دغدغه ما کشته‌شدن بیگناهان در جنگ اوکراین است/ توصیه‌ای درباره طرح صیانت
کد خبر: 4038691
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
خطیب جمعه تهران:

دغدغه ما کشته‌شدن بیگناهان در جنگ اوکراین است/ توصیه‌ای درباره طرح صیانت

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به حوادث اوکراین گفت: آنچه‌ دغدغه ماست کشته شدن بیگناهان است و کاری هم به دین آنها نداریم. نکته دوم این است که در ارزیابی باید همه‌جانبه نگاه کنیم؛ اقدامات تحریک‌آمیز ناتو شرایط را در منطقه پیچیده کرده است.

آیت الله خاتمی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت ‎رئیسه مجلس خبرگان، امروز ششم اسفند، در خطبه اول نماز جمعه تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد با دعوت نمازگزاران به تقوا گفت: مؤمنان از جمله عناصری که شما را سعادتمند می‌کند عنصر صبر و مصابره است؛ صبر یعنی استقامت در  مسائل شخصی اما مصابره را مفسرین دو معنا کرده‌اند که یکی از آنها یعنی در برابر دشمن خسته نشوید و مقاومت کنید و استمرار دهید. تفسیر دیگری هم گفته شده و آن دعوت مؤمنین به صبر است. ممکن است دوست شما خسته شود اما باید دوست دیگر او را به صبر دعوت کند؛ صبر با ایمان گره خورده است. اگر می‌خواهید ایمانتان از بین نرود باید صبوری کنید اما اگر صبوری نکنید ایمانتان از بین خواهد رفت.

وی افزود: امام صادق(ع) فرمودند: صبر برای ایمان همانند سر در بدن است. سر برود بدن یک کالبد بی‌روحی بیشتر نیست؛ اگر استقامت در مسیر حق برود، ایمان هم می‌رود. در قرآن ما پنج گروه آیه داریم برای استمرار مسیر حق و ادامه داشتن در صراط مستقیم حق؛ گروه اول آیاتی است که با واژه صبر آمده و حدود 105 آیه است. جالب است که از این 105 آیه حدود  20 آیه خطاب به پیغمبر(ص) است. 6 آیه وصف به روح است و معنایش این است آنهایی که در جایگاه رهبری هستند با اختلاف مراتبی که دارند باید چند برابر مردم صبر داشته باشند؛ چون اگر قرار باشد آنها بی‌تابی کنند، مردم هم صبوری نخواهند کرد. گروه دوم حدود 10 آیه است؛ این کافی نیست که شما تنها خسته نشوید، علاوه بر اینکه شما خسته نمی‌شوید باید پیروانتان هم صبر داشته باشند. گروه سوم آیاتی درباره واژه ثبات است؛ وقتی با دشمن طرف می‌شوید مثل کوه در میدان باشید و جواب آن را دهید. گروه چهارم آیاتی است که می‌گوید عنصر ایمان را آنقدر تقویت کنید که تردید پیدا نکنید. این برای جوانان تکلیف است تا بر تقویت پایه‌های ایمانی‌‎شان بکوشند تا اندک شبهه‌ای آمد نلرزند و نغلزند. پنجمین گروه آیات نقطه مقابل استقامت است؛ دو چیز در قرآن نقطه مقابل استقامت آمده است که یکی بی‌تابی‌کردن است و دیگری بی‌صبری همراه با ضعف است. انسان ناساخته و تربیت‌نشده حریص است و وقتی مشکلی پیش می‌آید بی‌تابی می‌کند و وقتی هم خیری به او می‌رسد او خیری به دیگران نمی‌رساند.

خطیب جمعه تهران گفت: مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی بر کلیدواژه استمرار تأکید کردند و گفتند که این یکی از اصول حرکتی امام راحل بود. یک جنگ بر ما تحمیل شد و می‌خواستند برای ما بحران ایجاد کنند، اما امام راحل از این جنگ فرصت ساختند و اعتلای ملی و بین‌المللی به وجود آوردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی مصادیق استمرار را نام بردند؛ نخست: نقش پژوهشگران و محققان در استمرار. دوم: حضور فعال در میادین مؤثر انقلاب. سوم: حضور همراه با بصیرت. چهارم: دعوت همگان به دعا، توسل و بهره‌مندی از برکات ماه رجب.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران به شهادت دو خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تبریز به‌نام‌های صادق فلاحی و حنیفه‌زاد اشاره کرد و گفت: دو خلبان عزیز کشورمان می‌توانستند جان خود را نجات دهند، اما برای اینکه این هواپیما در منطقه مسکونی سقوط نکند جان خود را فدا کردند. من این شهادت را به خانواده این دو عزیز و خانواده نیروهای مسلح به‌ویژه خانواده نیروی هوایی ارتش تبریک و تسلیت می‌گویم.

