توجه به الگوی مصرف و افزایش بهره‌وری؛ لوازم مهار تورم و رشد تولید + فیلم
کد خبر: 4133355
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
یزدی‌خواه در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

توجه به الگوی مصرف و افزایش بهره‌وری؛ لوازم مهار تورم و رشد تولید + فیلم

عضو کمیسیون فرهنگی گفت: قطعاً یکی از بال‌های رشد تولید توجه به فرهنگ مصرف و صرفه‌جویی در مصرف است و در ابعاد مختلف به ویژه در مصرف آب و انرژی باید الگوی مصرف رعایت و در نظر گرفته شود.

سید علی یزدی خواه

سید علی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اعتبارات قرآنی سال 1402 اظهار کرد: علی‌رغم همتی که دولت سیزدهم و مجلس و کمیسیون فرهنگی دررابطه به افزایش بودجه‌های فرهنگی نسبت به سنوات قبل داشته‌اند اما به نظر ما سهم قرآن هنوز به حدی نیست که بتوان حق قرآن مجید را ادا کرد و آموزه‌های قرآنی، آموزش‌های قرآنی و تفسیر و کلاس‌های قرآنی، تربیت حفاظ قرآنی و دوره‌های قرآنی و امثال اینها را پوشش داد.

وی افزود: امیدواریم که در درازمدت بتوانیم به این شاخص و اعداد و ارقام مطلوب دست پیدا کنیم. مطلوب ما در بودجه این است که حداقل 6 درصد بودجه‌های غیرجاری به فعالیت‌های فرهنگی ازجمله قرآن اختصاص پیدا کند ولی در حال حاضر این نسبت حدود 2 درصد است و از 1.2 و 1.3 دهم در سال‌های قبلی شروع شده و امروز به دو درصد بودجه‌های جاری رسیده است.

بودجه‌های قرآنی ناکافی است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: قطعاً این بودجه‌ها ناکافی است و ما هم به این موضوع اذعان داریم و امیدواریم در دوره‌ها و بودجه‌های بعدی افزایش یابد و همچنین امیدواریم در برنامه هفتم که براساس آن بودجه‌های کشور ریل‌گذاری می‌شوند این خلأها مرتفع شوند.

یزدی‌خواه در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نقش اصلاح الگوی مصرف در تحقق شعار سال اشاره کرد و افزود: موضوع مصرف ارتباط تنگاتنگی با ارتقای بهره‌وری دارد. در قوانین بالادستی و در برنامه‌های توسعه پنجم و ششم سهمی برای ارتقای بهره‌وری در برنامه‌های کشور و در طرح‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در نظر گرفته شده ولی درصد ارتقای بهره‌وری که مدنظر بوده محقق نشده است.

اصلاح الگوی مصرف از بال‌های رشد تولید

وی تأکید کرد: قطعاً یکی از بال‌های رشد تولید توجه به فرهنگ مصرف و صرفه‌جویی در مصرف است. در ابعاد مختلف به ویژه در مصرف آب و انرژی باید الگوی مصرف رعایت و در نظر گرفته شود.

نماینده مردم تهران ادامه داد: در راستای اصلاح الگوی مصرف و بهینه‌سازی انرژی باید تجهیزات، ناوگان‌های حمل و نقلی و غیره به‌روز شوند. به عنوان مثال میانگین مصرف سوخت خودروها در کشورهای جهان 1.2 تا 3 درصد است ولی در ایران این رقم به هشت درصد و 10 درصد می‌رسد که برای اصلاح این وضعیت باید وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرای حتی دستگاه‌های فرهنگی تلاش و رسیدگی داشته باشند و عنایت صاحبان صنایع سنگین و سبک هم به این موضوع ضروری است.

یزدی‌خواه گفت: اگر می‌خواهیم الگوی صحیح مصرف آب را در کشور نهادینه کنیم، تحقق این خواسته بدون همکاری مستمر وزارتخانه‌های نیرو، اقتصاد، آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما میسر نیست. امیدواریم این آموزه‌ها که عین آموزه‌های قرآنی است مدنظر قرار گیرند. قرآن مجید برای همه ابعاد زندگی بشر برنامه و طرح دارد و اگر به آموزه‌های قرآنی رجوع پیدا کنیم در همه عرصه‌ها نسخه‌های شفابخش و درمان‌گر را پیش رو خواهیم داشت.

وی در پایان الگوی صحیح مصرف را از مظاهر اقتصاد مردمی عنوان و تأکید کرد: هرچند در قدم اول دستگاه‌ها و دولتمردان موظف به رعایت و آموزش الگوی صحیح مصرف هستند ولی مردم به لحاظ بهره ملموسی که از این صرفه‌جویی و استفاده بهینه از مصرف می‌برند، اصلاح الگوی مصرف با توجه به مقوله بره‌وری و صرفه‌جویی می‌تواند اثرات عینی و جذابی در پی داشته باشد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha