حفظ کرامت انسانی در ابعاد فردی و اجتماعی مدنظر باشد
کد خبر: 4063663
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴

حفظ کرامت انسانی در ابعاد فردی و اجتماعی مدنظر باشد

رئیس جهاددانشگاهی فارس با تأکید بر اینکه حفظ کرامت انسانی را باید در ابعاد فردی و اجتماعی مدنظر قرار داد، گفت: تا زمانی که فرد به جایگاه انسانی خود توجه نکند، قطعاً به اهمیت حفظ شأن جامعه نیز پی نخواهد برد.

مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس، عصر دیروز، 21 خردادماه در مراسم جشن سالروز ولادت امام رضا(ع) که در این نهاد برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه کرامت به تبیین مقام انسان از نگاه کلام وحی و اهل بیت(ع) پرداخت.

وی، نام‌گذاری دهه کرامت را بسیار مدبرانه توصیف و تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های برتری انسان به دیگر موجودات کرامت انسانی است که در فرهنگ اسلامی به 2 نوع ذاتی و اکتسابی تقسیم می‌شود.

بابایی با بیان اینکه مناسب‌ترین تعریف برای کرامت، عظمت و ارزش‌های ذاتی و درونی انسانی است که در دیگر موجودات نیست، است، به آیاتی از کلام‌الله مجید در خصوص اهمیت مقوله کرامت پرداخت و افزود: خداوند پیامبر خود را با این صفت معرفی می‌کند.

رئیس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس با تصریح اینکه خداوند در قرآن کریم یکی از ملاک‌های برتری انسان را کرامت، دانسته و بر اساس این معیار، مقام و منزلت انسان نسبت به سایر موجودات را به عالی‌ترین شکل تجلیل و تبیین کرده است، لزوم توجه به حفظ و ارتقای کرامت به عنوان یک ویژگی ممتاز تاکید کرد.

وی در بیان کرامت ذاتی و اکتسابی، گفت: کرامت ذاتی به طور تکوینی در کنار سایر نعمت‌ها و قابلیت‌های خاص، درون انسان به ودیعه گذاشته شده و انسان نقشی در گرفتن این مقام ندارد. به همین دلیل انسان برتر از سایر موجودات است.

بابایی با اشاره به آیه 70 از سوره مبارکه اسراء و تاکیدات خداوند بر فضیلت و برتری بخشیدن فرزندان آدم، گفت: از این آیه استنباط می‌شود که حد اعلای تمام صفات و کمالات همه موجودات عالم در انسان به ودیعه نهاده شده است.

وی با ذکر این نکته که خداوند این کرامت را درون همه انسان‌ها قرار داده است، گفت: این موضوع شامل همه انسان‌ها حتی کافر، مشرک و فاسق هم می‌شود اما آنان نتوانستند از این گوهر بی همتا استفاده کنند و آن را به پای ارزش‌های دروغین و فناپذیر، هدر دادند. در کرامت اکتسابی، منظور رسیدن به علو درجات روحی و اعتلای معنوی است و پایه و اساس این مهم، تقوا و پرهیزگاری است.

بابایی با تأکید براینکه حفظ کرامت انسانی را باید در ابعاد فردی و اجتماعی مدنظر قرار داد، گفت: حفظ شان و پاسداشت کرامت انسانی در گام اول توسط هر فرد انجام شود و تا زمانی که فرد به جایگاه انسانی خود توجه نکرده و پی نبرد و برای آن اهمیت قائل نباشد، قطعا به اهمیت و ضرورت حفظ کرامت و شان انسانی جامعه نیز پی نخواهد برد.

وی خودداری از قضاوت افراد، وارد کردن تهمت و افترا و حسادت ورزیدن نسبت به یکدیگر را از موارد مهم در دستیابی به فضائل اخلاقی و جایگاه انسانی برشمرد.

بابایی با بیان اینکه تهمت، افترا و حسادت، به معنی زیرپا گذاشتن کرامت انسانی در بعد فردی و اجتماعی است، تأکید کرد: اولین لطمه‌ چنین رفتارهایی به خود فرد باز می‌گردد و او را از شان انسانی دور می‌کند.

رئیس جهاددانشگاهی فارس، اظهار نظر غیرمنصفانه نسبت به افراد، سازمان و جامعه را نیز از رذائل اخلاقی دانست که با پرهیز از آن‌ها به لطافت روح انسانی کمک خواهد شد و سپس گفت: انسانی که تقویت معنویت را مدنظر قرار داده و اهل بیت را الگوی خود قرار دهد، به جایگاه رفیع انسانی دست خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به اینکه خردادماه رویدادهای مختلف است، سوم خرداد و آزادی خرمشهر، چهاردهم خرداد سالروز رحلت بنیانگزار کبیر انقلاب اسلامی و پانزده خرداد سالگرد قیام خونین مردم ایران، بود که در تاریخ ماندگار شد.

یادآور می‌شود، در این مراسم به قید قرعه هدایایی در قالب کمک هزینه سفر به مشهد مقدس، به شماری از جهادگران دانشگاهی اختصاص یافت.

انتهای پیام
captcha