نقش جوانان در نهضت‌های انبیا + فیلم
کد خبر: 4156144
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱

نقش جوانان در نهضت‌های انبیا + فیلم

پژوهشگر و مفسر قرآن با اشاره به اینکه بیشتر یاران پیامبر اسلام(ص)، امام حسین(ع) و امام زمان(عج) از جوانان هستند، خواستار اندیشیدن به جایگاه جوانان و جوانی در ماه محرم شد.

درباره جوانی و جوانان در محرم بیندیشیم + فیلمسازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، رویداد فرهنگی ـ هنری «قلم» را با محوریت شخصیت حضرت علی اکبر(ع) و با تدبر در سوره مبارکه قلم برگزار می­‌کند. در این راستا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی در ۱۰ جلسه در خصوص شخصیت حضرت علی اکبر(ع) مباحثی را مطرح می‌کند.

در قسمت اول این مجموعه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، پژوهشگر و مفسر قرآن، به ارائه نکاتی درباره نقش جوانان در نهضت‌های انبیا پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

سلام بر حسین(ع) پیشوای انسان‌ها؛ امام حسین(ع) کار خود را با یاری جوان‌ها و در رأس آنها با حضرت علی اکبر(ع) سامان داد. قرآن کریم بر جوان بودن انبیا تأکید دارد. وقتی مردم دیدند بت‌ها شکسته شده، گفتند چه کسی این بت‌ها را شکسته؟ گفتند جوانی است به نام ابراهیم. محور شیرین‌ترین سوره قرآن یک نوجوان است. یک دختر پاکیزه سوره‌ای از کتاب آسمانی ما را به خود اختصاص داده است؛ «مریم».

ما در ماه محرم باید درباره جوانی و جوانان بیندیشیم. جوانی قطعه‌ای از عمر است که به صورت ویژه در قیامت پرسش خواهد شد. از عمر می‌پرسند؛ از جوانی می‌پرسند. در شور عاشورایی جوان‌ها بودند که پروانه‌وار دور امام حسین(ع) را گرفتند. پیامبر عزیز ما فرمود: من که آمدم پیرها با من مخالفت کردند، جوان‌ها با من هم‌پیمان شدند. جوانی دوران پرشوری، حق‌پذیری، ظلم‌ستیزی، مظلوم‌یابی، حق‌گرایی و ... است.

جوان‌‌ها هستند که تحولات تاریخی به دست آنها رقم می‌خورد. در حدیث داریم که امام زمان(عج) با جوان‌‌ها به میدان می‌آید و آن تحول شگفت‌آور پایان تاریخ را رقم می‌زند. بیشتر یاران امام زمان(عج) از جوان‌‌ها هستند. در این برنامه تلاش می‌کنم به لایه‌های پنهان وجود یک جوان که در اذهان ما ناگفته‌های بسیاری دارد اشاره کنم. در زیارتنامه هم این را به ما یاد داده‌اند که هر وقت می‌گویید «اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن» بلافاصله بگویید «وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین» تا اهمیت این شخصیت جوان برای شما روشن شود.

انتهای پیام
captcha