معادباوری در تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد
کد خبر: 4138700
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
آیت‌الله دژکام:

معادباوری در تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد

نماینده ولی فقیه در استان فارس، یکی از معارف انقلاب اسلامی را معادباوری عنوان کرد و گفت: همه ما به عنوان مسلمان انقلابی معاد، قیامت و حیات پس از مرگ را ایمان داریم و این مسئله به عنوان پایه‌ای در انقلاب اسلامی و محوری که باید در تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد باید مدنظر ما باشد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 15 اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: خداوند متعال در آیه 115 سوره مومنون می‌فرماید «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ؛ آیا چنین پنداشتید که ما شما را به عبث و بازیچه آفریده‌ایم و هرگز به سوی ما بازگردانده نمی‌شوید».

وی با اشاره به معارف انقلاب اسلامی افزود: این انقلاب بزرگی که در ایران پدید آمده است اما همه جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است و می‌دهد بر پایه معارفی بنیاد شده است. اگر این معارف دقیقاً از جانب انقلابیون شناخته و پاس داشته نشود، ممکن است دشمنان در جاهایی نفوذ کنند و امر را بر خود ما هم مشتبه کنند، این است که جهاد تبیین به فرموده مقام معظم رهبری از واجبات فوری این برهه انقلاب است.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه در هفته گذشته گوشه‌های مختلفی از دشمن‌شناسی را از قرآن کریم و بیانات امامین انقلاب اسلامی را بیان کردیم، گفت: موضوع دشمن‌شناسی در سخنرانی‌های اخیر رهبر هم مورد تاکید قرار گرفت و مباحث ضروری طرح شده است.

امام جمعه شیراز یکی دیگر از معارف انقلاب اسلامی را معادباوری عنوان کرد و گفت: همه ما به عنوان مسلمان انقلابی معاد، قیامت و حیات پس از مرگ را ایمان داریم و این مسئله به عنوان پایه‌ای در انقلاب اسلامی و محوری که باید در تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد باید مدنظر ما باشد.

وی به موضع تمدن رقیب در این رابطه اشاره کرد و افزود: باید بررسی کنیم در تمدن رقیب اروپا و آمریکا که مدعی آن هستند، نسبت به معاد چه باورها و حرف‌‌هایی دارند. گاهی اشتباه می‌شود که وقتی می‌گوییم تمدن رقیب این تمدن مسیحی است ولی تمدن اروپایی و آمریکایی امروز تمدن مسیحی نیست و اساس این تمدن کفر است و نسبت به مبانی عقیدتی ادیان، کافر هستند، باید این را دقیقا تصور کنیم و بپذیریم وگرنه در موضع‌گیری‌های خود اشتباه می‌کنیم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه باید بررسی کنیم که باورهای آن‌ها در تمدنی که پایه‌گذاری کردند، چیست، گفت: یکی از فیلسوفان انگلیسی به نام برایان مگی در کتاب مواجهه با مرگ، مواجهه تمدن اروپایی و آمریکایی بعد از مرگ را بیان می کند. این کتاب یک رمان فلسفی است که از زبان قهرمان داستان مواضع تمدن اروپایی را تبیین می‌کند و به فارسی ترجمه شده است و جا دارد که مورد توجه ویژه قرار گیرد، برای اینکه خلاصه حرف این کتاب معلوم شود. وی می‌گوید من یک ایدئالیسم اشراقی هستم ولی فرد مذهبی نیستم و به خدا و جاودانگی روح اعتقاد ندارم. این فکر در تمدن اروپایی و آمریکایی وجود دارد و آن را اداره می‌کند، ممکن است بعضی‌ها مسیحی یا مسلمان باشند اما این افراد اداره‌کننده حکومت و این تمدن نیستند.

تمدن غرب اعتقادی به توحید و معاد ندارد

عضو مجلس خبرگان رهبری با تصریح اینکه پایه تمدن اروپایی وآمریکایی بر این است که به خدا و روز قیامت اعتقادی ندارند، افزود: سؤالاتی مثل اینکه آیا زندگی ما خارج از دایره خود مفهوم و مقصودی است و چه اتفاقی بعد از مرگ رخ خواهد داد را آن فیلسوف انگلیسی مطرح کرده است ولی پاسخی ندارد و به طور کلی تمدن بعد از رنسانس برای این سؤالات پاسخ ندارد. در ادامه هم همان فیلسوف می‌گوید کانت دلایلی برای ما گذاشت تا باور کنیم این سؤالات اساسا بی پاسخ هستند یعنی 300 سال اروپا پس از مرگ چه می‌شود پاسخی ارائه نکرده است. این سؤال مقابل تمدن اروپایی است.

