سال 1400 فرصت مناسبی برای اصلاح درونی مدنظر قرآن است
کد خبر: 3960772
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
علوی‌مهر در گفت‌وگو با ایکنا:

سال 1400 فرصت مناسبی برای اصلاح درونی مدنظر قرآن است

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه(ص) با اشاره به اینکه آغاز و پایان سال جاری با اعیاد شعبانیه مقارن است، گفت: سال 1400 فرصت مناسبی برای اصلاح درونی مورد تأکید قرآن است.

سال 1400 فرصت مناسب برای اصلاح درونی مدنظر قرآن کریم استحجت‌الاسلام والمسلمین حسین علوی‌مهر، عضو گروه قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص)، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تبریک سال نو، گفت: این سال از نظر معنوی استثنایی است، زیرا با اعیاد شعبانیه شروع می‌شود و با همین اعیاد هم خاتمه خواهد یافت. همچنین اولین ماه امسال با ماه مبارک رمضان تقارن دارد که ماه نزول قرآن، معنویت و مهمانی الهی است و باید برای خودسازی از این فرصتها بهره ببریم و همان‌طور که در دعای تحویل سال آمده است، مشمول تحول روحی و درونی شویم.

وی بیان کرد: قرآن کریم برای تحول درونی از واژه اصلاح استفاده کرده و فرموده است که کسی که ایمان آورد و خود را اصلاح کند، هیچ خوف و اندوهی بر او نیست؛ «... فَمَنْ آمَنَ وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ»(انعام/46) یا فرموده است کسی که ظلم و ستمی بر خود یا دیگران روا دارد و خود را اصلاح کند، خدا توبه او را می‌پذیرد، زیرا بسیار آمرزنده و مهربان است. «فَمَنْ تَابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ»(مائده/39). بنابراین قرآن از واژه «اصلح» استفاده و انسان را به خودسازی دعوت کرده است.

تأکید قرآن بر تحول درونی

علوی‌مهر اظهار کرد: قرآن کریم انسان را به تحول جوهری و درونی دعوت کرده است، زیرا همان‌طور که طبیعت دگرگون می‌شود باید درون و قلب ما نیز با نشاط و معنوی شود. اصلاح گاه فردی و اجتماعی و گاهی اصلاح ذات البین و صلح میان دو گروه متخاصم مسلمان است که قرآن بر همه آنها تأکید کرده است. وقتی آبی از آسمان نازل می‌شود و زمین مرده را زنده می‌کند، خدا ما را به تفکر در طبیعت دعوت می‌‌کند و می‌گوید که همه انسانها را بعد از مرگ زنده می‌کنم تا به اعمال همه رسیدگی شود. بنابراین همه باید مراقب اعمال خود باشیم و اعیاد شعبانیه فرصت مناسبی برای چنین مراقبتی است.   

عضو گروه قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه قرآن کریم توحید را جایگزین کفر و شرک کرد، افزود: طبق گفته علامه طباطبایی، همه بحث‌های سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی در قرآن و حوزه رفتاری و ... برگشت به توحید دارد، زیرا توحید عالم تحول حتی در وضعیت مادی بشر است. سوره توحید شناسنامه خداست. همچنین تعبیر «لا اله الا الله» در آیات مختلف وجود دارد.

توحیدمحوری؛ عامل تحول در جوامع

وی با تأکید بر وحدت در سال جدید، گفت: قرآن رهبر واحد و وحدت را در دستور کار اجتماع قرار داد و قدرت سیاسی جامعه را متمرکز کرد و با این شیوه قرآن و اجرای پیامبر(ص)، حکومتی مقتدر در مدینه ایجاد شد و جنگ‌های قبیله‌ای پایان یافت و قدرت‌های آن دوره مانند روم و ایران در برابر قدرت اسلام سر فرود آوردند.

علوی‌مهر در پایان با اشاره به اهداف پیامبران اظهار کرد: تزکیه، آزادی انسان از غل و زنجیرها و برپایی عدالت در جامعه از اهداف پیامبر اسلام(ص) و همه پیامبران است. در سوره مبارکه حدید، آیه ۲۵ آمده است: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَ أَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ». ان‌شاءالله بتوانیم بیش از گذشته در مسیر تزکیه فردی و اجتماعی گام برداریم.

انتهای پیام
captcha