طرح‌های کانون‌های مساجد یزد ویژه نوجوانان رونمایی شد
کد خبر: 4179385
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰

طرح‌های کانون‌های مساجد یزد ویژه نوجوانان رونمایی شد

پویش‌های «کتابخوانی طراوت»، «تجلیل از نوجوانان مسجدی» و «حکمت معنوی» از ویژه‌برنامه‌های کانون مساجد یزد برای نوجوانان با محوریت مساجد آغاز شد.

طرح‌های کانون‌های مساجد یزد ویژه نوجوانان رونمایی شدبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط‌ عمومی کانون مساجد استان یزد، آیین رونمایی از فعالیت‌های فرهنگی نوجوانان کانون‌های مساجد استان یزد، 10 آبان‌ماه با حضور احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، مصطفی زارع‌زاده، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد و محسن رستگاری، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد برگزار و از پوستر‌ این اقدامات رونمایی شد.

محسن رستگاری، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد در این مراسم با اشاره به اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری با مشارکت جوانان و نوجوانان در مساجد گفت: هدف اصلی فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری احیای کارکرد‌های مساجد و به دنبال آن نیز جذب جوانان و نوجوانان به مساجد است.

وی افزود: این هدف با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در سطح شهر و همچنین استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف فرهنگی و هنری از جمله سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد و ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دنبال می‌کنیم.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد با گرامیداشت هفته نوجوان بیان کرد: هفته نوجوان با شهادت حسین فهمیده شروع می‌شود و لذا فعالیت‌های نوجوانان مسجدی را همزمان با این هفته آغاز کردیم.

رستگاری با اشاره به اجرای طرح‌های «پویش کتابخوانی طراوت»، «حکمت معنوی» و «تجلیل از نوجوانان مسجدی» گفت: در طرح پویش کتابخوانی طراوت، نوجوانان مسجدی از مسجد کتاب‌ امانت می‌گیرند و با مطالعه کتاب‌ها در قالب یک صوت یا فیلم دو دقیقه‌ای به معرفی کتاب می‌پردازند و پس از ارزیابی‌ها به نفرات برتر این پویش جوایزی اهدا می‌شود.

وی ادامه داد: پویش کتابخوانی طراوت اتفاق مبارکی در مساجد است که ویژه نوجوانان اجرا و قریب 60 عنوان کتاب برای مساجد در نظر گرفته شده است. 

رستگاری بیان کرد: در طرح طراوت یک هزار و ۴٠٠ نوجوان ثبت‌نام کرده‌اند که قرار است در قالب این پویش در مساجد در گعده‌ها کتاب‌ها مطالعه شده و در قالب فیلم یا صوت در پویش شرکت کرده و از جوایز بهره‌مند شوند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد با اشاره به پویش «تجلیل از نوجوانان مسجدی» گفت: با توجه به برگزاری اجلاس نماز، یکی از برنامه‌های این نهاد، برگزاری پویش تجلیل از نوجوانان مسجدی است زیرا مقام معظم رهبری در این اجلاس بیاناتی داشتند که نوجوانان مسجدی در مساجد تشویق شوند و لذا با همکاری دستگاه‌های فرهنگی این اقدام دنبال شد. ائمه جماعت در مساجد و کارگزاران این اتفاق را در بین دو نماز و یا بعد از نماز رقم می‌زنند و نوجوانان فعال مسجدی تجلیل می‌شوند.

رستگاری، مرور وصیت‌نامه شهدا را از دیگر پویش‌ها دانست که توسط نوجوانان و در بین دو نماز در مساجد اجرایی می‌شود و وصیت‌نامه شهدا قرائت می‌شود.

مصطفی زارع‌زاده، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد نیز در این مراسم ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع غزه گفت: رژیم اسرائیل امروز جنایت‌های عظیمی را مرتکب شده است که دل هر آدم آزاده‌ای را در سراسر دنیا به درد می‌آورد و‌ امیدواریم به زودی اتفاقات خوبی رقم خورده و شاهد پیروزی جبهه حق بر کفر باشیم.

وی ادامه داد: پایه و اساس شهرسازی اسلامی، مسجد است و حضرت رسول(ص) نیز همین را بر ما آموختند و در صدر اسلام و اوایل انقلاب اسلامی نیز به خوبی این نقش را مشاهده کرده‌ایم.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد گفت: تشویق نوجوان به مسجد و احیای کارکرد‌ مساجد به نوعی برگشت کارکرد‌های صدر اسلام و اوایل انقلاب اسلامی است و این سازمان سعی می‌کند با قوت در کنار متولیان باشد. این طرح‌ها می‌تواند نوجوانان را در مساجد نگه دارد و این نهاد برای هرچه بهتر برگزاری برنامه‌هایی در این زمینه حمایت خواهد کرد.

احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست بیان کرد: طرح استانی «طراوت» یکی از طرح‌های ویژه در رده سنی نوجوانان در مساجد شهر یزد است که از شهرداران و فرمانداران نیز درخواست شده در شهرستان‌ها نیز این طرح را دنبال و مورد حمایت قرار دهند.

وی افزود: در طرح جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف شد با همکاری دستگاه‌ها برنامه‌های مسجد محوری بر اساس توجه به مسجد را دنبال می‌کند. این نقش برعهده ادارهکل قرار گرفته و مقرر شده برنامه جامع بلندمدت ارائه شود تا مسجد کانون فعالیت‌های مردمی و فرهنگی شود.

عابدی با اشاره به اینکه در حوزه مردمی‌سازی نیز مساجد باید دیده شوند گفت: قرار بود مسجد سنگر شود و به دلایلی این اقدام، رقم نخورد که امیدواریم با تصمیم‌گیری‌ها در سطوح ملی و استانی شاهد این اتفاق باشیم و حمایت ویژه‌ای از مسجد صورت گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بیان کرد: طرح‌های خوبی در کانون‌های مساجد اجرا می‌شود که یکی از آن‌ها تجلیل از نوجوانان مسجدی بوده و مطالبه رهبر معظم انقلاب و سنت حسنه‌ای است که اگر اجرا شود شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

وی ادامه داد: در حوزه کتاب نیز اقدام خوبی صورت گرفته و پویش کتابخوانی راه‌اندازی شده که می‌تواند با انتخاب کتاب‌های مفید و هدفمند مورد توجه نوجوان قرار گیرد و مسیر فکری برای آن‌ها باشد.

عابدی بیان کرد: در بین طرح‌هایی که کانون مساجد برای نوجوانان در نظر گرفته، وصیت‌نامه شهدا نیز وجود دارد که مورد توجه مقام معظم رهبری است و لذا وصل شدن به شهدا می‌تواند راه را به نوجوانان نشان دهد.

انتهای پیام
captcha