عهدی دوباره با انقلاب
کد خبر: 4121073
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
برخط جامعه

عهدی دوباره با انقلاب

تجدید میثاق دانشگاهیان و جهادگران با آرمان‌های امام(ره)، برگزاری مراسم نخستین رویداد فناوران البرز، اعزام ۴۵۰۰ دانش‌آموز زیارت اولی به مشهد مقدس و ... از مهم‌ترین اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهای؛ برگزاری آئین گشایش نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی، تجدید میثاق دانشگاهیان و جهادگران با آرمان‌های امام(ره)، اعزام ۴۵۰۰ دانش‌آموز زیارت اولی به مشهد مقدس، اعلام فراخوان جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌های کشور، مشارکت بخش خصوصی و نگاه استان‌محور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، برگزاری مراسم نخستین رویداد فناوران البرز، برگزاری گردهمایی مداحان و شعرای جوان و پیشکسوت در مشهد، ضرورت استفاده از نخبگان علوم انسانی در جهاددانشگاهی، چگونگی ورود کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به مرحله سوم تحولات تاریخی، لب‌شکری‌ها جراحی رایگان می‌شوند، رونمایی از ۵ محصول دیجیتالی در نمایشگاه فناوری‌های محتوایی، گمنامی هویت در فضای مجازی؛ مهمترین چالش پلیس فتا، خیّران بیماران شیمی‌درمانی را در آغوش گرفتند، بهره‌برداری همزمان از ۷۲ پایگاه اورژانس کشور و حرکت در مرز دانش حوزه خدمات درمانی را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی

آیین گشایش نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی روز ۱۶ بهمن‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین حامد ملامیرزایی، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، محمدامین حاجی هاشمی، رئیس بنیاد بازی‌های رایانه‌ای کشور و مجتبی توانگر، سخنگوی کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در مصلای تهران برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در این مراسم، با اشاره به اهمیت برپایی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال گفت: مسئله مهم امروز در حوزه فرهنگ و هنر، توسعه شگفت‌انگیز فضای مجازی است؛ به گونه‌ای که تمامی عرصه‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده و عملا به فضای حقیقی تبدیل شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر نگاه فرصت‌محور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید به فضای مجازی گفت: امروز حوزه فضای مجازی سرشار از نیروی انسانی متبحر و متخصص است که اگر بستر کنشگری آن‌ها فراهم شود، شاهد اتفاقات بزرگی در این عرصه خواهیم بود.

تجدید میثاق دانشگاهیان و جهادگران با آرمان‌های امام(ره)

مراسم تجدید میثاق دانشگاهیان و جهادگران با آرمان‌های امام راحل(ره) و تجدید عهد با مقام معظم رهبری روز ۱۷ بهمن‌ماه با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ حجت‌الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و حسن مسلمی‌نایینی، رئیس جهاددانشگاهی در محل حرم امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این مراسم ضمن قرائت زیارتنامه امام خمینی(ره) با حضور مسئولان و دانشگاهیان و جهادگران، حجت‌الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طی سخنانی اظهار کرد: خدا را شاکریم توفیق داشتیم در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ورود به چهل و پنجمین سال تأسیس نظام‌ اسلامی و سقوط نظام شاهنشاهی، به همراه دانشگاهیان در محضر امام(ره)، احیاگر این ملت و مجدد دین حضور داشته باشیم.

اعزام ۴۵۰۰ دانش‌آموز زیارت اولی به مشهد مقدس

نشست خبری اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی روز ۱۷ بهمن با موضوع زیارت اولی‌ها به مشهد مقدس با حضور خبرنگاران برگزار شد.

