چالش کمبود نیروی متخصص قرآنی در آموزش و پرورش
کد خبر: 4169782
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴

چالش کمبود نیروی متخصص قرآنی در آموزش و پرورش

مربی پرورشی و قرآن در دارالقرآن شهرستان خوسف با بیان اینکه قرآن باید یک پله بالاتر از سایر دروس مدرسه قرار گرفته و معلمان این حوزه نیز باید تخصصی‌تر فعال شوند، اظهار کرد: ما در این سال‌ها نتواسته‌ایم مربی قرآن به اندازه کافی و مورد نیاز پرورش دهیم و این از جمله ضعف‌های ماست.

حجت‌الاسلام جواد عزیزی، مربی پرورشی و قرآن در دارالقرآن شهرستان خوسفحجت‌الاسلام جواد عزیزی، مربی پرورشی و قرآن در دارالقرآن شهرستان خوسف در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد اصولی که باید در سال تحصیلی در خصوص آموزش قرآن برای دانش‌آموزان رعایت شود، گفت: اصول آموزش قرآن در مقطع ابتدایی طبق زبان فارسی است و همانگونه که الفبای فارسی به کودکان آموزش داده می‌شود، زبان عربی را از همان ابتدا از الفبا می‌آموزند.

وی با بیان اینکه کودکان با حروف الفبای عربی و حرکت آن طبق اصول آشنا شده و سال به سال این آموزش‌ها به تناسب سن ارتقا می‌یابد، افزود: در تدوین کتب آموزشی و سرفصل‌های محتوایی مشکلی نداریم و این محتواها به نسبت سال‌های گذشته جذاب‌تر شده است.

مربی پرورشی و قرآن در دارالقرآن شهرستان خوسف با بیان اینکه مشکل عمده در نیروی انسانی متخصص است، تصریح کرد: گاهی می‌بینیم در آموزش و پرورش معلمان سایر دروس به تدریس قرآن نیز می‌پردازند که این کار مانع از پرداختن به صفر تا صد آموزرش تخصصی قرآن می‌شود.

عزیزی با بیان اینکه قرآن باید یک پله بالاتر از سایر دروس مدرسه قرار گرفته و معلمان این حوزه نیز باید تخصصی‌تر فعال شوند، ادامه داد: ما در این سال‌ها نتواسته‌ایم مربی قرآن به اندازه کافی و مورد نیاز پرورش دهیم و این از جمله ضعف‌های ماست.

وی با بیان اینکه وقتی آموزگار یا دبیر از نظر آموزش قرآنی ضعیف است چگونه می‌تواند به صورت تخصصی آموزش قرآن را در دست بگیرد، اظهار کرد: دارالقرآن‌ها در کنار آموزش و پروش و به عنوان رکن مهم آموزش تخصصی قرآن فعال بوده تا دانش‌آموزان در فضای دارالقرآن به صورت کاملا تخصصی، مفاهیم را یاد بگیرد.

این مربی قرآن با بیان اینکه همین دارالقرآن‌ها نیز ضعف در نیروی انسانی تخصصی دارند، افزود: گاهی حتی زبان تلفظ عربی به اشتباه به دانش‌آموز القا می‌شود و این ناشی از عدم بهره مندی از نیروی کار تخصصی است که پیشنهاد می‌شود ردیفی برای آموزش و پرورش به منظور جذب نیروهای تخصصی قرآن درنظرگرفته شود.

عزیزی ادامه داد: اکنون با توجه به نیروهای جدید استخدام شده در بحث تخصصی قرآن، کمی از نیازها حل شده اما هنوز هم مشکل داریم، تصریح کرد: مدت 11 سال است که به عنوان نیروی تخصصی قرآن فعالیت دارم اما در سال‌های اخیر وضعیت آموزش قرآن مساعدتر شده است.

وی افزود: در مورد شیوه‌های آموزشی نیز باید گفت در سال‌های اخیر طرح آموزش قرآن «بشری» فعال شده و این طرح دروازه جدیدی به سمت آموزش‌های خلاق قرآنی است که باید  با جذب مربیان تخصصی تقویت شود چراکه گاهی با همین خلاقیت‌ها دانش‌آموز تا آن اندازه شیفته آموزش قرآن شده که در سال‌های آینده جذب دارالقرآن‌ها و مراکز تخصصی حفظ قرآن می‌شود.

این مربی قرآن با بیان اینکه جای این گونه طرح‌ها در حوزه تدریس قرآن خالی بود که اکنون از آن بهره می‌بریم، تصریح کرد: در مورد کتاب‌های آموزش قرآن نیز اشکالاتی در محتوا وجود دارد، اما به اندازه‌ای نیست که قابل بیان باشد.

عزیزی یادآور شد: در مجموع باید گفت تعمیق آموزش‌ها در دارالقرآن اتفاق افتاده و در واقع این فضا کمک کننده آموزش و پرورش است اما نباید این امر را با کمبود نیروی تخصصی از دست داد. این امر در حال حاضر مهم‌ترین چالش آموزش قرآن است که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

انتهای پیام
captcha