بقاع متبرکه بهترین مکان برای ترویج قرآن و عترت است
کد خبر: 4155579
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
حجت‌الاسلام خاموشی:

بقاع متبرکه بهترین مکان برای ترویج قرآن و عترت است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بهترین نقطه برای ترویج قرآن و عترت همین مراکز است، فضای کالبدی بقاع اجازه چندبرابر شدن مجالس حسینی را می‌دهد؛ چراکه بقاع ظرفیت کالبدی بسیار داشته و این فضا در اختیار هیئات قرار می‌گیرد.

بقاع متبرکه بهترین نقطه برای ترویج قرآن و عترت استبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، نشست جامعه نخبگان وعاظ، سخنرانان و مداحان اهل بیت(ع) ۲۵ تیر در آستانه فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در محل بقعه متبرکه امامزاده صالح(ع) تجریش برگزار شد و مداحان و وعاظ سایر استان‌ها به صورت ارتباط برخط در این جلسه حضور داشتند.

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست جامعه نخبگان وعاظ، سخنرانان و مداحان اهل بیت(ع) با بیان اینکه در آیات الهی به نصرت دین اشاره شده است، به جریان فعلی شکل گرفته در کشور اشاره کرد و گفت: جریان فعلی به نوعی نشان‌دهنده یارگیری دشمن در جبهه مردمی است که این یارگیری‌ها توسط رسانه‌هایی که در خارج از کشور مدیریت می‌شوند، انجام می‌شود و متأسفانه رسانه‌ها ۶۰ درصد ذهن افراد را به خود مشغول کرده‌اند.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر شناسایی جبهه دشمن افزود: دشمن سعی دارد کار خوب شما را زیر سؤال ببرد. امروز در مواجهه با شبکه‌های معاند با جریان نبرد ناهماهنگ، طرف هستیم، این نبرد ناهمگون در جبهه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مشاهده می‌شود، می‌خواهند بمباران تبلیغاتی کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه دشمن با جریان رسانه‌ای که به راه انداخته در جبهه جنگ نرم فعالیت می‌کند، ادامه داد: سرمایه ما اسلام ناب علوی است. مثل اربعین که دشمن بایکوت خبری می‌کند، اما مردم همچنان استقبال می‌کنند و امکان ایجاد بحران در اربعین وجود ندارد. از این رو مسئله اغتشاشات اخیر طراحی شده بود و به همین دلیل باید جبهه را شناخت، چرا که بعد از اربعین دشمن حتماً به سرمایه‌ای که ما جمع می‌کنیم حمله می‌کند.

وی در ادامه با تأکید بر تبیین مزیت جمهوری اسلامی بیان کرد: مثل مزیت‌های امنیتی باید بگوییم، ما داعش را که به حرم اهل بیت(ع) حمله کردند از بین بردیم. حکومت بها دارد و باید حفظش کنیم. ۴۴ سال است نظام سلطه با ما می‌جنگد. ما وجود مشکلات در کشور را قبول داریم، اما باید این موارد هم مطرح شود که ما چه کردیم که نفت را از سبد هزینه خارج کردیم. امروز در تجهیزات پزشکی و آموزش همگانی مستغنی هستیم و همه اینها به برکت ایستادگی در برابر تهدیدهای دشمنان و تحریم‌های آنهاست.

حجت‌الاسلام خاموشی تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تبدیل بقاع به قطب فرهنگی، از حدود ۱۰۰۰ هیئت دعوت کردیم تا در بقاع استقرار یابند، چرا که بهترین نقطه برای ترویج قرآن و عترت همین مراکز است. فضای کالبدی بقاع اجازه چندبرابر شدن این مجالس را می‌دهد. دست نیاز ما به سوی کسانی است که بر رونق بقاع می‌افزایند. بقاع ظرفیت کالبدی بسیار داشته و این فضا در اختیار هیئات قرار می‌گیرد، البته در فضای امامزادگان نیز به این سمت رفته‌ایم که از نظر فعالیت‌های اجتماعی رشد کنند و محوری‌ترین کار تبلیغ در این مراکز انجام شود.

وی ادامه داد: ما در سازمان اوقاف برای نیات واقفین توجه ویژه قائل هستیم. اجرای نیات، سال به سال افزایش یافته است، به عنوان مثال جوایز بنیاد فرهنگی البرز سال به سال افزایش یافته و برای نیت اباعبدالله(ع) به هیئات شاخص کمک می‌کنیم و در این راستا مواکب نیز حمایت می‌شوند.

