اختتامیه ششمین جشنواره رسانه‌ای «ابوذر» برگزار شد + اسامی نفرات برتر
کد خبر: 3959872
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲

اختتامیه ششمین جشنواره رسانه‌ای «ابوذر» برگزار شد + اسامی نفرات برتر

مراسم اختتامیه ششمین جشنواره رسانه‌ای «ابوذر» امروز، 25 اسفندماه با حضور مسئولان رسانه‌ای کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه ششمین جشنواره رسانه‌ای «ابوذر» صبح امروز، 25 اسفندماه با حضور محمدخدادی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان و مسعود بصیری، رئیس سازمان بسیج رسانه، در محل سالن همایش‌های بسیج اقشار پادگان حضرت ولیعصر(عج) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، مسعود بصیری، رئیس سازمان بسیج رسانه طی سخنانی اظهار کرد: مراسم ویژه جشنواره ابوذر هر سال با شکوه بیشتری برگزار می‌شد و جشن بزرگتری برگزار می‌کردیم اما به دلیل شرایط کرونایی حاکم بر کشور مجبور شدیم جشنواره امسال را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و از طریق فضای مجازی برگزار کنیم.

رئیس سازمان بسیج رسانه بیان کرد: امسال بیش از 19 هزار اثر به جشنواره ارسال شد و عرصه رقابتی بسیار خوبی در 31 استان کشور و سپاه‌های استانی ایجاد شد که این رقابت باعث شد تا حجم عظیمی از آثار را با موضوعات مختلف پذیرا باشیم.

وی افزود: این مسئله نشان دهنده آن است که استعدادهای بسیار خوبی در عرصه رسانه کشور وجود دارد. البته مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد و فضای رسانه‌ای کشور نیز با مشکلاتی روبه‌رو است. از زمانی که شرایط کرونایی بر کشور حاکم شد، بسیاری از فعالیت‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل شد، اما خبرنگاران همواره در میدان بوده و به فعالیت خود برای اطلاع‌رسانی رسانه‌ای ادامه دادند.

بصیری با بیان اینکه خبرنگاران در این مدت به صورت 24 ساعته آنلاین بوده و مشغول خدمت‌رسانی بودند، گفت: در زمان وقوع بحران‌ها و هنگامی که همگان به گوشه‌ای رفته و برای دستیابی به آرامش و عبور از بحران تلاش می‌کنند، خبرنگاران باید در وسط میدان باشد.

رئیس سازمان بسیج رسانه ادامه داد: در زمان تعطیلی کشور، خبرنگاران موظف به فعالیت و پوشش اخبار هستند. البته خبرنگاران و قشر رسانه‌ای کشور مظلوم واقع شده و کمتر دیده می‌شوند. هنوز وضعیت بیمه خبرنگاران آن‌چنان که باید و شاید پایدار نشده و ثباتی ندارد. امروز پرداخت‌ها و یارانه بخش رسانه بسیار قلیل است و اگر واکنش اهل رسانه نبود، همین یارانه اندکی که در قالب آگهی‌های دولتی دریافت می‌کردند، از بین می‌رفت.

در ادامه این مراسم، عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان نیز طی سخنانی ضمن تشکر از اهتمام مسئولان بسیج رسانه برای برگزاری جشنواره ابوذر و پرداخحتن به امر رسانه، پیشنهاد داد تا سبک جشنواره ابوذر که سبکی تأثیرگذار و به صورت مشارکتی از پائین جامعه انجام می‌شود است، در شعاع وسیع‌تری برگزار شود.

وی افزود: برای هویت‌بخشی به اصل رسانه در کشور نیاز به شعاع وسیع‌تری برای جشنواره است و می‌توان رسا‌نه‌های حاضر در جشنواره را به دو بخش ملی و استانی تقسیم کرده و نسبت به شاخص‌هایی که رسانه دارد، قلم‌زنان و مجریان رسانه‌ها را به حضور در جشنواره ترغیب کرد.

