تکالیفی برای تقویت فعالیت‌های قرآنی و سرنوشت نامعلوم هزینه انشعاب مراکز قرآنی
کد خبر: 4176835
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم تصویب شد

تکالیفی برای تقویت فعالیت‌های قرآنی و سرنوشت نامعلوم هزینه انشعاب مراکز قرآنی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(سازمان اوقاف و امور خیریه) را مکلف به تهیه و تدوین طرح احیا و فعال‌سازی موقوفات، جهت حمایت و تقویت فعالیت‌های قرآنی، هیأت، مساجد و بقاع متبرکه با توجه به نیات واقفین تا پایان سال اول برنامه و تصویب آن در هیئت وزیران کردند.

صحن علنی مجلس شورای اسلامی

به گزارش ایکنا، نمایندگان در جلسه علنی نوبت دوم امروز، شنبه 29 مهرماه، مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور، با بند (ج) ماده 75 لایحه مذکور موافقت کردند.

بند (ج) ماده 75 مقرر می‌دارد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(سازمان اوقاف و امور خیریه) مکلف است با همکاری سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و سازمان تبلیغات اسلامی، طرح احیا و فعال‌سازی موقوفات، جهت حمایت و تقویت فعالیت‌های قرآنی، هیأت، مساجد و بقاع متبرکه را با توجه به نیات واقفین تا پایان سال اول برنامه، تهیه نموده و به‌تصویب هیئت‌ وزیران برساند.       

نمایندگان در ادامه بررسی جزئیات با بند (چ) ماده 75 این لایحه موافقت کردند که این براین اساس: دولت مکلف است از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران و شهرداری‌های سراسر کشور نسبت به حفظ و ترویج آثار، ارزش‌ها، حماسه‌ها و تجارب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با ایجاد، توسعه و نگهداری موزه‌ها، یادمان‌ها، نمادها و نشانه‌های جهاد، مقاومت و ایثار و پاسداشت قداست و منزلت پاک شهیدان و ساماندهی و نگهداری مناسب آنها به‌صورت مراکز فرهنگی و نوسازی و مرمت گلزارهای شهدای سراسر کشور با هماهنگی خانواده معظم شهدا اقدام نماید. وزارتخانه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی و کشور موظفند حسب مورد نسبت به تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز شامل آب، برق‌، گاز و جاده با دسترسی از منابع داخلی خود در سقف بودجه سنواتی اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید:


ارجاع بند مربوط به هزینه انشعاب مراکز قرآنی به کمیسیون تلفیق

در ادامه این بررسی، نمایندگان با ارجاع بند (ح) ماده 75 این لایحه به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم به دلیل بار مالی و مغایرت آن با اصل 75 قانون اساسی موافقت کردند.    

متن این بند به شرح ذیل است: هزینه‌های انشعاب و مصرف آب، برق و گاز مراکز فرهنگی، هنری، قرآنی، رسانه‌ای، سینمایی، مطبوعاتی و تبلیغی- دینی، بسیج و شتاب‌دهنده‌های صنایع خلاق فرهنگی- اجتماعی، انتشاراتی، کتابفروشی، رقومی (دیجیتالی) دارای مجوز از مراجع ذی‌صلاح (به جز سالن‌های نمایش فیلم و تئاتر، آموزشگاه‌ها، کانون‌های تبلیغاتی) مشروط به رعایت قوانین و مقررات پلیس اماکن عمومی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مادامی‌که فعالیت آنها مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح ‌باشد و همچنین مشروط به رعایت الگوی مصرف، براساس تعرفه فرهنگی (آموزشی) محاسبه‌ می‌شود.