باقرزاده در این نشست گفت: سفر‌های تربیتی یا اردو‌ها که سابقه طولانی دارند، یک موقعیت جذاب برای دانش‌آموزان بوده و فرصتی را برای اوقات فراعت با تمرکز بر اهداف تربیتی تأثیرگذار فراهم می‌کند، زیرا علاقه‌مندی و شور و نشاط آن‌ها در اوقات غیررسمی بیشتر است و از تکلیف و اجبار و رتبه‌بندی و نمره و امتیاز و ... در آن خبری نیست و متربی آزادی عمل و اختیار دارد و می‌تواند با همسالان خود به طور عادی زندگی خود را طراحی کند. این‌ها شرایطی ایجاد می‌کند که تأثیر برنامه‌های تربیتی دو چندان شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: ۴ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز دختر تا پایان سال جاری به مشهد مقدس اعزام می‌شوند که شامل ۹ دوره ۵۰۰ نفره است.

بیعت مجدد جهادگران با آرمان‌های امام راحل(ره)

جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌ها

فراخوان دهمین جشنواره ملی جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌های کشور از سری برنامه‌های بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با مشارکت معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان به مناسبت دهه کرامت منتشر شد.

در بخش ملی این جشنواره، قالب‌های منتشر شده در مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری شامل سرمقاله و یادداشت، تیتر، خبر، گزارش، گزارش خبری، مصاحبه، نقد و مقاله، عکس و گزارش تصویری(مجموعه عکس وکلیپ)، بخش ویژه و امام رضا(ع)؛ الگوی مدارا و گفت‌وگو است و در بخش بین‌الملل آثاری که در هر یک از محور‌های بخش اصلی در رسانه‌های مکتوب و مجازی خارجی در فاصله زمانی قید شده در کشور‌های همسایه اسلامی و منطقه اوراسیا و در خبرگزاری‌ها و نشریات دارای دفتر در ایران در زمینه ترویج فرهنگ منور رضوی منتشر شده‌اند، در جشنواره شرکت داده می‌شوند.

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را که در فاصله زمانی ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ تا ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ در یکی از نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری(دارای مجوز) منتشر شده است، را برای شرکت در جشنواره ارسال کنند.

مشارکت بخش خصوصی و نگاه استان‌محور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، روز دوشنبه، ۱۷ بهمن در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست بیان کرد: شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری از فردا سه‌شنبه به مدت چهار روز آغاز خواهد شد. این نمایشگاه در شرایطی برپا خواهد شد که اولین سالی است بعد از بیماری کرونا شروع آرامش‌بخش‌تری را خواهد داشت. وضعیت کشور در چند ماه اخیر به گونه‌ای بوده است که صنعت گردشگری از پیامدهای اتفاقات اخیر مصون نبوده و از این جهت، اهمیت نمایشگاه به عنوان محملی برای تعامل نقش‌آفرینان و ذی‌نفعان حوزه گردشگری مضاعف می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه این نمایشگاه بر خلاف بسیاری از نمایشگاه‌های چند ماه اخیر با استقبال مناسب مخاطبان خود مواجه شده است. به علت شرایطی که وجود داشت، امکان برگزاری برخی از نمایشگاه‌ها میسر نشد اما شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌و‌ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی با دو برابر فضای قبلی خود برگزار خواهد شد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: یکی از محورهای نمایشگاه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری نشان دادن ظرفیت‌های گردشگری در پهنه ایران بزرگ و زیبا است، به همین جهت برخی از سالن‌های نمایشگاه با نگاه استان‌محور و مشارکت بخش خصوصی حضور خواهند داشت.

برگزاری مراسم نخستین رویداد فناوران البرز

مراسم نخستین رویداد فناوران البرز همراه با برگزاری فرآیند داوری در بخش فناور برتر جایزه البرز ۱۴۰۲ روز ۱۹ بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، باقری مقدم، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز، مقیمی و دبیر علمی جایزه ملی البرز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی در این مراسم بیان کرد: امروز کار دانش‌بنیان‌ها به خوبی رصد می‌شود و اغلب مردم در جریان آن قرار دارند.

