معلمی قرآن آن هم به خواست برادر شهیدم
کد خبر: 4179462
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران/ 8

معلمی قرآن آن هم به خواست برادر شهیدم

خواهر سه شهید هستم. برادر بزرگم معلم قرآن بود و همواره توصیه می‌کرد به آموزش قرآن بپردازم و با دعوت از زنان محله به آنان قرآن یاد دهم.

معلمی قرآن آن هم به خواست برادر شهیدمبه حق می‌توان او را دلسوز ترویج آموزش قرآن نامید. برای صحبت با او هر زمانی که تماس می‌گرفتیم با این پاسخ روبه‌رو می‌شدیم که در کلاس قرآن در حال تدریس است. به سختی توانستیم دقایقی کوتاه از وقت او را بگیریم تا از او بیشتر بدانیم. فاطمه اکبری در آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآنی تجلیل می‌شود، بانویی که سال‌هاست در پایگاه بسیج مسجدی از مساجد شهرری علاوه بر فعالیت عقیدتی ـ سیاسی، مربی قرآن هم هست.

فاطمه اکبری، پیشانی‌بند افتخارش غیر از بسیجی بودن و عضویت در پایگاه بسیج امام رضا(ع) مسجد فیروزآبادی شهرری این است که خواهر سه‌ شهید دوران دفاع مقدس است.

این فعال قرآنی درباره برادران شهیدش می‌گوید: حاج علی‌اصغر و عباس در سال 60 در سردشت کردستان به شهادت رسیدند و برادر سوم من محمود نام داشت که با هفت بار مجروحیت، سال 67 در عملیات مرصاد در اسلام‌آباد غرب به شهادت رسید.

فاطمه اکبری متولد 1336 است و تا کلاس نهم درس خوانده. او چهار فرزند دارد که همه را به سروسامان رسانده است. فرزندانش با قرآن انس دارند، اما مادر روز و شبش را با قرآن کریم گره زده است.

او از زمانی که خود را شناخت زندگی‌اش را وقف قرآن کرده و اکنون بیش از چهل سال است که در بخش عقیدتی ـ سیاسی مسجد علاوه بر امور مسجد، قرآن هم تدریس می‌کند.

در کلام محزون این معلم بااخلاص قرآن می‌توان دو حسرت را درک کرد؛ حسرت مهم‌تر این است که حافظ کل قرآن نشده است و دیگری آن که با وجود این همه سابقه و چشیدن سرد و گرم روزگار، در حالی که می‌توانست مؤسسه یا کانون قرآن دایر کند، به این آرزو دست نیافته است.

دلیل برآورده نشدن این دو آرزو را باید از زبان خودش شنید. می‌گوید: پس از به شهادت رسیدن برادرانم، بیشتر اوقاتم به رسیدگی پدر و مادرم سپری شد و به این خدمت افتخار می‌کنم و علاوه بر آن، در پایگاه بسیج مسجد، مسئولیت سنگینی را برعهده داشتم.

ماجرای قرآن آموختن فاطمه اکبری مانند هم‌نسلانش به سال‌ها قبل و دوره کودکی او برمی‌گردد، زمانی که به خانه خانم نجف‌زاده، مربی قرآن، می‌رفت و سبک آموختن مربیان قرآن عَم‌ّجزء‌خوانی بود. جزء سی قرآن با سوره نبأ و آیه عَمَّ يَتَسَاءَلُونَ آغاز می‌شود.

خانم اکبری می‌گوید: آن زمان شیوه آموزش قرآن این‌گونه بود و اکنون از آن شیوه برای آموزش روخوانی استفاده نمی‌شود. خانم نجف‌زاده سوره‌های کوتاه جزء سی را برای آموزش قرآن انتخاب کردند و سپس به سوره‌های طولانی رسیدیم. بعدها در پایگاه بسیج مسجد دوره معلم قرآنی را سپری کردم. چند ماه است که در کانون قرآنی خانم اشرف نیکوحرف‌تمیز تدریس می‌کنم. در کلاس‌ نهج‌البلاغه با ایشان آشنا شدم و با وجود مشغله فراوان به دلیل رابطه صمیمانه‌ای که با ایشان داشتم، تدریس را پذیرفتم.

از همه این حرف‌ها که بگذریم، فاطمه اکبری جایگاه کنونی‌اش را مدیون دعای خیر برادر بزرگ و شهیدش است. او عضو سپاه و معلم قرآن بود و همواره به خواهرش خواندن قرآن را سفارش می‌کرد و می‌گفت که خانم‌‌های محله را به خانه دعوت کند تا به جای اینکه جلوی در خانه‌هایشان جمع شوند و با هم صحبت کنند، وقتشان را با فراگیری قرآن سپری کنند.

شهدای شهرری

نخستین آئین نکوداشت و تکریم بانوان مُبَلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران با عنوان «همایش اخلاق و معنویت» دوم آذر سال جاری از سوی مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه مؤسسه امام رضا(ع) و با همکاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی، رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و مؤسسه حضرت خدیجه(س) برگزار می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha