تدوین منابع مشترک حدیثی برای توسعه رقابت‌های جهانی قرآن
کد خبر: 4093826
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
حجت‌الاسلام محمدی پیشنهاد داد:

تدوین منابع مشترک حدیثی برای توسعه رقابت‌های جهانی قرآن

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با اشاره به لایه‌های مختلف مسابقات قرآن در کشور گفت: اگر بتوانیم منابع و متون مشترک حدیثی بین اهل تشیع و تسنن تدوین کنیم، اینگونه می‌توانیم پرچم‌دار برپایی رقابت‌هایی جهانی حول عترت باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی

به گزارش خبرنگار ایکنا، چهل و نهمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور صبح امروز اول آبان‌ماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در بخشی از این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان سخنانی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه یکی از اجزای موفق دستگاه‌های قرآنی کشور همین ستاد عالی مسابقات است، گفت: مأموریت‌هایی که به این نهاد داده شده است در طول سال‌های گذشته با فراز و فرودهایی اما به شایستگی به انجام رسیده است و هماهنگی لازم را با وجود حجم گسترده مسابقات ایجاد کرده است.

محمدی بیان کرد: پدیده عجیب و گسترده‌ای به نام مسابقات داریم، این می‌توانست اختلال زیادی در رشد قرآنی ایجاد کند، اما با حضور موثر ستاد و هماهنگی‌های به عمل آمده روند مخرب خنثی شده است. ما دو پدیده اصلی قرآنی، مسابقات و دیگری نمایشگاه بین‌المللی قرآن داریم. امتزاج این دو می‌تواند محصولات عجیب و غریبی به دست بدهد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عقبه پنج هزار ساله ایران در مباحث تمدنی اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه مسابقات قرآن صوت و لحن و ظرافت‌های بیانی را همراه دارد و این موضوع در ایرانی‌ها متمایز است، می‌تواند حنجره‌های طلایی در این کشور متولد شود و رشد کند و جهانگیر شود. غیر از اینکه می‌تواند در عملیات شناسایی و به کارگیری این ظرفیت نقش ویژه‌ای داشته باشد.

محمدی تصریح کرد: با تنوع و تعدد مسابقات موافقم و آن را حُسن می‌دانم. اگر بتوانیم در مسابقات بین‌المللی قرآن علاوه بر قرآن به قرآن ناطق نیز توجه کنیم به نظرم خوب است. این موضوع در داخل کشور وجود دارد، اما اگر بشود یک جنبه بین‌المللی پیدا کند و بدون ایجاد حساسیت باشد، می‌تواند اثرات مفیدی به دنبال داشته باشد، مثلاً کتاب صحیفه سجادیه یکی از کم‌حساسیت‌ترین متون است و علمای اهل سنت بالاجماع روی این موضوع تأکید دارند. اگر متن‌های حدیثی مشترکی تولید شود تا به عنوان منابع مشترک ارائه شود می‌تواند مفید واقع شود. اینکه چه کارهایی بتوان در این عرصه داشت نیاز به تدبیر دارد.

وی با تأکید بر اینکه باید تصویر جدیدی از مسابقه ارائه کنیم، گفت: سباق،‌ استباق، مسابقه و تعابیری از این دست که در قرآن و روایات وجود دارد، مفهوم آن غیر از آن چیزی است که در مورد آن بحث می‌کنیم که چند نفر با چند صدم نمره اختلاف اول تا سوم شوند. نفس شرکت در یک رقابت برای رسیدن به یک نقطه طلایی در لحن،‌ صوت، مفهوم و اجرا و ... همه موفقیت و پیروزی و فوز و فائض بودن است. این حس را باید در تمام متسابقین ایجاد کنیم.

محمدی بیان کرد: اینکه شرکت‌کننده‌ای رتبه‌ای نیاورد و ساعت‌ها محزون شود و حتی ماه‌ها دچار افسردگی شود، این جزء آفات و آسیب‌های مسابقات می‌تواند باشد. باید مسیر را به نحوی هدایت کنیم که درست است چند نفر باید ممتاز شوند، اما اگر بشود در جمهوری اسلامی هدایایی ولو معنوی به کسانی که شرکت کردند بابت نفس حضور در مسابقه داده شود، می تواند فضای نویی را در جهان ایجاد کند.

وی بیان کرد: این عنوان هم به گونه‌ای باشد که هیچ معنای سوءاستفاده‌ای از آن برداشت نشود، اما بتواند آن کسی که توانسته است جزء گروه متسابق قرار گیرد یک حس افتخار دائمی برای خود و فرزندان و نوادگان به همراه داشته باشد به نحوی که سال‌ها بعد بگوید که پدربزرگم قرآنی بوده و از سوی جمهوری اسلامی مورد تشویق قرار گرفته است. این یک بحث علمی دقیق است و چندین مقاله در این موضوع تولید شده و به زودی ارائه می‌شود. اینجا باید سیاستگذاری بر روی این موضوع انجام داد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به لایه‌های مختلف مسابقات اظهار کرد: یکی از این لایه‌ها که از برجسته‌ترین مسابقات قرآن است، مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان بوده است که انصافاً متوجه تأثیر آن در دانشگاه‌های جهان شده بودیم. در یک برنامه 10ساله مقرر شده بود تا محتواهای خوبی به زبان‌های مختلف تولید شود. جامعه‌المصطفی(ص) نیز به شایستگی مسابقات را در لایه طلاب در دست گرفته و عنایت ویژه‌ای به برگزاری سالانه مسابقات دارد که این قابل تحسین است.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم حوزه کودک و نوجوان مسابقات قرآن در عرصه بین‌المللی را پررنگ‌تر کنیم. تربیت رسانه‌ای و نه سواد رسانه‌ای یکی از موضوعاتی است که مغفول مانده است. تربیت قرآنی در این سنین اهمیت دارد و مسابقات قرآن، باید بخشی از این بار را بر دارد و می‌تواند جریان‌سازی خوبی را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام
captcha