روایت یک هنرمند از اهدای اثر هنری به حرم مطهر محمد هلال بن علی(ع)
کد خبر: 4139133
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴

روایت یک هنرمند از اهدای اثر هنری به حرم مطهر محمد هلال بن علی(ع)

بانوی هنرمند کاشانی که با بهره‌گیری از دوخت‌های سنتی این منطقه، روکشی برای مزار مطهر حضرت محمد هلال بن علی(ع) آران‌وبیدگل تهیه کرده است، ماجرای دوخت این اثر را روایت می‌کند.

آیین رونمایی و نصب روکش مزار مطهر حضرت محمد هلال بن علی(ع)

چهارشنبه، 13 اردیبهشت‌ماه جاری، آیین رونمایی و نصب دو اثر هنری برای بازسازی حرم و مضجع حضرت محمد هلال بن علی(ع) آران‌وبیدگل با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان برگزار و روکش مزار مطهر که اثری از ناهید معقولی، هنرمند دوخت‌های سنتی کاشانی است، به این آستان اهدا شد.

معقولی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره انگیزه خود از اهدای این اثر به حرم حضرت محمد هلال بن علی(ع) اظهار کرد: سال ۹۶ در پی حادثه‌ای که برای من رخ داد و حاجتی که داشتم، به این مکان مقدس پناه بردم و هنگام راز‌و‌نیاز متوجه شدم پارچه مزار مطهر چندان مناسب نیست. در آنجا با خودم عهد بستم که اگر حاجتم برآورده شد، برای مزار شریف روکشی که درخور و شأن امامزاده باشد، تهیه و با هنر خود انجام وظیفه کنم.

وی افزود: پس از یک‌ ماه به‌طور معجزه‌آسا، اتفاق مهمی در زندگی‌ام افتاد و به حاجتم رسیدم. با وساطت امام‌ جمعه وقت آران‌وبیدگل در جلسه‌ای با حضور هیئت امنای آستان، پیشنهادم را مطرح کردم و چون به لطف خدا در ميراث فرهنگی، فنی‌‌وحرفه‌ای، ارشاد و سازمان‌های ذی‌ربط به‌عنوان مربی نخبه و هنرمند پیشکسوت سوزن‌دوزی شناخته شده بودم، پیشنهادم پذیرفته شد.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: ابتدا کارگاه تهیه کردم که باید سنتی، از چوب گلابی و هشت تکه باشد. در هنر سوزن‌دوزی، کارگاه‌هایی که سنتی هستند، ابعاد زیادی را پوشش می‌دهند. پارچه را هم آماده کردم و وقتی به مرحله نقشه‌کشی و خطاطی رسید، برای انجام آن با استاد بهارزاده، خطاط معروف اصفهان صحبت کردم. به لطف‌ خدا، تمام هزینه‌ها را خودم متقبل شدم و تمام مواد کار برای اینکه در اثر عوامل فیزیکی آسیب نبیند، از آب‌ طلای چهار درصد بود. بعد از انتخاب نقوش اسلیمی و اسلامی و به‌دست آوردن ابعاد مزار مطهر، کار را ادامه دادم که با شیوع کرونا هم‌زمان شد. دوخت این روکش چهار سال طول کشید و در تمام این مدت با همه اتفاقاتی که افتاد، کار را با شوق ادامه دادم. هنگام انجام کار نیز ادعیه و زیارات را می‌خواندم و به پایان یافتن زندگی دنیا و توشه‌ای که انسان می‌تواند برای خود ذخیره کند، فکر می‌کردم.

وی بیان کرد: کار تقریباً به نیمه رسیده بود که مواد و مصالح داشت تمام می‌شد و نمی‌خواستم از لحاظ مالی، خانواده‌ام را تحت فشار قرار دهم، بنابراین، از درآمدی که از طریق آموزش به‌دست می‌آوردم، استفاده می‌کردم و به لطف خدا، هیچ وقت از لحاظ مالی و توان جسمی درمانده نشدم. دوخت روکش در ایام فاطمیه سال گذشته به پایان رسید و بعد از آن، با بانوان هرمزگانی که گلابتون‌دوزی انجام می‌دادند، ارتباط گرفتم و دوخت ریشه‌های پای روکش را با هزینه خودم به آنها سفارش دادم.

معقولی یادآور شد: این اثر قبل از ریشه شدن، اولین بار در جریان برگزاری سمیناری هنری در موزه انگورستان ملک با حضور اعضای شورای شهر رونمایی شد و سال گذشته نیز رئیس‌جمهور و وزیر میراث فرهنگی در سفر به اصفهان، از آن رونمایی کردند.

وی درباره تکنیک‌های دوخت اثر گفت: این پارچه در ابعاد دو متر و ۳۰‌ سانت و یک متر و ۴۰‌ سانتی‌متر دوخته شده و حمل آن باید با جعبه و ماشین مخصوص انجام می‌شد تا آسیب نبیند. تمام برجسته‌کاری‌ها با نمد ضخیم از طریق لیزرکاری انجام شد و سپس شروع به دوخت کردم. گلابتون‌دوزی برجسته، ترمه‌دوزی برجسته، مروارید‌دوزی برجسته، کتیبه‌دوزی برجسته، کمند‌دوزی، کنگره‌دوزی و تمامی دوخت‌های سنتی در تهیه این اثر هنری به‌کار رفته است.

این هنرمند پیشکسوت درباره عناوین و رتبه‌هایی که کسب کرده، اظهار کرد: از طرف اداره فنی‌وحرفه‌ای، به‌عنوان مربی نمونه کشوری انتخاب شدم و سال ۹۷ نیز تولیت وقت آستان قدس رضوی از من به‌عنوان بانوی بین‌المللی قرآن‌پژوه در مشهد مقدس تجلیل کرد. در کنگره بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه نیز اثری مزین به آیةالکرسی را به نمایش گذاشتم و در یک همایش قرآنی در سالن استاد فرشچیان نیز مقام برتر کشوری را کسب کردم.

فاطمه کاظمینی

انتهای پیام
captcha