وی بیان کرد: امروز به این ‌نتیجه رسیدیم که فرآیند تبدیل به احسن‌های اوقاف را به کمک دانش‌بنیان‌ها بیاوریم. اوقاف از دانش‌بنیان‌هایی حمایت می‌کند که اولا بتوانند مشکلی از جامعه را حل کرده و ثانیاً از وابستگی کشور بکاهند و ثالثاً به تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور بینجامند.

خاموشی اظهار کرد: اوقاف سرمایه وقفی در اختیار دارد که در خدمت شرکت‌های دانش‌بنیان قرار خواهد گرفت. کشور ما کشور پر آبی نیست و به مسئولان و فناوران توصیه می‌کنم که به سمت اقتصاد دریامبنا حرکت کنند. کشور ما بیش از پنج هزار کیلومتر ساحل دارد و باید از این ظرفیت استفاده کنیم. دانش‌بنیان‌ها باید به سمت حل معضلات اصلی در حوزه تولید کشور حرکت کنند و به تعریف مزایای نسبی کشور بپردازند.

گردهمایی مداحان و شعرای جوان و پیشکسوت

یوسف ارجونی، مسئول سازمان بسیج مداحان و هیئت‌های مذهبی کشور از برگزاری همایش سالیانه و سراسری ۱۵۰ نفره مداحان و شعرای جوان و پیشکسوت به مدت سه روز در مشهد خبر داد و اظهار کرد: این همایش از ۱۹ تا ۲۱ بهمن‌ماه برگزار خواهد شد که در آن طی سخنرانی‌ها و کارگروه‌های متعدد علاوه بر پرداختن به مسائلی از قبیل جهاد تبیین، به کارکردهای اثربخش هیئت و ارتقای بصیرت افزایی سیاسی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

رئیس بسیج مداحان افزود: این همایش با محوریت توانمندسازی تخصصی برای مداحان ملی جوان و پیشکوست و انتقال تجربیات در عرصه ستایشگری با همکاری و مشارکت سازمان بسیج مداحان کشور و هیئت رزمندگان اسلام انجام می‌پذیرد.

بیعت مجدد جهادگران با آرمان‌های امام راحل(ره)

ضرورت استفاده از نخبگان علوم انسانی در جهاددانشگاهی

حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی با حضور در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی و آشنایی با دستاوردهای این پژوهشگاه، گفت: در حال حاضر جهاددانشگاهی را بیشتر با دستاوردهای پزشکی و مهندسی آن می‌شناسند، اما یکی از اهداف اصلی تشکیل این نهاد موضوع علوم انسانی بود.

مسلمی نائینی تأکید کرد: در حوزه علوم انسانی باید نوآوری داشته باشیم و از نخبگان این حوزه در جهاددانشگاهی استفاده بیشتری شود.

وی، حل مشکلات کشور را در گرو توجه به موضوع علوم انسانی دانست و ادامه داد: اهمیت حوزه علوم انسانی به میزانی است که باید فعالیت‌های فناورانه در حوزه فنی و مهندسی و پزشکی جهاددانشگاهی نیز در بستر علوم انسانی انجام شود.

چگونگی ورود کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به مرحله سوم تحولات تاریخی

نشست علمی «عربستان سعودی و شیخ‌نشین‌ها؛ وضعیت کنونی، موقعیت آینده»، شامگاه ۱۹ مردادماه با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مسجدجامعی، عضو هیئت علمی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در واتیکان و مغرب برگزار شد.

مسجدجامعی طی سخنانی اظهار کرد: با توجه به بحث مهمی که وجود دارد و نیز زیربنای مباحث ژئوپلوتیکی منطقه، پیشنهاد بنده این بود که در ابتدا زمینه‌های این کشورها (شورای همکاری خلیج فارس) بررسی شود و در جلسات بعدی درباره ژئوپلوتیک منطقه گفت‌و‌گو داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ضمن تبیین چگونگی ورود کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به مرحله سوم تاریخی خود طی ۱۰ سال اخیر گفت: هدف رهبران این کشورها در این مرحله این است که برای حفظ امنیت خود و کسب حیثیت لازم، وارد صحنه جهانی شده و به عنوان یک عضو مؤثر عمل کنند.