بقاع متبرکه بهترین نقطه برای ترویج قرآن و عترت است

چهار ویژگی مجالس حسینی

حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی، تولیت آستان مقدس امامزاده صالح(ع) درباره کیفیت محافل عزاداری امام حسین(ع) گفت: در بحارالانوار جلد ۴۴ ذکر شده که اگر کسی بنا دارد در خیمه حسینی حاضر شود، این مجالس باید چهار ویژگی داشته باشند؛ اول اینکه برهان فکری داشته باشند، آنچه امروز نیاز جامعه ماست. رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مبلغان اشاره کردند که در روزگار هجمه، این مهم است که به برکت شور حسینی بتوانیم سرمایه برهان فکری را در اختیار جوانان قرار دهیم. نکته دیگر روش و رفتار صحیح اخلاقی است که باید بر پایه عدالت اخلاقی گام برداشته شود، همان طور که امام حسین(ع) نمایشگاه اخلاقی را در کربلا به نمایش گذاشتند.

وی در ادامه به رفاقت کارآمد و مجالست با علما به عنوان ویژگی‌های دیگر مجالس عزاداری امام حسین(ع) اشاره کرد و افزود: باید از علمای ربانی بهره بگیریم و اسوه‌پذیری داشته باشیم. اگر محافل بر این چهار حقیقت استوار باشند، در مسیر اهداف حسینی گام برخواهیم داشت. 

فعالیت 12 گروه تبلیغی خانواده

حجت‌الاسلام عادل با تأکید بر اینکه نظراتی که در این جلسات بیان می‌شود، در ارتقای کیفیت مجالس اثرگذار است، گفت: شاید در هیچ برهه‌ای مثل امروز نیاز به برگزاری این جلسات نداشته‌ایم. به ویژه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با مبلغان به اولویت تبلیغ اشاره کردند؛ لذا جلسه امسال باید متمایز از سال‌های قبل باشد و شرایط روز و جامعه به ویژه جوانان که شرایط خاص دارند باید مدنظر قرار گیرد.

وی اظهار کرد: در سازمان اوقاف و امور خیریه اعزام مبلغ را در دستور کار خود داریم و در هشت مناسبت، مبلغان از قم اعزام می‌شوند و در استان‌ها هم در سال گذشته 16 هزار نفر مبلغ در امامزادگان حضور یافتند و به تبلیغ پرداختند. در زمینه کیفیت امر تبلیغ نیز ۱۲ کارگروه تبلیغی در بحث خانواده، کار با کودک و نوجوان، پاسخگویی به شبهات و ... فعالیت می‌کنند. همچنین با سایر نهاد‌های تبلیغی مانند حوزه‌های علمیه همکاری می‌شود و سازمان اوقاف حمایت از نهاد‌های تبلیغی را انجام می‌دهد، به عنوان مثال با سازمان تبلیغات اسلامی تفاهم‌نامه منعقد شده و از حوزه‌های علمیه برای ایجاد موقوفات جدید و موضوعات متنوع دیگر حمایت می‌شود.

حجت‌الاسلام عادل افزود: بحث استقرار هئت‌های مذهبی در بقاع متبرکه که واجد شرایط هستند، در حال اجراست و حدود ۸۰۰ هئیت در این مراکز مستقر هستند و از این ظرفیت استفاده کرده و تعامل، طرفینی است و مردم از این فضا بهره می‌برند.

نگذاریم واقعه کربلا تکرار شود

حجت‌الاسلام ادیب یزدی با تأکید بر اینکه بحث تبلیغ نکته ابتدایی و ضرورتی برای جان‌های تشنه است، گفت: تبلیغ نوعی خودسازی است. یکی از ولایات، ولایت بر تبلیغ است و می‌تواند مبنای سخنرانی عناصر تبلیغی باشد. این ولایت تبلیغ که رسول خدا(ص) حقایق را بیان می‌کردند، امروز برعهده مبلغان است. 

وی افزود: در ضرورت تبلیغ همین بس که در دیدار اخیر مبلغان با رهبر معظم انقلاب اسلامی، امر تبلیغ از سوی ایشان مورد تأکید قرار گرفت. مقام معظم رهبری از اوان نوجوانی مبلغ بوده‌اند و در اوایل انقلاب اسلامی ایشان را به عنوان مبلغ موفق می‌شناختیم و در دوران رهبری می‌بینیم از وجهه تبلیغی خارق‌العاده برخوردارند و این از برکات تبلیغ است. کیفیت ورود و خروجشان به مطالب در جلسات درس خارج فقه کاملاً برای مبلغان مورد استفاده است. مبادا که مبلغان فرمایشات ایشان را از دست بدهند. در اشارات معظم‌له نکات ارزنده‌ای وجود دارد و خداوند چنین نعمتی به ما داده و باید از این عناصر ارجمند و بی‌بدیل نهایت استفاده را ببریم.

