اهل بیت(ع) علت سجده ملائکه بر حضرت آدم بودند + صوت
کد خبر: 4157014
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
حجت‌الاسلام محمدباقر علوی تهرانی بیان کرد:

اهل بیت(ع) علت سجده ملائکه بر حضرت آدم بودند + صوت

حجت‌الاسلام علوی ضمن اشاره به برخی از فضائل اهل بیت(ع) در روایات تصریح کرد: پیامبر(ص) فرمود خدا آدم را خلق کرد و ما را در صلبش قرار داد، بعد فرمود به آدم سجده کنید به جهت عظمت و بزرگواری ما. سجده بر خدا از باب پرستش است ولی سجده به آدم از باب بزرگداشت و اطاعت امر خدا است ولی همه اینها به خاطر این بود که ما در صلبش بودیم.

به گزارش ایکنا، شب چهارم از مراسم سوگواری ماه محرم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر علوی تهرانی در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید.

بحث این دهه ما قرار شد پاسخ به یک سوال باشد و آن اینکه حقیقت و گوهر دینی که امام حسین(ع) از دست اشرار نجات دادند چیست. عرض کردم برای پاسخ به این سوال باید رابطه آنچه ما دین می‌دانیم و آنچه حقیقتا دین است معلوم شود. برای معلوم شدن این مطلب باید جایگاه اهل بیت پیامبر اسلام را در جهان هستی معلوم کنیم. شب گذشته به این موارد اشاره کردم که اهل بیت(ع) علت آفرینش نظام خلقت هستند هم عالم ملکوت و هم عالم ملک. در عالم ملک هم انبیا و هم جنیان و هم آسمان و هم زمین و هر آنچه مخلوق الهی است به واسطه اهل بیت(ع) خلق شده است. هیچ کس دیگر در این مقامات با ائمه(ع) شریک نیست.

یکی دیگر از مراتب اهل بیت(ع) در نظام هستی این است که وقتی خداوند حضرت آدم را خلق کردند به تمام موجودات ذی شعور که تکلیف داشتند امر کرد بر جناب ایشان سجده کنند. موجودات به دو دسته تقسیم شدند؛ ملائکه تماما سجده کردند، از جنیان ابلیس سجده نکرد و به عنوان مفرد متمرد از او یاد می‌شود. حضرت حق در سوره ص یک مواخذه‌ای که نسبت به ابلیس انجام شد را بیان می‌فرماید: «آنگاه كه پروردگارت به فرشتگان گفت من بشرى را از گل خواهم آفريد پس چون او را [كاملا] درست كردم و از روح خويش در آن دميدم سجده‏ كنان براى او [به خاك] بيفتيد پس همه فرشتگان يكسره سجده كردند مگر ابليس [كه] تكبر نمود و از كافران شد فرمود اى ابليس چه چيز تو را مانع شد كه براى چيزى كه به دستان قدرت خويش خلق كردم سجده آورى آيا تكبر نمودى يا از [جمله] برترى‏جويانى گفت من از او بهترم مرا از آتش آفريده‏‌اى و او را از گل آفريده‏‌اى فرمود پس از آن [مقام] بيرون شو كه تو رانده‌اى و تا روز جزا لعنت من بر تو باد گفت پروردگارا پس مرا تا روزى كه برانگيخته مى ‏شوند مهلت ده فرمود در حقيقت تو از مهلت‌يافتگانى تا روز معين معلوم [شيطان] گفت پس به عزت تو سوگند كه همگى را جدا از راه به در مى‌برم مگر آن بندگان پاكدل تو را».

علت سجده به آدم چه بود؟

شخصی از پیامبر(ص) سوال کرد در عبارت «أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِينَ» این «عالین» چه کسانی هستند که از ملائکه بالاترند و تکلیف نداشتند بر آدم سجده کنند؟ حضرت فرمود من و علی(ع) و فاطمه(س) و حسن(ع) و حسین(ع). ما بودیم ولی مامور به سجده نبودیم. ما در مهمان‌خانه عرش بودیم قبل از اینکه خداوند آدم را در دو هزار سال بعد بیافریند. پس اهل بیت(ع) عالین هستند. عالین علت سجده ملائکه به آدم بودند. آدم شخصیت والامقامی است ولی جزء پیامبران اولوالعزم نیست پس چرا ملائکه به ایشان سجده کردند؟ پیامبر(ص) فرمود خدا آدم را خلق کرد و ما را در صلبش قرار داد، بعد فرمود به آدم سجده کنید به جهت عظمت و بزرگواری ما. سجده بر خدا از باب پرستش است ولی سجده به آدم از باب بزرگداشت و اطاعت امر خدا است ولی همه اینها به خاطر این بود که ما در صلبش بودیم. پس عالین مکلف به سجده نبودند ولی علت سجده به آدم بودند. این جایگاه چهارده معصوم است و احدی این جایگاه را ندارد.

فکر نکنید سجده به آدم به خاطر خصیصه‌ای است که در او وجود داشت چون اگر چنین خصیصه‌ای وجود داشت جزء انبیای اولوالعزم قرار می‌گرفت ولی خدا او را جزء انبیای اولوالعزم قرار نداد تا بفهمیم سجده به خاطر خودش نبوده است بلکه به این جهت بوده که اهل بیت(ع) در صلب او قرار داشتند.

برتری اهل بیت(ع) از همه انبیا

ششمین حقیقت که تعیین‌کننده جایگاه ائمه(ع) است برتری اهل بیت(ع) از تمام انبیا است. این جمله منسوب به امیرالمومنین(ع) است که فرمودند «الدهر انزلنی ثم انزلنی ثم انزلنی» یعنی روزگار مرا پایین آورده است تا جایی که مردم من را با معاویه مقایسه می‌کنند. ما علی(ع) را باید با که مقایسه کنیم؟ آیه 45 سوره زخرف می‌فرماید: «و از رسولان ما كه پيش از تو گسيل داشتيم جويا شو آيا در برابر [خداى] رحمان خدايانى كه مورد پرستش قرار گيرند مقرر داشته‌ايم». این یک سوال است، بقیه سوالات در روایات مطرح شده است.

وقتی خدا میان پیامبر(ص) و انبیای گذشته در شب معراج جمع کرد، پیامبر از انبیای پیش از خود سوال کرد چه شد که شما پیامبر شدید؟ انبیا گفتند خدا ما را مبعوث کرد به وحدانیت به حضرت حق و اعتراف به رسالت تو و ولایت علی بن ابی‌طالب(ع). تا انبیا به ولایت علی(ع) اعتراف نکردند حکم نبوت آنها امضا نشد. ولایت علی(ع) در بین تمام انبیا مطرح بوده و شرط نبوتشان است. آن پیامبری که شرط رسالتش پذیرش ولایت علی بن ابی‌طالب(ع) است ابلاغ ولایت به امتش هم واجب بوده است. در شب‌های قبل اشاره کردم مسیحیان می‌دانستند حقانیت اسلام در گرو وصی بر حق پیامبر(ص) است. پس همه از ولایت علی(ع) خبر داشتند ولی نگفتند.

کد
انتهای پیام
captcha