لب‌شکری‌ها جراحی رایگان می‌شوند

محمدعلی کیانی، مدیرعامل مؤسسه ملی سلامت مرهم اعلام کرد: سی‌امین سفر خیریه این گروه برای درمان رایگان بیماران شکاف لب و شکاف کام به مقصد استان خوزستان شهر رامهرمز(بیمارستان مادر)، از ۲۶ تا ۲۹ بهمن ماه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد اعضای گروه ۳۳ نفر شامل ۱۰ فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی، یک فوق تخصص بیهوشی اطفال، یک متخصص بیهوشی، کارشناس پرستاری، کارشناس اتاق عمل و مددکار هستند که همه به صورت داوطلب در این سفر حضور دارند و هیچگونه حق‌الزحمه‌ای دریافت نمی‌کنند.

مدیرعامل مؤسسه ملی سلامت مرهم با تأکید بر اینکه سیاست این مؤسسه اهدای وقت و تخصص است و از روز پایه‌گذاری این مؤسسه هیچ‌گونه مشارکت پولی و نقدی از هیچ شخص حقیقی و حقوقی دریافت نشده و واریز به حساب مؤسسه صورت نگرفته است، گفت: هر فردی که تمایل به همکاری داشته از طریق تخصص و وقتی که داشته با مؤسسه همکاری کرده است.

رونمایی از ۵ محصول دیجیتال

۵ خدمت و محصول دیجیتالی، ظهر روز ۱۸ بهمن در سومین روز نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حامد ملامیرزایی، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی رونمایی شد.

حجت‌الاسلام حسین مشکوری، رئیس مؤسسه «کانون خورشید» در این مراسم درباره نرم‌افزار برنامه کاربردی «فضایل امیرالمؤمنین (ع)» گفت: با توجه به عدم دسترسی برخی به منابعی که در وصف فضایل امیرمؤمنان علی (ع) وجود دارد، این نرم‌افزار تولید شده است.

وی افزود: «مجالس»، «انتخاب تصادفی»، «دانلود اپلیکیشن» و «موضوع» به عنوان چهار محور برای جستجو درباره فضایل مولای متقیان، علی (ع) در این نرم‌افزار وجود دارد. به طوری که در بخش مجالس، کاربران و مخاطبان می‌توانند در سه بخش اداری، روایات زیر یک دقیقه، در بخش خانوادگی، روایات بالای یک دقیقه و موضوعی و در بخش فضیلت‌خوانی، روایات بالای پنج دقیقه را جستجو کنند.

بیعت مجدد جهادگران با آرمان‌های امام راحل(ره)

گمنامی هویت در فضای مجازی

سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتا گفت: مهمترین چالش پلیس فتا گمنامی هویت در فضای مجازی است و مجرمان سایبری با هویت جعلی، طرف مقابل خود را که اغلب نوجوانان هستند، به راحتی فریب می‌دهند که همه این‌ها ناشی از کمبود سواد رسانه‌ای است.

رئیس پلیس فتا بیان کرد: در همین راستا از سه سال قبل به دنبال پویش «کودکان سایبری» بودیم که هر سال در بهمن ماه، به مدت هفت روز با نامگذاری‌های متناسب با همان سال برگزار می‌شود. امسال نیز به دنبال این بودیم که گفتمانی بین خانواده‌ها، مسئولان، معلمان و افراد تأثیرگذار ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: برخی از حوزه‌ها ایجابی هستند؛ به طور نمونه این نمایشگاه که با محوریت کودک و خانواده برپا شده و غرفه‌ای به کودک، خانواده و نوجوان اختصاص داده شده است، از اقدام‌هایی است که در راستای سالم‌سازی فضای مجازی و ایمن کردن آن به ویژه برای کودکان و نوجوانان انجام شده است.

