مؤسسات قرآنی در پیچ و خم مسائل اداری از فعالیت مؤثر بازمانده‌اند
کد خبر: 4168428
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳
نیاز‌های آموزشی مؤسسات قرآن/ ۲

مؤسسات قرآنی در پیچ و خم مسائل اداری از فعالیت مؤثر بازمانده‌اند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی خوزستان با بیان اینکه به‌روزرسانی و کارآمدسازی مؤسسات نیازمند تحول در ساختار است، گفت: مؤسسات قرآنی در پیچ و خم مسائل اداری از فعالیت مؤثر بازمانده‌اند.

محمود حمیداویمحمود حمیداوی، عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: در زمینه آموزش مؤسسات قرآنی ما با دو مسئله عمده مواجه هستیم؛ مسئله اول این است که با اینکه در قانون، عملکرد مؤسسات مشخص است، اما در سیستم اداری این وظیفه و عملکرد دقیقاً تفهیم نشده است و عملاً مؤسسه در روند کاری خود تبدیل به حسینیه یا مهد می‌شود. گاهی هم به حاشیه می‌رود و در نتیجه آنچه وظیفه آنها است، انجام نمی‌شود.

وی افزود: مسئله دیگر این است که مؤسسات خود را به یک اتاق و مؤسسه محصور می‌کنند و از اینکه وارد کارهای میدانی در سطح شهر بشوند واهمه دارند. برخی مؤسسات قرآنی ما جرئت ورود به مسائل کلان فرهنگی سطح شهر را ندارند، در حالی‌که باید کار خود را توسعه بدهند. این دو معضل مؤسسات قرآنی ما را خیلی عقب نگه داشته است.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت اهل‌البیت(ع) رامشیر ادامه داد: با وجود چنین مسائلی، دوره‌ها و همایش‌های آموزشی به اندازه یک قرص مسکن هم نمی‌تواند دردی از مؤسسات دوا کند. یکی از نیازهای مهم مؤسسه قرآن، آموزش نحوه ورود به کار و تعامل با مسئولان، ادارات و ... است و این نیازمند برگزاری جلسات مستمر و پیوسته است؛ چطور می‌توان این مسائل را در چهل و پنج دقیقه برای مدیران مؤسسات تبیین کرد؟

حمیداوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از منویات مقام معظم رهبری این است که مجموعه‌های قرآنی همیشه سیر تحول داشته باشند، افزود: همه ما می‌‎دانیم که تفسیر قرآن کریم باید به‌روز ارائه شود. مؤسسات قرآن نیز با توجه به تغییرات سریع فرهنگی و اجتماعی باید این سیر تحول را طی کنند. به‌روزرسانی و کارآمدسازی مؤسسات قرآنی نیازمند تحول در ساختار مؤسسات و محتوای آموزشی آنها است.  


بیشتر بخوانید:


وی با بیان اینکه آیین‌نامه‌های مؤسسات قرآنی برای چندین سال پیش است، گفت: در حوزه آموزش قرآن کریم، کارها حقیقتاً بسیار کم گسترش پیدا کرده است، یا اگر گسترشی داشته به تناسب آن تربیت مربی صورت نگرفته است و عده‌ای در این میان انحصاری عمل می‌کنند. یک استاد به صورت انحصاری در سطح کشور آموزش را در موضوعی خاص بر عهده می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد افراد بیشتری این آموزش‌ها را در سطح استان‌ها ارائه بدهند.

این مدرس قرآن با اشاره به برنامه‌ریزی منفعلانه در حوزه برنامه‌های قرآنی گفت: متأسفانه می‌بینیم باید رخدادهای تلخی چون هتک حرمت قرآن کریم شکل بگیرد تا به فکر برگزاری یک محفل انس با قرآن بیافتیم. برنامه‌ریزی‌ها، مقطعی و مناسبتی است. اگر سبک زندگی ما قرآنی است، این موضوع باید دائمی باشد. برنامه‌های فصلی و دوره‌ای نشان می‌دهد بی‌برنامگی در کارهای قرآنی بیداد می‌کند. 

مدیر مؤسسه قرآن و عترت اهل البیت(ع) رامشیر با بیان اینکه برخی مؤسسات قرآنی ما در پیچ و خم مسائل اداری از فعالیت مؤثر بازمانده‌اند، گفت: مسائل این چنینی و عدم حمایت‌ها و تشوی‏ق‌های لازم، انگیزه لازم برای شرکت در دوره‌های آموزشی را از مؤسسات می‌گیرد.  

حمیداوی ورود به عرصه تولیدات الکترونیکی را یک ضرورت برای مؤسسات قرآنی دانست و گفت: اکنون دوره‌ای نیست که منتظر باشیم مردم به مؤسسات قرآنی بیایند، بلکه باید تولیدات خود را برای آنها بفرستیم و فاصله خود را با آنها کم کنیم. 

عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی خوزستان در پایان ضمن انتقاد از عملکرد شورای قرآن در استان گفت: آیا لازم نیست جلسات این شورا ماهی یک بار در استان برگزار شود؟ آیا نباید در کنار استاندار، یک مشاور قرآنی حضور داشته باشد و پیگیر این امور باشد؟ متأسفانه نگاه به شورای قرآن و فعالیت‌های قرآنی نگاه ضعیفی است و تا وقتی چنین باشد، کار قوی ظهور نمی‌کند. 

انتهای پیام
captcha