سامانه نظام مسائل قوه قضاییه راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 3980642
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲

سامانه نظام مسائل قوه قضاییه راه‌اندازی می‌شود

رئیس گروه برنامه‌ریزی پژوهشگاه قوه‌ قضاییه با اشاره به ابلاغ دستورالعمل ساماندهی پژوهش در قوه قضاییه از سوی حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه، از تعیین این پژوهشگاه به عنوان دبیرخانه شورای عالی پژوهش در سطح دستگاه قضایی خبر داد.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه قوه قضاییه، ذاکری ضمن گرامیداشت هفته قوه‌قضاییه و یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به ویژه شهید بهشتی(ره)، به بیان برخی اقدامات مهم گروه برنامه‌ریزی پژوهشگاه قوه قضاییه پرداخت و اظهار کرد: «دفتر برنامه‌ریزی در چند حوزه کاری، به انجام وظیفه مشغول است که شامل مدیریت پژوهش، برنامه‌ریزی پژوهشی، ارزیابی عملکرد پژوهشی، امور دبیرخانه­ای کمیته تحول پژوهشگاه، نوآوری و سامانه ایده بوده و هم­چنین در آینده نزدیک، سامانه پویش، سامانه اعلام نیاز پژوهشی/چالش و تجربه نگاری قضات به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
وی افزود: تجربه نگاری در راستای حفظ و ارتقای مدیریت دانش قضائی، مربوط به استفاده از تجربیات موفق قضات وکارکنان دستگاه قضایی است که ایشان در بستر سامانه مدیریت پژوهش و نوآوری قوه قضائیه، قادر به ثبت تجربیات موفق خود خواهند بود که در رویدادهای فصلی از تجربیات برتر، طی فرآیند ارزیابی، تقدیر به عمل خواهد آمد.
 
رئیس گروه برنامه‌ریزی پژوهشگاه قوه‌قضاییه با بیان اینکه مهم­ترین سامانه هوشمند پژوهشگاه قوه‌قضاییه، سامانه مدیریت پژوهش و نوآوری قوه‌قضاییه است، اظهار کرد: این سامانه در حال حاضر مبنای اجرا و مدیریت پژوهش در سطح پژوهشگاه قوه قضاییه بوده و خارج از این سامانه هیچ پروژه‌ای اعم از نشست‌های علمی، گزارش‌های پژوهشی و ... انجام نمی‌شود. ثبت برنامه­های پژوهشی و اجرایی پژوهشکده‌­ها و ‌‌گروه‌های علمی در بستر سامانه انجام گرفته و بعد از ارزیابی و تصویب برنامه‌­های سالانه، فعالیت‌­های پژوهشی هم­راستا با نظام مسائل قوه انجام خواهد شد.
 
وی اظهار امیدواری کرد با فعال شدن دبیرخانه شورای پژوهش در سطح قوه قضائیه، فرآیند اجرا و کنترل پژوهش در سطح قوه قضائیه نیز به سامانه یادشده تسری یابد. ذاکری یکی از مهمترین کارکردهای راه‌اندازی سامانه مدیریت پژوهش و نوآوری قوه قضاییه را به حداقل رساندن هم‌پوشانی و جلوگیری از موازی‌کاری در انجام پژوهش‌ها بین واحدهای مختلف دستگاه قضایی خواند.
 
رئیس گروه برنامه‌ریزی پژوهشگاه قوه قضاییه همچنین به راه‌اندازی سامانه ایده قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: این سامانه که در سال 98 توسط رئیس قوه قضاییه افتتاح شده و تا کنون بالغ بر 2500 ایده در آن به ثبت رسیده است، در حال حاضر در مرحله توسعه و ارتقا قرار دارد.
 
ذاکری ادامه داد: این سامانه در حال حاضر ذیل سامانه مدیریت پژوهش فعالیت می‌کند و بر اساس ایده‌های مطرح شده در آن، رویداد ملی ایده‌های نوآورانه در حکمرانی قضایی تحت عنوان « دادنگار ایده» طراحی و پیش‌بینی شده است.
 
وی توضیح داد: طبق فرآیند مصوب و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در طول سال پژوهشی، 4 رویداد برگزار می­گردد که شروع آن از فصل زمستان است؛ ایده‌های واصله به سامانه ایده، مورد بررسی داوران قرار گرفته و پنج ایده برتر با انتخاب هیات داوران به رویداد نهایی دادنگار ایده، که همزمان با هفته پژوهش هر سال برگزار می‌شود، راه می‌یابند.
 
ذاکری به برگزاری جشنواره پژوهشی شهید بهشتی(ره)، همزمان با هفته پژوهش، در بخش­های مختلف اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای این جشنواره، فراخواندن ایده­ها و پژوهش­های انجام شده در حوزه دستگاه قضا در طول یک­سال پژوهشی و ارزیابی آن­ها است. سال پژوهشی از ابتدای دی ماه هر سال آغاز و به آذر ماه سال آینده ختم می‌شود.
 
رئیس گروه برنامه‌ریزی پژوهشگاه قوه قضاییه، ادامه داد: نخستین جشنواره شهید بهشتی(ره) سال گذشته در سه بخش پژوهش، ایده و رأی پژوهش‌محور برتر کلید خورد و آثار برتر مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند و پیش‌­بینی شده که هر سال همزمان با هفته پژوهش این جشنواره برگزار شود.
 
وی با اشاره به تحولات بوجود آمده در پژوهشگاه، در دوره مدیریت فعلی، اظهار کرد: در دوره مدیریت فعلی، هدف اولیه تثبیت جایگاه پژوهشگاه به عنوان مرجع پژوهشی تصمیم‌ساز در قوه قضاییه بود که خوشبختانه این امر تا حدود زیادی محقق شده و گام بعدی، ساماندهی امر پژوهش در سطح قوه قضاییه است.
 
ذاکری گفت: در همین راستا، اردیبهشت ماه امسال بخشنامه‌ای از سوی آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه، ابلاغ و بر اساس آن پژوهشگاه قوه قضاییه به عنوان دبیرخانه شورای عالی پژوهش در سطح دستگاه قضایی تعیین شد.
 
وی توضیح داد: یکی از مهم‌ترین رسالت­های پژوهشگاه، پاسخ به اعلام نیاز پژوهشی معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه قوه‌قضاییه است؛ واحدهای قضائی هر نوع نیاز پژوهشی خود را، به منظور بررسی و دریافت پاسخ، از طریق سامانه مدیریت پژوهش و نوآوری قوه قضائیه مطرح کنند.
 
رئیس گروه برنامه‌ریزی پژوهشگاه قوه‌قضاییه ضمن خاطرنشان کردن ضرورت یکپارچه‌سازی برنامه‌­های پژوهشکده‌­ها و اولویت‌­بندی پژوهش‌­ها بر اساس نظام مسائل قوه قضائیه، گفت: یکی از مهم ترین زیرسامانه­‌های مدیریت پژوهش، سامانه نظام مسائل قوه‌قضاییه است که ان‌شاءلله در آینده نزدیک به بهره­برداری خواهد رسید و همکاری معاونت‌ها و واحدهای تابعه در انعکاس نیازها و چالش­ها، در این راستا مطلوب نظر است.
 
وی اضافه کرد سامانه مذکور مبتنی بر شبکه مفاهیم و مسائل، شبکه عوامل و ذی­نفعان و شبکه ارزش­‌ها در بازه‌­های زمانی مشخص بروزرسانی خواهد شد.
انتهای پیام
captcha