باید نغمه قرآن را در جامعه بگسترانیم
کد خبر: 4161135
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
اسماعیلی:

باید نغمه قرآن را در جامعه بگسترانیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مسجد مامنی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است، گفت: باید نغمه قرآن را در جامعه بگسترانیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم رونمایی از پوستر اولین همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران و نیز پوستر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی امروز، ۱۷ مرداد با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیران علمی این دو رویداد علمی و پژوهشی در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت روز خبرنگار گفت: امسال فرصتی شد در سه برنامه متفاوت در سه روز برنامه‌های خوبی را برای همایش جشنواره و تکریم این مناسبت داشته باشیم.

وی افزود: امروز نیز جمع خوبی را در سالن اجلاس سران داشتیم و بعد از ۱۰ سال جشنواره رسانه‌های ایران با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد و توفیق داشتیم که این مجموعه برنامه‌ها را در روز ۱۷ مرداد با صورت عمومی در کل کشور و تهران داشته باشد.

اسماعیلی بیان کرد: از همکاران خود در پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برنامه‌ریزی این دو پژوهش و همایش تشکر می‌کنم. در حوزه پژوهش‌های فرهنگی که با وقفه برگزار می‌شود، شرایط سیاست‌گذاری خوبی با حضور نخبگان تشکیل شده و بنای دولت استفاده از همه ظرفیت‌های نخبگی برای حکمرانی مطلوب در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است.

وی گفت: بنای دولت این است که بتواند مشارکت گسترده‌ای را با حضور همه اساتید و فضلا ایجاد کند. ما این نشست‌ها را با هدف‌گذاری دقیق برگزار می‌کنیم. در رابطه با پژوهش‌های فرهنگی هدف‌گذاری مهمی انجام شده و اساسا فلسفه ایجاد پژوهشگاه در وزارت ارشاد همین بوده است تا حلقه واسطی برای جهت‌دهی به مقالات، کتب و پژوهش‌ها برای استفاده در موضوع حکمرانی فرهنگی، هنری و رسانه‌ای ایجاد شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز نقش محوری در موضوعات پیمایشی و افکارسنجی در دولت و کشور ایفا می‌کند. هفته‌ای نیست که ما در وزارت ارشاد مجموعه‌های پژوهشی را در اختیار نهاد‌های مختلف ارسال نکنیم. برای موضوع انتخابات و برگزاری مرحله‌ای دوهفته یکبار نظرسنجی انتخابات نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده و نتایج این پژوهش‌ها مرتب به دولت اعلام می‌شود.

وی بیان کرد: ما معتبرترین افکارسنجی‌ها را امروز در پژوهشگاه وزارت ارشاد انجام می‌دهیم و سایر مراکز پژوهشی نیز با ما همکاری دارند. همایش پیش رو باید به یک نقطه جهش در استفاده از پژوهش‌ها در ارتقای حکمرانی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مورد همایش مسجد نیز به همین صورت است. مسجد محور همه فعالیت‌ها در زیست‌بوم ایران فرهنگی است. از زمان ورود اسلام کشور ما به یک شکل تمدنی و یک نوع همنشینی جذاب بین عناصر مختلف اجتماعی رسیده است. ما در نظام جمهوری اسلامی نگاهمان به مسجد این است که مسجد کانون و محور است و حوزه‌های مختلف ذیل مسجد قرار می‌گیرند. مسجد طهارت اقتصادی آورده و جامعه را از فحشا و منکر باز می‌دارد.

وی تصریح کرد: مسجد محل حضور مردم، عبادات، برگزاری اجتماعات، مواسات و فدارکای و انسجام ملی است. در فرهنگ اسلامی هر محله و شهری مساجد مختلف دارند و مردم همگی در این مکان عمومی کنار یکدیگر جمع می‌شوند. این مسائل در همایش پیش رو در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: امروز در ستاد کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد برنامه‌های مختلفی در دست اجرا داریم و در برنامه هفتم توسعه نیز مسئله مسجدمحوری درنظر گرفته شده است. برگزاری جشنواره‌های مختلف، مسابقات قرآنی مساجد و ... ازجمله برنامه‌های مفصل وزارت ارشاد است که اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: مسجد پناهگاه و محل اجتماع ماست و برای از کاهش آسیب‌های اجتماعی باید به مسجد پناه ببریم. وزارت ارشاد امروز برای اول هر ماه قمری برنامه‌های قرآنی مفصلی اجرا می‌کند. ما باید نغمه قرآن را در جامعه بگسترانیم. این برنامه‌ها باید چنان جذاب باشد که اثرگذار باشد. امروز بیش از هشت‌هزار مربی قرآنی در کشور تربیت شده‌اند که حلقه‌های جلسات قرآنی را برگزار می‌کنند. محرم و صفر مهمترین فرصت برای پیگیری اهداف و برنامه‌ها است و می‌توانیم از این فرصت‌ها برای دستیابی به منویات مقام معظم رهبری در مورد تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی بهره‌گیری کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ما به دنبال تصدی پژوهش‌ها در پژوهشگاه وزارت ارشاد نیستیم بلکه به دنبال بهره‌گیری از تمامی پژوهش‌ها برای دستیابی به نتایج دقیق هستیم. امروز وظیفه داریم فضای مشارکت پژوهشگران را در مدیریت فرهنگی کشور فراهم کنیم.

در پایان برگزاری این نشست، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان حاضر از پوستر اولین همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران و نیز پوستر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha