راه‌اندازی دو بخش تخصصی کتابخانه‌ای برای افراد با نیازهای ویژه در آذربایجان غربی
کد خبر: 4033069
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱

راه‌اندازی دو بخش تخصصی کتابخانه‌ای برای افراد با نیازهای ویژه در آذربایجان غربی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی از راه‌اندازی دو بخش تخصصی کتابخانه‌ای برای افراد با نیازهای ویژه در شهرستان‌های ارومیه و خوی خبر داد.

کتابخانهبه گزارش ایکنا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی، خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی از راه‌اندازی دو بخش کتابخانه‌ای برای افراد با نیازهای ویژه در کتابخانه عمومی مرکزی ارومیه و طوبی خوی تا پایان سال خبر داد.

وی ضمن تشریح خدمات بخش‌های ویژه گروه‌های خاص گفت: خدمات به ناشنوایان و نابینایان در کتابخانه‌های عمومی با هدف رفع نیازهای اطلاعاتی، گسترش فرهنگ مطالعه، ارتقای سطح علم و دانش جامعه، اطلاع‌رسانی، آموزش و غنی‌سازی اوقات فراغت این گروه انجام می‌شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی ادامه داد: خدمات مذکور با توجه به اصل حق دسترسی به اطلاعات برای عموم افراد جامعه فارغ از ویژگی‌های سن، نژاد، جنسیت، مذهب، ملیت، زبان، موقعیت اجتماعی در کنار سایر گروه‌های خاص جامعه است تا براساس آن، زمینه دستیابی به موقعیت‌های یکسان آموزشی، شغلی و اجتماعی برای ناشنوایان و نابینایان در جامعه فرآهم آید.

معصومی تصریح کرد:  این افراد به دلیل محدودیت‌های جسمی نیاز به امکانات خاصی دارند، و  این کم‌توانی فرد به معنای عدم نیاز به اطلاعات نیست.

وی گفت: بخش‌های ناشنوایان کتابخانه مرکزی ارومیه و نابینایان طوبی  خوی با هزینه‌ای بالغ بر پنج میلیارد ریال و با در نظر گرفتن نیازهای اطلاعاتی این گروه خاص با امکانات متفاوت و خاصی نظیر سیستم‌های رایانه‌ای، منابع ویژه، تجهیزات سخت افزاری، میز و صندلی مطالعه، قفسه و کتاب‌های مناسب‌سازی شده در این بخش‌ها، خدمات کتابخانه‌ای به ناشنوایان و نابینایان ارائه می‌شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی عنوان کرد: نشست‌های کتاب‌خوان، قصه‌گویی، جمع‌خوانی، برگزاری کلاس‌های آموزشی از جمله برنامه‌های فرهنگی و ترویجی این بخش‌ها خواهد بود، امید است که ارائه خدمات به گروه‌های خاص به ویژه ناشنوایان و نابینایان را در کتابخانه‌های عمومی هر شهرستان ایجاد کنیم.

 

انتهای پیام
captcha