تعیین مشوق‌های متنوع برای آموزش قرآن
کد خبر: 4179533
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران/ 20

تعیین مشوق‌های متنوع برای آموزش قرآن

تبلیغ و ترویج آموزش قرآن تأثیر فراوانی در افزایش فراگیری آن دارد. یافتن راه‌های ترویجی، دغدغه بسیاری از مربیان و فعالان قرآنی است که باید با استفاده از شیوه‌های نوین تبلیغاتی تحقق یابد و این دغدغه‌های یکی از بانوان فعال قرآنی در آموزش و پرورش است.

فرشته کروبی///تعیین مشوق‌های متنوع برای آموزش قرآن / خوانده شدتبلیغ و ترویج آموزش قرآن تأثیر فراوانی در افزایش فراگیری آن دارد. یافتن راه‌های ترویجی، دغدغه بسیاری از مربیان و فعالان قرآنی است که باید با استفاده از شیوه‌های نوین تبلیغاتی تحقق یابد. رسانه‌ها متنوع و گسترده شده است، ولی شیوه درست حضور در آن برای تبلیغی مؤثر نیاز به توجه ویژه دارد. در کنار آن نیز باید تبلیغ چهره به چهره و مراجعه مسئولان و مربیان به برخی اماکن مانند مدارس را جدی بگیریم، چراکه نوجوانان و جوانان اوقات بسیاری را در مدارس می‌گذرانند و برای اجرای طرح‌های آموزشی بهتر است که مربیان و دغدغه‌مندان امور قرآنی به سراغ دانش‌آموزان بروند.

فرشته کروبی متولد سال 1350 در تهران، مربی دارالقرآن «آل طاها» است و سال‌هاست در زمینه آموزش قرآن با دانش‌آموزان و ذائقه متفاوت نسل جدید سروکار دارد و راهکارهای تشویقی را کارساز می‌داند. از او در آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار تجلیل شد و به این بهانه با او گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید؛

ایکنا ـ دانش شما در مباحث دینی و قرآنی چه میزان است و چه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهید؟

مدرک سطح سه معادل کارشناسی‌‌ارشد را از حوزه جامعة‌الزهرا(س) قم اخذ و از بدو حضور در حوزه طی ماه رمضان اقدام به برپایی کلاس آموزش قرآن کردم. 19 سال دبیر دروس دینی، قرآن، زبان عربی، فلسفه و منطق دبیرستان‌های تهران و قم بودم. تجربه فعالیت به عنوان مربی پرورشی و حضور در اردوهای جهادی را نیز دارم و در حال حاضر شش‌ سال است که در دارالقرآن «آل طاها» وابسته به آموزش و پرورش منطقه 5 تهران مشغول به کارم.

همسرم روحانی است و فعالیت دانشگاهی دارد. در سفرهای تبلیغی او را همراهی می‌کنم و به بانوان قرآن آموزش می‌دهم. همچنین، در یک دوره زمانی همراه با دانشجویان در اردوی جهادی روستاهای کم‌برخوردار ایلام حضور یافته و مباحث قرآنی و آموزش احکام را ارائه دادم.

کتاب «نقش شیطان در گمراهی انسان از منظر آیات قرآن و روایات» را تألیف کرده‌ام. هفت مقاله من با تأیید کمیسیون ارزیابی آثار و تألیفات آموزش و پرورش منطقه 5 شهر تهران، امتیاز اثر تألیفی گرفته است و قصد دارم مقاله «حیات طیبه برای کودکان» را در قالب کتابچه به چاپ برسانم. در برخی رویدادها و مسابقات دارالقرآن نیز به عنوان داور حضور داشته‌ام.

جلسات قرآن بانوان

ایکنا ـ موانع آموزش قرآن چیست؟ چه راهکاری را برای استقبال خانواده‌ها از جلسات آموزش قرآن پیشنهاد می‌کنید؟

زمانی خانواده‌ها از مؤسسات آموزش قرآن به خوبی استقبال می‌کردند، اما در حال حاضر این روند کاهش یافته است و ترجیح می‌دهند که فرزندانشان در کلاس‌های دیگری حاضر شوند. در وهله اول باید برای ایجاد انگیزه، تبلیغات درست و اصولی داشته باشیم. در کنار اهدای جوایز به افراد برتر، یکی از راهکار‌های تشویقی، برگزاری برخی کلاس‌های هنری مثل خوشنویسی است. در شبکه‌های اجتماعی دارالقرآن آل طاها علاوه بر توزیع محتوای آموزشی، دوره‌های متعدد دارالقرآن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم. در زمان شیوع کرونا از طریق شبکه «شاد» محتوای دارالقرآن منتشر می‌شد و تبلیغات خوبی برای جذب قرآن‌آموز صورت می‌گرفت. شبکه شاد در اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها نقش بسزایی دارد.

ایکنا ـ دارالقرآن آل طاها طرحی قرآنی را به صورت یکپارچه در مدارس منطقه پنج تهران اجرا می‌کند. درباره این طرح و تأثیر آن توضیح دهید.

طی این طرح حدود 50 مدرسه در این منطقه جزء شعب دارالقرآن محسوب می‌شوند و ذیل طرح‌های قرآنی آن فعالیت و کلاس آموزش قرآن برگزار می‌کنند. طلاب حوزه علمیه در قالب طرح امین نماینده ما در این شعب هستند و با استقرار در مدارس، مجری دوره‌های آموزشی دارالقرآن می‌شوند و بر فعالیت آنان نظارت و گزارش‌ عملکرد و پیشرفت آنان را دریافت می‌کنیم. البته تشویق طلاب و قرآن‌آموزان نیز اهمیت دارد.

همایش بانوان محفلدار قرآنی

محتوای آموزشی تولیدشده در دارالقرآن آل طاها در اشکال مختلف در اختیار طلاب مستقر در مدارس قرار می‌گیرد و جا دارد از تمامی این عزیزان و همکاران خوبم در این دارالقرآن قدردانی کنم.

یادآور می‌شود، نخستین آئین نکوداشت و تکریم بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران با عنوان «همایش اخلاق و معنویت» دوم آذرماه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی از سوی مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه مؤسسه امام رضا(ع) با همکاری ایکنا، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی، رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و مؤسسه حضرت خدیجه(س) برگزار شد.

انتهای پیام
captcha