سرانه مطالعه در کشور ۳۳ دقیقه است
کد خبر: 4149537
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
وزیر ارشاد:

سرانه مطالعه در کشور ۳۳ دقیقه است

محمدمهدی اسماعیلی اظهار کرد: سرانه مطالعه در کشور ۳۳ دقیقه بدون احتساب مطالعات کتب درسی، آموزشی و ادعیه است که نرخ قابل قبول محسوب می‌شود.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز، اول تیرماه، در آیین بهره‌برداری از بزرگترین کتابخانه استاندارد استان آذربایجان‌شرقی در شهر جدید سهند، با بیان اینکه نگاه ما در حوزه کتاب‌خوانی و کتابخانه‌ها کاملاً با نیازهای جامعه تنظیم شده است، گفت: امروز بخش کودک و نوجوان مهم‌ترین بحث کتابخانه‌ها بوده و عمده خدمات کتابخانه‌های جدید پاسخ به این نیاز است.

وی با اشاره به لحاظ رویکردهای نوین در ساخت کتابخانه‌های جدید، اظهار کرد: در کتابخانه‌ها ده‌ها خدمت از سوی کتابداران، این سربازان گمنام حوزه فرهنگ ارائه می‌شود. کتابداری یک شغل مقدس است و این افراد زحمتکش صرفاً کارمند نیستند بلکه حافظان ارتقای فرهنگ کشور هستند.

اسماعیلی، با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: ایشان موارد مهم را از غرفه‌داران، تک به تک پرسیده و با غرفه‌داران صحبت کردند. ایشان، رفتار فرهنگی را در این بازدید به ما مسئولان فرهنگی آموزش دادند و از سویی تأکید ایشان در حوزه فرهنگ کشور بر بحث کودک و نوجوان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسعه خدمات فرهنگی، هدفگذاری مخاطب کودک و نوجوان و تسهیل در دسترسی به کتابخانه‌ها را از جمله فعالیت‌های وزارت فرهنگ در حوزه کتابخانه‌ها مطرح کرد.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت تا امروز تعداد کسانی که عضو کتابخانه‌های عمومی شده‌اند دو برابر شده است‌، افزود: تعداد چهارهزار کتابخانه عمومی با ۱۰ میلیون عضو کتابخانه و سه میلیون عضو فعال در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد آنها کودک و نوجوان هستند.

اسماعیلی با اشاره به سفر اخیر ریاست جمهوری به استان آذربایجان‌شرقی، گفت: در این سفر مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای توسعه و تجهیز مجتمع‌ها و کتابخانه‌های استان تخصیص یافت. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه مصرف فرهنگی در میان نوجوانان و جوانان وضعیت مطلوبی ندارد، تصریح کرد: برنامه‌ریزی دولت این است که بخش کتاب و کتابخوانی رشد یابد. سرانه مطالعه در کشور ۳۳ دقیقه بدون احتساب مطالعات کتب درسی، آموزشی و ادعیه است که نرخ قابل قبول محسوب می‌شود.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه قول می‌دهیم که تا پایان دولت، همه پروژه‌های حوزه کتابخانه و فرهنگی و هنری را به‌جای قابل قبول و به بهره‌برداری برسانیم، گفت: نگاه دولت در حوزه فرهنگ، گسترش عدالت فرهنگی است. ما نیاز به تعمیق ایمان دینی بین جریان و نسل جدیدمان داشته و دنبال استقرار جامعه‌ای با سیره و سلوک مؤمنانه، همان جامعه اسلامی هستیم که یکی از ابزارهای مهم آن نیز کتاب و کتابخوانی است.

وی همچنین در ادامه با اشاره به فروش ۴۰۱ میلیارد تومان و سه و نیم میلیون جلد کتاب در نمایشگاه اخیر کتاب تهران، اظهار کرد: تمامی افراد از نقاط مختلف کشور می‌توانستند به‌صورت آنلاین کتاب‌های مدنظر خود را خرید کرده و به‌صورت رایگان درب منزل تحویل بگیرند که در این حالت، ما کتاب‌هایی داشتیم که به دورترین و محروم ترین نقاط کشور تحویل داده شدند.

انتهای پیام
captcha