گنجی با بیان اینکه می‌توان با برگزاری چنین جشنواره‌های نسبت به ایجاد رقابتی سالم بین رسانه‌های کشور اقدام کرد، گفت: اگر این اتفاق رخ دهد، موجب رشد فزاینده چنین جشنواره‌‍‌هایی خواهد شد. طبع انسان بر مبنای رقابت و مقایسه است و اگر چنین رقابتی میان رسانه‌های مختلف ایجاد شود، سیستم رسانه ارزیابی می‌شود و دیگر فقط اشخاص مدنظر نیستند.

مدیر مسئول روزنامه جوان ادامه داد: بسیج تقریباً یک دولت کوچک است و مینیاتوری از یک دولت است. این مسئله مکملی برای کمک به دولت است. بسیج رسانه باید یک معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی در سایه وزارت ارشاد باشد تا بتواند از حقوق رسانه‌ها به خوبی دفاع کند. بسیج رسانه می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم رسانه‎‌ها، محوری مهم در حوزه تعامل با دولت و وزارت ارشاد باشد.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه تغییر دولت‌ها در فعالیت رسانه‌ها اثرگذار است، تصریح کرد: بسیج رسانه می‌تواند به عنوان یک پناهگاه عمل کرده و شرایطی را فراهم کند تا رسانه‌های مختلف برای رفع مشکلات خود به آن مراجعه کنند.

در ادامه این مراسم، محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی با بیان اینکه فضای کرونایی کشور باعث شد تا بشر بیشتر به خدا نزدیک شده و مقداری از حس خودشیفتگی دور شود، گفت: بشر تا پیش از شیوع کررنا از هوش مصنوعی و ماهواره‌ها و ... صحبت می‌کرد، غافل از اینکه شیوع یک ویروس کوچک در دنیا می‌تواند بشر را در سختی و تنگنا قرار دهد.

وی ادامه داد: در ایران نیز با دو موضوع بسیار سهمگین مقابله با کرونا و جنگ تمام‌عیار اقتصادی آمریکا روبه‌رو بودیم. باور من بر این است که جنگ اقتصادی در راستای جنگ روانی شکل گرفت. دشمنان قصد تحقیر و تضعیف و به زانو درآوردن ملت ما را داشتند که به توفیق الهی در این هدف پلید خود به جایی نرسیدند و شکست خوردند.

خدادی بیان کرد: دشمنان در مسیر این جنگ روانی، حجم انبوهی از اطلاعات رسانه‌ای ناامید کننده را جهت تضعیف روحیه مردم به کار گرفتند تا بتوانند مردم ایران را خسته و ناامید کنند. در اتاق خبر دشمنان که اخبار فارسی به صورت 24 ساعته از کشورهای مختلف پخش می‌شود، دشمنان فقط به دنبال القای ناکارآمدی، سوء مدیریت، فساد و تبعیض به جامعه برای ناامیدی مردم هستند تا ثابت کنند حکومت دینی در ایران ناکارآمد است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروز ما به عنوان جریان رسانه باید در خط مقدم مقابله با جریان جهل، تحریف و عناد قرار بگیریم و وظیفه هر ایرانی است که در رهروی راه همه شهدایی که ویژه اول ایشان خلوص بود، وارد میدان شده و اجازه ندهند تا قرائت آمریکایی از تحولات ایران به مردم القا شود.

وی بیان کرد: احساس ناامنی از خود ناامنی بدتر است. جریان رسانه می‌تواند با تولید محتوا و افزایش مهارت تولید اطلاعات، از مخاطب‌شناسی برای تولید محتواهای تأثیرگذار استفاده کند. قدرت اصلی ما در یک سال گذشته قدرت هم‌افزایی بود. ما تقریبا در آغاز کرونا در پیچیده‌ترین جریان روانی قرار گرفتیم اما با اطلاع‌رسانی به موقع و تأثیرگذار رسانه‌ها، توانستیم تا مردم را در جرسان اطلاعات صحیح قرار دهیم.

خدادی در ادامه پیشنهاد داد تا جریان رسانه‌ای کشور موضوع یک سال با کرونا در ایران را بازخوانی کند. تلاش همه‌جانبه بسیج، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی در کنار گروه‌های جهادی و تمامی نهادهای مختلف کشور باعث شد تا ما با کمترین مخاطره در پیچیده‌ترین بحران اجتماعی مواجه شویم.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایران اسلامی امروز جزء 13 کشوری است که نسبت به تولید واکسن کرونا اقدام کرده است، گفت: هرگز فراموش نخواهیم کرد که ما اجازه واردات دستگاه ونتیلاتور را نداشتیم. همکاران رسانه‌ای بنده توانستند با تلاش مضاعف خود، قرائت واحدی از موضوعات مختلف اجتماعی را در شرایط سخت کشور ارائه کنند تا مردم به خوبی در جریان اطلاعات صحیح قرار گرفته و بتوانند به خوبی با مشکلات و شرایط ویژه کشور مواجه شوند.

خدادی با اشاره به نقش بی‌بدیل مقام معظم رهبری در هدایت مردم و مسئولان در دوران سختی‌ها و مشکلات به ویژه در دوران جنگ اقتصادی و شرایط کرونایی کشور، اظهار کرد: همکاران بنده به عنوان جریان رسانه، باور مردم به استفاده از ماسک را در کمتر از دو هفته به بالاتر از 90 درصد رساندیم.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: رسانه‌ها باید سه موضوع اصلی را همواره به جامعه رسانده و اطلاع‌رسانی کنند. اول اینکه هر تجمعی میزان مرگ را افزایش می‌دهد. نکته دوم اینکه همچنان مقابله با کرونا در سه لایه ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی دست خلاصه می‌شود و نکته مهم دیگر اینکه ما نباید کرونا بگیریم و نباید اجازه دهیم تا کسی در معرض کرونا قرار گیرد.

خدادی در پایان سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: جریان رسانه‌‎ای کشور در زمینه کرونا و موضوعات وابسته به آن باید قرائت واحدی از موضوع ایجاد کرده و آن را به اجماع تبدیل کند که البته رسانه‌های ما در این راستا واقعاً عملکرد خوبی داشته‌اند. ما در ایران دانش رسانه‌ای زیادی داریم اما در زمینه مهارت دچار اختلال می‌شویم. بنده تأکید می‌کنم که مخاطب‌شناسی باید اولویت هر کار رسانه‌ای باشد. در دنیای امروز باید ابتدا مخاطب‌شناسی کرده و سپس نسبت به تولید اطلاعات بر مبنای این اطلاعات اقدام کنیم.

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این مراسم، پس از پخش تیزر «مثل برادر» که درباره سردار شهید حسین پورجعفری، یار و همراه همیشگی سپهبد حاج قاسم سلیمانی بود، برنامه معرفی نفرات برتر ششمین جشنواره ابوذر برگزار شد که اسامی نفرات برتر جشنواره به شرح ذیل است.

بخش گزارش

نفر اول: زهرا پوراسماعیل از ایلام

نفر دوم: دریا قدرتی‌پور از اصفهان

نفر سوم: سارا خدادای از سمنان

بخش مصاحبه

نفر اول: اشکان جها‌ن‌آرای از مازندران

نفر دوم: مرضیه شیرخوان از لرستان

نفرات سوم مشترک: حمیدی از آذربایجان غربی و سیدجواد هاشمی از قم

بخش یادداشت

نفر اول: فاطمه کرمانی از تهران

نفر دوم: صادق شهرکی از سیستان و بلوچستان

نفرات سوم مشترک: مهناز روزبهانی از همدان و کاظم گلخنی از هرمزگان

بخش خبر

نفر اول: مریم محمدی از تهران

نفر دوم: محمدجواد بحلول‌بندی از استان مرکزی

نفرات سوم مشترک: سعید شفیعی ثابت از گیلان و محبوبه بخشایش‌نیا

بخش عکس

نفر اول: اکبر قاسم‌پور از مازندران

نفر دوم: سعید قاسمی از آذربایجان شرقی

نفر سوم: هاشم عرفان‌منش از فارس

بخش فیلم کوتاه و مستند

نفر اول: مهران یاراحمدی از لرستان

نفر دوم: عبدالله نجفی و مهدی فاطمیان از بوشهر

نفر سوم: ابوالفضل سلیمی از قزوین

بخش موشن‌گرافی

نفر اول: محمدحسین اویسی از تهران

نفر دوم: مهدی علی‌نیا از گیلان

نفر سوم: خداکرم جمالی از بوشهر

انتهای پیام
captcha