت برگزاری برنامه‌ها در هفته پژوهش و اقدامات در دست انجام پژوهشکده‌های مختلف، بیان کرد: امسال با همکاری مدیران پژوهشکده‌ها و مراکز در درون پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و در سطح دفتر تبلیغات اسلامی و در سطح قم، اصفهان و مشهد، نه‌تنها از جلوه و جلای هفته پژوهش کم نشد، بلکه با بهره‌گیری بیشتر از طریق فضای مجازی، کار رسانه‌ای‌تر شد و ظهور و بروز بیشتری پیدا کرد.

چاپ مقالات انگلیسی و عربی

وی تصریح کرد: هدف ما از همه این برنامه‌ها، این است که اقدامات همکاران معرفی شود و به دست افرادی برسد که به آن نیاز دارند. بحث اصلی ما حوزه دین و اسلام است و تبلیغ نیز از طریق پژوهش صورت می‌گیرد. یک اتفاق جدید این است که اگر پژوهش‌ها قبلاً فقط به زبان عربی و فارسی انجام می‌شد، اکنون وارد عرصه‌های دیگری نیز شده‌ و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی موفق شد مجلات انگلیسی خود را وارد فاز رسمی کند و دو مجله از پژوهشکده‌های علوم و اندیشه سیاسی و بعد از آن در پژوهشکده فلسفه و کلام، پا به عرصه وجود گذاشتند و امید است که در دیگر پژوهشکده‌ها نیز اینطور باشد و در حوزه مجلات عربی نیز اولین مجله عربی در پژوهشکده علوم اندیشه سیاسی منتشر شد.

لکزایی بیان کرد: ما باید با نخبگان در سطح دنیا وارد تعامل شویم و اندیشه‌های خود را با دیگران به گفت‌و‌گو بگذاریم و ایده و نکته خود را در اختیار دیگران قرار دهیم. با بیش از یکصد عضو هیئت علمی ثابتی که در اختیار داریم، ظرفیت خوبی از منابع انسانی و اساتید و محققان و نظریه‌پردازان در اختیار ما است که می‌توانیم وارد این فاز مرجعیت علمی بشویم. چندین کرسی تخصصی برگزار شد و برخی از آنها نیز به تأیید نهایی رسید. همچنین تعداد قابل‌توجهی از اساتید، آثار خود را به جشنواره‌های مختلف ارائه داده‌اند که رتبه برتر را کسب کردند.

آثار جدیدالتالیف پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: مجموعه بانشاطی داریم و با همه موانعی که بر سر راه است، مخصوصاً تضییقات بودجه‌ای که بیشتر از گذشته خودش را نشان داد، با این حال شور و نشاط و فعالیت‌های علمی به قوت برقرار است. بیش از یکصد اثر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از سوی رئیس قوه قضائیه رونمایی شد و این قدم بزرگی است. ما اگر بیش از یکصد هیئت علمی داریم، همین مقدار نیز اثر منتشرشده داشته‌ایم که برخی از آنها آثار بین‌المللی است. برای نمونه، بخش فقهی موسوعه کاشف‌الغطاء منتشر شده است که بیست و هفت جلد بوده است. در مطالعات تمدنی نیز 99 اثر در حوزه مطالعات تمدن رونمایی و نقد و بررسی شده است و این نشان‌دهنده ظرفیت خوب همکاران ما است.

وی افزود: پروژه دانشنامه سبک زندگی در قرآن، پژوهش دیگری است که به عنوان یک کار فراملی به آن نگاه می‌کنیم. این دانشنامه با همت همکاران، به زبان‌های مختلف نیز ترجمه خواهد شد؛ دوستان قدم‌های خوبی برداشته‌اند و بیش از 16 اثر از این پروژه منتشر شده و تا پایان سال امیدواریم کار دانشنامه خاتمه یابد و مدخل‌هایی که به صورت جداگانه منتشر شده، به صورت یکجا منتشر شود.

لکزایی تصریح کرد: نکته دیگر این است که وقتی کتاب تألیفی مثلاً از امام خمینی می‌خوانیم، اثر آن بسیار متفاوت از کتاب دیگری است که از آن نقل قول کرده، زیرا کسی که این متن را نوشته، خودش عامل و مهذب بوده و متن مکتوبش نیز مانند ملفوظش اثرگذار است. وقتی اثر شهید مطهری را می‌خوانیم، می‌بینیم که این متن با کتاب فرد دیگری که شاید خودش دقتی نداشته، متفاوت است. لذا اساتید ما چون اهل علم، تقوی و اخلاص هستند، آثار بابرکتی داشته‌اند.

جهش‌های مثبت پژوهشگاه در حوزه فضای مجازی

وی ادامه داد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حوزه فضای مجازی نیز جهش‌های قابل توجهی داشته و دوستان ما در اداره فناوری و پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، اقدامات خوبی انجام داده‌اند و قدم‌های خوبی برداشته‌اند که در نمایشگاه نیز قابل ملاحظه است. یکی از آنها نمایشگاه مجازی آثار و دستاوردهای مجازی پژوهشکده‌ها است که در ابتدای راه است و باید تکمیل شود. همینطور که مجموعه «پژوهان» یک مجموعه کامل است که به صورت ویندوزی، اندرویدی و ... وجود دارد و با سرورهای مختلف در حال ارائه محتوا است. پژوهشکده‌های مختلف نیز اگر اثری دارند که در این مجموعه وارد نشده، اطلاع دهند تا وارد شود. این نمایشگاه نیز امکان جدیدی است که دائمی خواهد بود و به مرور، اسناد پژوهشکده‌ها در آن بارگذاری می‌شود.

در بخش دیگری از این مراسم، برترین‌های برگزارکنندگان هفته پژوهش و ششمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی تجلیل شدند که عبارت از نمایندگان «مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه»، مدیر کل حراست دفتر تبلیغات اسلامی»، «روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه»، «صندوق قرض‌الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی»، «پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی»، «پژوهشکده اسلام تمدنی»، «پژوهشکده علوم اندیشه سیاسی»، «مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل»، «اداره کتابخانه‌ها و اسناد»،‌ «گروه برنامه‌ریزی نظارت و ارزیابی پژوهشی»، «گروه برنامه‌ریزی و بودجه»، «اداره فناوری اطلاعات»،‌ «اداره نشر»، «اداره امور هیئت علمی»، «اداره حراست»، «اداره نشریات»، «اداره امور پشتیبانی»، «گروه چاپ ملاقلی» هستند.

همچنین غرفه‌های «علوم و اندیشه سیاسی»، «فلسفه و کلام اسلامی» و «اداره نشریات» نیز به عنوان غرفه‌های برتر شناخته شدند. علاوه بر این، صاحبان کرسی‌های تخصصی و برگزیدگان جنشواره‌ها نیز تجلیل شدند که «کرسی نوآوری تزاحم واجبات شرع در قانون‌گذاری»، «کرسی نوآوری تنوع اسلامی در فرایند تمدنی»، «کرسی نوآوری روش‌شناسی جامع در تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» ار جمله آنها بودند. همچنین نویسندگان کتاب‌های ماهیت فقهی دولت و ضمان اقدامات زیان‌بار آن، قراردادهای الکترونیکی، فرهنگنامه مولفان اسلامی، سیمای کارگزارانه علی ابن ابی طالب(ع) به عنوان آثار شایسته تقدیر و مولفان درآمدی بر مسئله کارآمدی در جمهوری اسلامی ایران و سیره معیشتی معصومان نیز به عنوان آثار شایسته تحسین، تجلیل شدند.

انتهای پیام
captcha