وی با بیان اینکه حتی انسان‌های عادی که محقق و مذهبی نیستند برای این پاسخ دارند چون از دین اسلام بهره‌مند هستند، گفت: 3 قرن اروپایی‌ها رسما گفتند جواب این سؤالات را نمی‌دهیم و پاسخ این سؤالات را نمی‌دانیم. این همه کفر را صدا کردند. پاسخی برای این پرسش‌های مهم در اروپا و آمریکا وجود ندارد تا ما بگوییم تمدن معاصر و رقیب ما به این پرسش‌ها جواب می‌دهد و خودشان اعتراف کرده‌اند که از پاسخ دستشان کوتاه است و علل و عواملش را شهید مطهری بحث کرده‌اند که چرا اروپایی‌ها به این روز و وضع رسیدند.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: مسلمانان، اهل اعتقاد به معاد و روز قیامت هستند و می‌گویند برای این پرسش‌ها پاسخ داریم، هم پاسخ فلسفی در حدی که فلسفه می‌تواند پاسخ بگوید. یکی از جاهایی که ملاصدرا افتخار می‌کند این است که در مسئله معاد پاسخ به پرسش ‌ایی داده است که ابن سینا نتوانست جواب دهد.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: اگر بناست در رقابت بین تمدنی به میدان بیاییم، قهرمانان بزرگی مثل ملاصدرا، علامه طباطبایی، علامه مصباح یزدی، آیت‌الله جوادی آملی و غیره هستند که در مقابل حرف‌های پوسیده تمدن اروپایی و آمریکایی به میدان اندیشه‌ورزی آمدند و حرف‌های عمیق و بزرگ و درست ارائه کردند و علاوه بر آن از وحی تحریف نشده یعنی قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و بیانات آن‌ها در راستای مسئله معاد و پس از مرگ برخوردار هستیم که متاسفانه اروپایی‌ها خود را از این هم محروم کردند. اینگونه نگوییم که اروپایی‌ها نمی‌دانند که قرآن نازل شده است و سخن اسلام چیست. آن‌ها پس از آنی که دانستند کافر شدند.

وی با بیان اینکه اگر در تاریخ 300 الی 400 سال اروپا مطالعه کنیم، خواهیم دید که آن‌ها این مسائل را دیدند و شنیدند ولی کافر شدند و این کفر به پای آن‌ها پیچیده است، گفت: کسانی انقلاب اسلامی را برپا کردند که پیامبر گرامی اسلام درباره آنان وعده داد که رجالی از فارس اگر علم در ثریا باشد به آن دست پیدا می‌کنند و رشد می‌دهد و به جهانیان عرضه می‌کنند. امروز هم به میدان آمده‌اند تا تمدن نوین اسلامی را بر پایه خداباوری، معادباوری و اعتقاد به ولایت و امامت جلو ببرید و جهانی که خدای متعال راضی است به آن تمدن از نو بنیاد کنند.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود با اشاره به در پیش‌رو بودن بزرگداشت مرحوم شیخ صدوق و شیخ کلینی گفت: این بزرگداشت‌ها برای آن است که به نقش عالمان دینی بیشتر توجه کنیم. جامعه همیشه به عالم نیاز دارد و عالم دینی نقش جهت‌دهی مردم را به سوی خیر و صلاح به عهده دارد و کسی جای عالم را از این جهت نمی‌گیرد. نیاز است که برای  این دو عالم بزرگوار جلسات مستقل برگزار شود.

برگزاری همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» در شیراز

وی با بیان اینکه در هفته پیش‌رو حوزه علمیه فارس و شیراز میزبان یک همایش ملی در مباحث حوزوی با عنوان «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» است که به نوعی یاد مرحوم آیت‌الله ایمانی است، افزود: تاکنون سه همایش در این راستا برگزار شده و مورد توجه مدیر حوزه‌های علمیه کشور است و همایش امسال با پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی شروع به کار خواهد کرد.

امام جمعه شیراز، برگزاری این همایش را حرکت بسیار ارزشمندی توصیف کرد و افزود: در این همایش به جای اینکه صرفاً به گذشته بپردازیم که حوزه در گذشته چه نقشی داشته است، به وظایف فعلی حوزه انقلابی و حوزه‌ای که در ظهور نقش داشته باشد، پرداخته‌ایم و در این راستا از بزرگان علمای حوزه علمیه قم هم حضور خواهند داشت.

آیت‌الله دژکام از مردم خواست تا فرزندان خود را برای طلبه شدن و حضور در حوزه‌های علمیه تشویق کنند و سپس ادامه داد:  ارزش یک عالم نقش‌آفرین در عرصه حیات امت اسلامی از شهادت کمتر نباشد بلکه بیشتر است. هنوز هم سلسله علما شهید می‌دهند و آماده شهادت هستند و نباید اجازه داد این مسیر تعطیل شود.

