شوراهای افتا در استان‌های کشور تخصصی شوند
کد خبر: 3955982
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲

شوراهای افتا در استان‌های کشور تخصصی شوند

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور با اشاره به اینکه شوراهای افتا در استان‌ها باید تخصصی شوند، گفت: اثرگذاری شوراهای افتا زمانی بیشتر خواهد شد که کار تخصصی پیش ببریم، شاید در حوزه‌های مختلف اطلاعات بسیاری داشته باشیم، اما نمی‌توانیم همه مسائل را حل کنیم.

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم لطفیان، دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور در نشست با اعضای شورای روحانیت و افتای شهرستان سنندج و دبیر شورای افتای کردستان که روز گذشته، پنجم اسفندماه در سنندج، اظهار کرد:‌ شوراهای افتا در استان‌ها باید تخصصی شوند.

وی افزود: زمانی ما می‌توانیم خودی نشان دهیم که کار را تخصصی پیش ببریم، شاید در حوزه‌های مختلف اطلاعات داشته باشیم، اما نمی‌توانیم همه مسائل را حل کنیم.

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور با بیان اینکه گره‌های اعتقادی و شرعی مردم باید در درون شوراهای افتا حل شود، بیان کرد: تیمی و گروهی کردن حوزه‌های اجتماعی، اعتقادی و غیره باید ملاک حرکت شورای افتای استان‌ها قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به نیاز جامعه افراد در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف براساس تخصص و توانمندی ورود و نقش‌آفرینی کنند، ادامه داد: شورای افتا در استان کردستان باید پشتوانه محکمی برای مدیریت مرکز بزرگ اسلامی باشند.

لطفیان با اعلام اینکه اگر می‌خواهید برنامه‌ای در حوزه مساجد اجرا کنید، باید هماهنگ و به صورت سلسه‌وار و زنجیره‌ای اقدام کنید، افزود: مرکز بزرگ اسلامی باید پشتوانه محکمی برای شورای افتا و شورای افتا نیز بازوی محکمی برای تحقق اهداف و برنامه‌های مرکز باشد.

وی با بیان اینکه این رویه موجب می‌شود در استان در بخش‌های مختلف جریان‌های فرهنگی ایجاد شود، تصریح کرد: در زمینه تأمین اعتبار شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت حمایت لازم را انجام خواهد داد.

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور افزود: شورای افتای استان‌ها نباید به برخی برنامه‌های روتین و همیشگی که همواره مرجع دارد، خلاصه شوند.

نیاز جدی به برگزاری گفتمان‌های دینی

وی با بیان اینکه در حوزه خانواده و مسائل اجتماعی شوراهای افتا باید نقش‌آفرینی کنند، گفت: در حوزه خانواده و گره‌هایی که جوانان شبهه‌ دارند، نیاز جدی به برگزاری گفتمان‌های دینی داریم.

لطفیان بیان کرد: اگر شوراهای افتا توانمند و تخصصی و برنامه محور حرکت کنند همه دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌های مختلف قطعاً استقبال خواهند کرد.

وی در ادامه از گفتمان‌سازی به عنوان یک مؤلفه تأثیرگذار در دنیای امروز نام برد و اظهار کرد: در حوزه مقاصد شریعت، یک راه خروجی از این بن بست‌ها وجود داشته دارد.

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور درباره استحکام خانواده، گفت: فروپاشی خانواده یک مسئله بسیار مهم است که ضرورت دارد در زمینه تحکیم خانواده‌ها ورود پیدا کنیم.

ماموستا ایل بیگی، از اعضای شورای افتای استان کردستان در این نشست اظهار کرد: شورای عالی افتای استان کردستان، گره‌های کوری را که سال‌ها در دادگستری‌ها باقی مانده باز کرده است.

وی در ادامه به جاری شدن طلاق از دیدگاه اهل سنت گریزی زد و اظهار کرد: در بحث طلاق اصل دوام نکاح و بقای علقه بوده و هنر شورای افتا احیای این مهم است. در مسائل و سؤالاتی که پیش از این پاسخی به آنها داده نشده است، دعاوی برای تغییر و حتی عدول از فتوا وجود دارد.

انتهای پیام
captcha