پس از آن نمایندگان با بند (خ) ماده 75 این لایحه موافقت کردند که بنابر آن: سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است‌ به‌منظور ايجاد مشوق‌های لازم در اجرای وظايف تكليفی دولت و افزايش مشاركت مردمی و خيرين در ساخت و توسعه اماكن، هزينه‌كرد اشخاص حقوقی و حقيقی در ساخت، تكميل، تجهيز و توسعه اماكن فرهنگی، هنری، ورزشی و مدارس و حفاظت از ميراث فرهنگی ثبت‌شده در مناطق محروم و کم‌برخوردار را با هماهنگي و تأیید وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اولویت طرح‌های نیمه‌تمام به صورت صددرصد (100%) به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی نماید.

همچنین نمایندگان بند الحاقی 5 بند (خ) ماده 75 را به این شرح تصویب کردند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مکلفند در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی ایرانی، تقویت همبستگی ملی، با محوریت معرفی مفاخر و اندیشمندان علمی و فرهنگی کشور، نسبت به مطالعه زیرساخت اقلیم‌های فرهنگی کشور اقدام نمایند. 

نمایندگان در ادامه با بند (الف) ماده 76 این لایحه به شرح ذیل موافقت کردند:
 
در راستای مواجهه مؤثر با جنگ ترکیبی دشمنان انقلاب اسلامی با تأکید بر مواجهه مؤثر رسانهای، ارتقای هویت ملی، تقویت فرهنگ دینی، رونق اقتصاد فرهنگ، تحکیم سبک زندگی اسلامی– ایرانی و تقویت پایگاههای عبادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی دولت و دستگاههای ذیربط مکلفند اقدامات ذیل را انجام دهند:
 
الف- به منظور حمایت از تولید محتوا در حوزه فضای مجازی با رویکرد گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی ایرانی و مواجهه مؤثر با جنگ روانی و تهاجم فرهنگی و سیاسی دشمنان؛ «تقسیم کار و حدود وظایف سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» برابر آیین‌نامه مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی صورت می‌گیرد. دستگاه‌های مذکور مکلفند گزارش عملکرد خود را در بازه‌های زمانی شش‌ماهه به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.
 
در ادامه نمایندگان بررسی بند (ب) و بند الحاقی (1) به این ماده را انجام دادند که در جریان بررسی رئیس مجلس این بند را به دلیل آن که مصوبه آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد به رأی نگذاشت و از آن عبور کرد.
 
ب- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است پنجره واحد بارگذاری صوت و تصویر فراگیر در حوزه خود را حداکثر ظرف شش ماه پس از اجرایی شدن این قانون ایجاد کند. تمام رسانه‌های ناشرمحور دارای مجوز از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند محتوای در حیطه اختیارات تنظیم‌گری صدا و سیما را از طریق این پنجره واحد بر روی سکوی خود بارگذاری کنند.
 
بند الحاقی 1- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اجرای طرح نشانک(سیگنال) رسانی در طول سال‌های برنامه امکان متنوع‌سازی روش‌های انتقال نشانک (سیگنال) را فراهم نماید.
 
نمایندگان در ادامه به بررسی بند الحاقی 2 ماده 76 پرداختند و با توجه به بار مالی آن، به شرط قرار گرفتن در قالب «هزینه‌های جاری» موافقت کردند. 
 
بند الحاقی 2- در راستای ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (3) قانون بودجه سنواتی مکلفند يک درصد (1%) از هزینه‌های خود را برای هم‌افزايی و ارتقای فعاليت‌ها و توليدات فرهنگ از قبيل موضوعات قرآنی، نمايشی، جوانی جمعیت، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوين، نشر و کتاب و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی و گردشگری، توسعه و آموزش سواد رسانه‌ای اختصاص دهند.
 
آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران‌ می‌رسد.

