اشتباه نویسنده کتاب «شهید جاوید»
کد خبر: 4157657
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸

اشتباه نویسنده کتاب «شهید جاوید»

کانال بنیاد شهید مطهری پستی با عنوان «اشتباه نویسنده کتاب شهید جاوید» منتشر کرد که طی آن بیان می‌کند استاد مطهری معتقد است نویسنده در این کتاب برای عامل دعوت مردم کوفه ارزش بیش از حد قائل شده است.

اشتباه نویسنده کتاب «شهید جاوید»به گزارش ایکنا، کانال بنیاد شهید مطهری در یکی از شبکه‌های اجتماعی داخلی تازه‌ترین پست را با عنوان «اشتباه نویسنده کتاب شهید جاوید» منتشر کرده است. شهید مطهری در این زمینه بیان می‌کند که یکی از اشتباهاتی که نویسنده کتاب شهید جاوید کرده، این است که برای عامل دعوت مردم کوفه ارزش بیش از حد قائل شده است، گویی خیال کرده است که عامل اساسی و اصلی [در قیام امام حسین(ع)] دعوت مردم کوفه است.  

در میان این عامل‌ها اتفاقاً کوچک‌ترین آن‌ها از نظر تأثیر، عامل، دعوت مردم کوفه است وگرنه اگر عامل اساسی این می‌بود، آن وقتی که به امام خبر رسید که زمینه کوفه دیگر منتفی شد، امام باید دست از آن حرف‌های دیگرش هم برمی‌داشت و می‌گفت، بسیار خوب، حالا که اینطور شد، پس ما بیعت می‌کنیم و دیگر دم از امر به معروف و نهی از منکر هم نمی‌زنیم. اتفاقاً قضیه برعکس است.  

داغ‌ترین خطبه‌های امام حسین(ع) و شورانگیزترین و پرهیجان‌ترین سخنان امام حسین(ع)، بعد از شکست کوفه است. این که نشان می‌دهد امام حسین(ع) تا چه اندازه روی عامل امر به معروف و نهی از منکر تکیه دارد و اوست که به این دولت و حکومت فاسد هجوم آورده است. از نظر این عامل، امام حسین (ع) مهاجم به حکومت فاسد وقت است، ثائر و انقلابی است...

تا امام حسین(ع) شنید که مسلم و هانی کشته شدند، اول اشک از چشمانش جاری شد. حالا ببینید چه آیه‌ای را می‌خواند: «مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ ینْتَظِرُ وَ ما بَدَّلوا تَبْدیلًا» (احزاب/۲۳)

در قرآن آیه‌ای مناسب‌تر برای چنین موقعی پیدا نمی‌کنید. بعضی از مؤمنین به پیمانی که با خدای خویش بستند، وفا کردند. از این‌هایی که وفاکننده به پیمان خویش هستند، بعضی از آن‌ها گذشتند و رفتند شهید شدند و عده دیگر هم انتظار می‌کشند تا نوبت آن‌ها بشود.

یعنی ما فقط برای کوفه نیامدیم. کوفه سقوط کرد که کرد. حرکت ما که فقط معلول دعوت مردم کوفه نبوده است. این، یکی از عوامل بود که برای ما این وظیفه را ایجاب می‌کرد که عجالتاً از مکه به طرف کوفه بیاییم. ما وظیفه بزرگ‌تر و سنگین‌تری داریم. مسلم به پیمان خود وفا کرد و کارش گذشت، پایان یافت، شهید شد؛ آن سرنوشت مسلم را ما هم پیدا کنیم.

انتهای پیام
captcha