خیران بیماران شیمی‌درمانی را در آغوش گرفتند

ساختمان خیرساز امیرالمومنین(ع) و بخش شیمی‌درمانی ساختمان امید بیمارستان شریعتی تهران، روز یکشنبه ۱۶ بهمن ماه با حضور حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، مسئولان بیمارستان شریعتی و جمعی از خیران کشور افتتاح شد.

در این مراسم، احمدرضا جمشیدی، رئیس بیمارستان شریعتی به خدمات این بیمارستان به مردم اشاره کرد و گفت: بسیاری از بیماران صعب‌العلاج از سراسر کشور برای درمان به بیمارستان شریعتی مراجعه می‌کنند و ما ۶۴۹ تخت فعال با ضریب اشتغال ۸۰ درصد داریم و هفت قطب علمی، دو پژوهشکده و یک پژوهشگاه در این بیمارستان فعال هستند. از ابتدای سال نیز ۳۳۰ هزار مراجعه به درمانگاه ۴۳ هزار مراجعه به اورژانس و ۳۶ هزار بستری داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۳۴۴ بنیان این بیمارستان با راه‌اندازی که پزشگی هسته‌‌ای بود افتتاح شد، گفت: این مرکز بزرگترین و مهم‌ترین مرکز پزشکی هسته‌ای است و در امر تحقیق و درمان رادیودارو فعال بوده و کارهای بالینی و پژوهشی ۱۶ رادیودارو در این مرکز انجام شده است.

بهره‌برداری همزمان از ۷۲ پایگاه اورژانس

۷۲ پایگاه اورژانس در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی شهرهای گلستان، البرز، زابل، اسفراین، سمنان، ارومیه، مشهد، تبریز، لار، سراب، اردبیل، کاشان، ساوه، جیرفت، اراک، مازندران، نیشابور، ایلام، گناباد و زاهدان امروز دوشنبه ۱۷ بهمن ماه به صورت همزمان افتتاح شد و آغاز به کار کردند.

این پایگاه‌ها با اعتباری بیش از ۷۰ میلیارد تومان با تأکید بر مناطق کمتر برخوردار احداث شده است که شامل ۴۲ پایگاه جاده‌ای اورژانس، ۲۶ پایگاه شهری اورژانس، یک پایگاه اورژانس بانوان، سه پایگاه هوایی اورژانس، سه پایگاه موتورلانس، دو پد بالگرد اورژانس هوایی و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس است.

در این مراسم طی ارتباط زنده تصویری از ارومیه، گزارشی از آخرین وضعیت رسیدگی به مصدومان زمین لرزه ۵.۹ ریشتری خوی نیز ارائه شد.

حرکت در مرز دانش حوزه خدمات درمانی

نشست خبری میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی روز دوشنبه ۱۷ بهمن در سالن اجتماعات سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد.

میرهاشم موسوی، مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی ضمن تسلیت وفات حضرت زینب(س) و گرامیداشت ایام دهه فجر بیان کرد: چهل و چهار سال تجربه را پشت سر داریم که پر از موفقیت و پیروزی است و امروز مفتخر هستیم که خدمت‌گزار مردم در حوزه بیمه‌های اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی باشیم.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی حدود ۲۰ درصد جامعه ۳۵ میلیونی تحت پوشش بیمه‌های تأمین اجتماعی بودند و امروز مفتخر هستیم که بیش از ۷۰ درصد جامعه ما تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گرفتند. در حوزه بیمه درمان تقریباً صد درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار گرفتند که ۵۳ درصد آنها عضو بیمه تأمین اجتماعی هستند. این آمار قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست و این دستاورد اتفاق بزرگی در راستای اهداف انقلاب اسلامی و عدالت اجتماعی است و در تلاشیم تا به پوشش صد درصدی جامعه برسیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه امروز در مرز دانش حوزه خدمات درمانی حرکت می‌کنیم و دستاوردهای زیادی داریم، گفت:‌ البته هنوز با نقطه آرمانی و آن چیزی که در گام دوم انقلاب اسلامی اشاره شده است، فاصله داریم.

انتهای پیام
captcha