وی با بیان اینکه اگر افرادی علاقه‌مند هستند که در حوزه علمیه تحصیل کنند نباید مانع آن‌ها شد تا این مسیر نورانی به خوبی ادامه پیدا کند، به در پیش رو بودن روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای اشاره کرد و گفت: آیین فتوت با تشریف فرمایی حضرت احمدبن موسی(ع) در شیراز به نوعی ریشه دوانده و وجود مقدس ایشان از فتیانی است که در عالم فتوت کم نظیر است و شعرا در بحث فتوت ایشان داد سخن داده‌اند و شیرازی‌ها در مکتب حضرت احمدبن‌موسی(ع) فتوت و پهلوانانی را یاد گرفتند تا امروز هم چهره‌های مدال‌آور کشتی ما که از همین گودها برمی‌خیزند چشم همه ما را روشن می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تصریح اینکه بسیاری از اوقات در مشکلات سیاسی و اجتماعی جامعه ما پشت و پناه مردمی می‌خواهد، گفت: این پهلوانان و مردان وسط گود زورخانه وارد میدان می‌شوند و مسیر را برای دیگران باز می‌کنند و ارزش‌ها را حفظ می‌کنند. در ۴۰ و چند سال پس از انقلاب اسلامی مواردی که اهل فتوت در شیراز میدان‌داری کردند و حرف حق را به کرسی نشاندند، کم نداریم. این ها هستند و باید مورد حمایت قرار بگیرند.

یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی مردمی‌سازی اقتصاد است

آیت‌الله دژکام در ادامه با بیان ینکه رهبر معظم انقلاب بارها درباره اقتصاد مقاومتی تأکید کردند اما برنامه بعد از راهبرد ایشان طراحی نکردیم، گفت: یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی مردمی‌سازی اقتصاد است. اگر اقتصاد می‌خواهد مقاوم در مقابل دشمن باشد باید مردمی باشد، چنانچه در جنگ وقتی با مردم به میدان دشمن رفتیم و آن هم نتوانست کاری کند و امام راحل نکته اصلی را فرمود که با یک ملت نمی‌توانند کاری کنند.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه در عرصه نبرد اقتصادی هم مردم باید میدان‌دار شوند، این میدان داری و مردمی‌سازی اقتصاد متاسفانه گرچه از الزامات شعار امسال است، مورد کم لطفی قرار می‌گیرد، افزود: شعار امسال مهار تورم و رشد تولید است، رهبر معظم می‌فرمایند اگر مردمی شد تولید رشد می‌کند و اگر تولید رشد کرد تورم مهار می‌شود پس پایه اصلی شعار امسال به مردمی‌سازی اقتصاد باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه برخی مردم‌سازی را فروکاسته‌اند که باید خصوصی‌سازی شود، گفت: خصوصی‌سازی قانون دارد و باید طبق قانون عمل شود ولی یک گوشه مردمی‌سازی اقتصاد است؛ رهبری فرمودند از تولیدات کوچک و بزرگ باید مردم میدان‌دار باشند و این حرکت به برنامه‌ریزی نیاز دارد.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه بسیج سازندگی می‌توانند در این راستا نقش‌آفرین باشند چون جنگ را هم بسیج مردمی کرد، جنگ اقتصادی هم می‌تواند بسیج سازندگی مردمی کند، افزود: باید حمایت‌هایی از بسیج سازندگی در رده‌های مختلف تصمیم‌گیری عالی کشور شود ولی بسیج سازندگی باید به عنوان یک وظیفه این را طراحی کند اینکه چه کنیم که اقتصاد مردمی شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر این مسیر شروع شود، چون ذهن جوانان ما پویا و فعال است، قطعا تا آخر سال چند راه حل پیدا خواهد شد، گفت: برای مردمی‌سازی اقتصاد باید جوانان نقش‌آفرین باشند. اینکه نحوه مطالبه‌گری رسم شده که انگار صرف نق زدن به برخی مدیران است، باید تبدیل به ارائه طرح و فکر جدید شود که ما می‌دانیم در مجموعه دانشجویی توان و امکانش وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: اگر این حرکت را در تشکل‌های دانشجویی شروع کنند و بسیج سازندگی به میدان اجرایی کردن و عملیاتی کردن طرح‌ها بیاید، پایان سالی خواهیم داشت که جلوی رهبر معظم شرمنده نباشیم. کرم و لطف رهبری را ببینید که ما اشتباه می‌کنیم اما ایشان می‌فرماید که ما ضعیف عمل کردیم. ایشان رهنمودش را فرموده و تکرار و پیگیری کرده است اما یک دست که صدا ندارد و بقیه باید کاری کنند.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه‌های جوان و دانشجویان برای مردمی‌سازی جلسه بگیرند تا یک مدل و الگوی جدید ارائه شود، گفت: اگر این کار شد هم رشد تولید محقق می‌شود و هم مهار تورم، من هم دوباره پیگیری می‌کنم ولی توقع این است که دوستان به میدان عملیات بیایند.

انتهای پیام
captcha