یادآور می‌شود نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه صبح امروز در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، بندهای «الف» تا «ث» ماده 75 را به تصویب رساندند. در این ماده بر موضوعاتی مانند «اعتلای فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی»، «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت»، «تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی»، «ارتقای هویت ملی و روحیه مقاومت» و «کار و تلاش در جامعه» تأکید شده که طبق این ماده در راستای عملیاتی ساختن هر یک، اقدامات ذیل باید انجام شوند:

تکلیف وزارت ارشاد برای تهیه طرح بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی

الف- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اداری و استخدامی کشور مكلفند با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیریت حوزه‌های علمیه و سایر دستگاه‌های فرهنگی ذی‌ربط به‌منظور بازسازی انقلابی‌ ساختار فرهنگی‌ کشور با رویكرد اصلاح ذهنیت، فرهنگ و نرم‌افزار حاکم بر جامعه و با هدف افزایش‌ کارایی‌ و اجتناب از هم‌پوشانی‌ و تداخل‌ مأموریت و وظایف‌ و با رویکرد استقرار الگوی حکمرانی‌ هوشمند، شبکه‌ای، تعاملی‌، مردم‌پایه‌، ارزشی‌ و انقلابی‌ تا پایان سال دوم برنامه‌ نسبت‌ به‌ تهیه‌ طرح اصلاح رویکردها، رویه‌ها، روش‌ها و مأموریت‌، ساختار، وظایف‌ و تشکیلات دستگاه‌های فرهنگی‌ که‌ به‌ نحوی از انحاء از بودجه‌های عمومی‌ به‌طور مستقیم‌ و یا غیرمستقیم‌ استفاده می‌کنند، اقدام نموده و با تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌ تصویب‌ مراجع ذی‌صلاح برسانند.

ب- به‌منظور احصاء دقیق و برخط (آنلاین) داده‌های آماری مورد نیاز به جهت تسهیل پردازش، تحلیل دقیق و ایجاد بستر مناسب برای آینده‌پژوهی روندهای سبک زندگی جامعه ایرانی،  شناخت تحولات فرهنگی - ارتباطی و همچنین انتشار آن‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مكلف است با همكاری سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و مرکز آمار ایران‌ و راهبری و نظارت مرکز رصد و برنامه‌ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به راه‌اندازی سامانه رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص‌های فرهنگ‌ عمومی‌، سبک‌ زندگی‌ مردم، مرجعیت رسانه‌ای و وضعیت ارتباطات كشور اقدام نمایند. دستگاه‌های اجرایی و دارندگان پایگاه‌های داده موضوع این بند، موظفند نسبت به ارائه مستمر و جامع داده‌ها به این سامانه به‌صورت برخط (آنلاین) اقدام کنند.

پ- به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه داده می‌شود، به‌منظور تقویت نقش نظارتی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، در چهارچوب آیین‌نامه اجرایی که ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به‌تصویب هیئت وزیران می‌رسد، در صورت احراز تخلفات نسبت به محرومیت، تعلیق یا لغو مجوز متخلفان اقدام نماید.

ت- دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور خارجه‏، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران‏، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم مکلفند با استفاده از کلیه امکانات فرهنگی، هنری و امکانات تجسمی و رسانه‌های همگانی نسبت به تبیین، تبلیغ، ترویج و نشر آثار و اندیشه‌ها و سیره عملی حضرت امام خمینی(ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در گستره ملی و بین‌المللی اقدام نمایند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است آیین‌نامه اجرایی این بند را ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، تهیه و به‌تصویب هیئت ‌وزیران برساند.

تکالیف دستگاه‌ها برای تبیین و ترویج اندیشه مقام معظم رهبری 

تبصره- دستگاه‌های اجرایی مکلفند نسبت به تبیین و ترویج اندیشه مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، در گستره ملی و بین‌المللی اقدام نمایند.

دولت مکلف است آیین‌نامه اجرایی این تبصره را ظرف شش ماه اول اجرای برنامه، تدوین و پس از تأیید دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به تصویب هیئت وزیران برساند.

ث- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است به‌منظور مردمی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و استفاده از ظرفیت مساجد و با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای‌عالی حوزه‌های علمیه و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی طرح مسجدمحوری در محلات را ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، تهیه و به‌تصویب هیئت ‌وزیران‌ برساند.

انتهای پیام
captcha