وی توصیه‌های مرتبط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نوعی معروف تفسیر کرد و در این باره افزود: همچنان ویروس منحوس کرونا در کشور جولان می‌دهد؛ بیش از 200 فوتی در روز یک هشدار است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مصداق معروف می‌دانم. رهبر انقلاب اسلامی وقتی در ملأ عام واکسن دریافت می‌کنند این نوعی معروف است. عزیزانی که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند بروند واکسن بزنند. وقتی فقها و رهبر انقلاب مردم را به زدن واکسن دعوت می‌کنند و خودشان هم واکسن دریافت می‌کنند، دیگر این جای تردید ندارد. ان‌شاءالله زمانی برسد که از همین تریبون اعلام کنیم ویروس منحوس کرونا از کشور رخت بربسته است اما تا آن زمان دستورالعمل‌ها را رعایت کنید.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، درباره تحولات اوکراین عنوان کرد: خطیب جمعه‌ای که از این تریبون سخن می‌گوید نمی‌تواند درباره اوکراین تحلیل نداشته باشد. بحمدالله رئیس جمهور محترم موضوعات مرتبط را مطرح کرده‌اند. سیاست کلان ما در مسائل مشابه دعوت همه کشورهای درگیر به گفت‌وگو و خویشتن‌داری است. آنچه‌که دغدغه ما است نگرانی از کشته شدن بیگناهان است و کاری هم به دین آنها نداریم. نکته دوم این است که در ارزیابی باید همه‌جانبه نگاه کنیم؛ اقدامات تحریک‌آمیز ناتو شرایط را در منطقه پیچیده کرده و این فضولی‌ها شرایط را پیچیده‌تر خواهد کرد. مشکل این است که آمریکا خود را ابرقدرت می‌داند، درحالی‌که ابرقدرت نیست. نکته سوم این است که در عرصه سیاسی در این قصه کشورهای اروپایی مدام بر طبل جنگ می‌کوبند و پیوسته مواد آتش‌زا بر این جنگ می‌ریزند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بیان کرد: موضوع دیگری که مطرح کردن آن سخت است اما من مطرح می‌کنم، طرح صیانت است. بنده فعلاً قصد صحبت کردن درباره محتوای این طرح را ندارم اما چند نکته را باید بگویم. صدها طرح به مجلس می‌آید و در صحن مجلس و کمیسیون‌‎ها مطرح می‌شودغ مجلس جای طرح و نظر است و بعد از مدتی به شورای نگهبان می‌آید و شورای نگهبان هم فقط و فقط قانونمدارانه به مر قانون عمل می‌کند. ما هم باید صبر کنیم تا قانون به شورای نگهبان بیاید و بعد تصویب شد درباره آن صحبت خواهیم کرد. موافقان و مخالفان این قانون بیایند درباره آن صحبت کنند. مردم بدانند کسب‌وکارشان برای مسئولان بسیار مهم است. موافقان و مخالفان صریحاً درباره این طرح حرف بزنند تا این طرح پخته شود، اما طرحی که هنوز تصویب نشده و قانون نشده نباید درباره آن افراط کرد. اجازه دهید در فضای آرام و منطقی این مسئله بررسی شود و روال قانونی آن طی شود و بعد از روال قانونی جای نقد هست اما وقتی قانون شد همه باید تبعیت کنند.

حجت‌الاسلام خاتمی به مذاکرات وین هم اشاره کرد و در این رابطه افزود: دو مطلب را باید در این باره بگویم؛ نخست اینکه مقام معظم رهبری در مشهد که برای اولین سال اجازه مذاکره دادند هدف را لغو تحریم‌ها بیان کردند. دوم اینکه مذاکره‌کنندگان فرزندان و دلسوزان این ملت هستند و تمام تلاششان لغو همه تحریم‌هاست. اگر این تحریم‌ها لغو نشود گویا مذاکره‌ای صورت نگرفته است. امیدواریم خبرهای خوش برای شما ملت در راه باشد. در هر حالت شما مردم پیروز میدان هستید. این ملت خستگی را خسته کرده‌اند و همچنان در صحنه خواهند ماند.

وی در پایان درباره بررسی لایحه بودجه در مجلس گفت: یک کلمه در رابطه با بودجه عرض کنم. مجلسی‌های محترم در حال بررسی بودجه هستند. به اینها عرض می‌کنم که به این پنج نکته در باب بودجه دقت کنند؛ یک: خواهش می‌کنم بخشی‌نگر نباشند و فقط حوزه انتخابیه خود را نبینند؛ شما نمایندگان، نماینده کل کشور هستید. دوم: درآمدها را واقع‌بینانه ببینید نه خوش‌بینانه. سوم: زیرساخت‌ها بسیار مهم است. مسئله تولید و اشتغال دو عنصر رفع مشکلات اقتصادی است. چهارم: اولویت اول را به سامان رساندن طرح‌های نیمه‌تمام اختصاص بدهید. پنجم: در برنامه‌‎ریزی که برای ملت دارید مسئله همه اقشار را در نظر بگیرد و مراقب باشید چیزی را تصویب نکنید که بر مشکلات مردم بیفزاید؛ مردم از گرانی خسته شده‌اند. این گرانی‌ها به خاطر ریل‌گذاری اشتباه به مردم تحمیل شده است. تمام تلاش خود را بکار بگیرید تا این گرانی‌ها از دوش مردم برداشته شود.

انتهای پیام
captcha