بقاع متبرکه بهترین نقطه برای ترویج قرآن و عترت است

حجت‌الاسلام ادیب یزدی با بیان اینکه وقتی به عنوان مبلغ حاضر می‌شوید از شأن تبلیغی رسول خدا بهره برده‌اید، اظهار کرد: باید گذشته تاریخ را با آنچه در حال وقوع است، تطبیق دهیم. باید روشنگری شود که جامعه‌ای که سر مبارک فرزند پیامبر(ص) را برید، چه ماهیتی داشتند، آن‌ها اعتقاد نداشتند، تا جایی که سر حجت خدا را بی‌گناه بریدند، لذا باید توجه داشته باشیم، تاریخ تکرار می‌شود. بنابراین جهاد تبیین یعنی ما از تکرار صحنه‌های تلخ تاریخ جلوگیری کنیم و نگذاریم واقعه کربلا تکرار شود. حسین زمان دیگر زیر بار ظلم نمی‌رود و ما وظیفه روشنگری داریم. انشاءالله جان‌های مستعد در جلسات حضور دارند و می‌توانیم از این مطالب بهره ببریم.

در ادامه جلسه، اساتید و مبلغان در استان‌های مختلف به بیان ایده‌ها و نقطه نظرات خود پیرامون کیفیت برگزاری مجالس اباعبدالله الحسین (ع) و جهاد تبیین پرداختند.

بقاع متبرکه بهترین نقطه برای ترویج قرآن و عترت است

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم از اقدام سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی به نیکی یاد کرد و گفت: مبلغان باید آرایش صحنه تبلیغاتی دشمن را بشناسند و نقطه‌زنی کنند. از مجموعه تبلیغات دشمن متوجه می‌شویم هدف دشمن اثبات ناکارآمدی نظام اسلامی است. برای مقابله با این اقدام دشمن، باید اول تبیین جلوه‌های کارآمدی دولت انقلابی، دوم، تبیین و پاسخ معقول به مشکلات موجود و سوم امید دادن به مردم درمورد آینده را مورد توجه قرار  دهیم.

وی افزود: در بخش اول ۱۳ نکته وجود دارد که مهمترین آن‌ها این است که دولت جدید در شرایطی سرکار آمد که خزانه خالی بود و حتی امکان پرداخت حقوق به کارمندان وجود نداشت. امروز نه تنها بدهی‌ها پرداخت شده و حقوق کارکنان افزایش یافته است، یارانه ۱۰ برابر شده است. مشکل برق و آب در سال‌های آخر دولت قبل بسیار مشهود بود، هم اکنون طرح‌های آبرسان بزرگ در کشور اجرا شده، مانند طرح آب‌رسانی غدیر و بوشهر، دو هزار کارخانه در دولت قبل تعطیل شد و در این دولت تاکنون ۴ هزار کارخانه در چرخه تولید قرار گرفته است و امروز بیکاری به کمترین سطح در ۲۰ سال گذشته رسیده است. طرح امین و حضور روحانیون در مدارس به ۲۴ هزار مدرسه رسیده است و شبکه ملی اطلاعات به ۶۰ درصد رشد رسیده است.

حجت‌الاسلام علم‌الهدی، تولیت آستان قدس رضوی نیز در ادامه این جلسه گفت: مؤسس عزاداری محرم، امام هشتم(ع) هستند و این ماه، اختصاص به سیدالشهدا(ع) دارد و ماه محرم فرصتی است که در اختیار ما قرار گرفته و نباید این فرصت را از دست بدهیم.

وی اظهار کرد: ماه محرم فرصتی است که با خدمتگذاری اهل بیت(ع) بتوانیم عشق مردم را به اهل بیت(ع) جلب کنیم. در منبر‌ها به روضه‌خوانی بی‌توجهی می‌شود و محرم ماه بیان مصائب اهل بیت(ع) است و فرصت تبلیغ در ماه محرم یک ضرورت است که همه باید توجه کنند. قبلاً بین منبری‌ها رسم بود که خیلی از حرف‌ها مقدمه روضه و محور ذکر مصیبت بود. امروز در بین گویندگان و منبری‌های جوان این مسئله کمتر به چشم می‌خورد و روضه‌خوانی ضعیف شده است. انشاءالله بتوانیم در زمینه رسالتی که بر عهده داریم، در این فرصت به خوبی ایفای نقش کنیم.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببنید.

انتهای پیام
captcha