رژیم صهیونیستی جنایت آپارتاید را مجدداً احیا کرده است
کد خبر: 4180475
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
محمدهادی ذاکرحسین:

رژیم صهیونیستی جنایت آپارتاید را مجدداً احیا کرده است

مدیر مرکز حقوق کیفری بین‌المللی ایران با اشاره به جنایات جنگی اسرائیل در غزه، گفت: رژیم صهیونیستی جنایت آپارتاید را مجدداً احیا کرده است.

رژیم صهیونیستی جنایت آپارتاید را مجدداً احیا کردهبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست واکاوی نقش حقوق بین‌الملل بشردوستانه در خصوص فجایع غزه امروز سه‌شنبه 16 آبان‌ماه به میزبانی جمعیت هلال‌احمر و با حضور پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر و رئیس کمیته حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران؛ زهره الهیان، رئیس کمیته حقوق بشر مجلس؛ کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر؛ ذاکر حسین، استاد دانشگاه تهران و خالد قدومی، مسئول دفتر جنبش حماس در تهران برگزار شد.

در این نشست، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه به نقض حقوق بشر در غزه اشاره کرد و گفت: در فلسطین گفتنی‌ها بسیار است، اما ماهیت جنایات انجام گرفته در غزه گسترده است. جنایات رژیم صهیونیستی منحصر به ۳۲ روز گذشته نیست و ۷۵ سال اشغال و تجاوز صورت گرفته و آوارگی هفت میلیون انسان و مصدومیت صد‌ها هزار فلسطینی را به همراه داشته است.

وی با مطرح کردن این سؤال که آیا اسرائیل در انجام این جنایت‌ها تنهاست؟ گفت: اسرائیل تمام قد مورد حمایت آمریکاست و آمریکا به جای محدود کردن جنگ، انواع حمایت‌های نظامی، مالی، لجستیکی و … را از این رژیم داشته است. آمریکا خودش در جنایت سهیم است ولی از دیگران می‌خواهد خویشتن‌داری کنند.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه ادامه داد: آیا حق دفاع مشروع برای مردم مظلوم غزه وجود دارد؟ این مردم هفت دهه در محاصره، حبس و اشغال بوده‌اند. پیش از اقدامات حماس در هفتم اکتبر، صد هزار شهید و هفت دهه اشغالگری وجود داشته و مردم فلسطین حق دارند متجاوز را از قلمروشان دور کنند.

وی به شهید و مجروح شدن ۴۰ هزار نفر طی یک ماه اخیر نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت یک و نیم میلیون نفر آواره شده‌اند و سلاح‌های ممنوعه توسط رژیم صهیونیستی استفاده شده است.

از جامعه بین‌الملل ناامید هستیم

غریب‌آبادی با اشاره به اینکه از جامعه بین‌الملل ناامید هستیم، گفت: از جامعه بین‌الملل ناامید هستیم اما انتظارمان از کشور‌های اسلامی بسیار بالاست. اجلاس اضطراری در سازمان ملل هنوز برگزار نشده و این جای تعجب دارد و سازمان‌های بین‌المللی جلوی جنگ و نقض حقوق بشر را نگرفته‌اند.

در ادامه این نشست، خالد قدومی، مسئول دفتر جنبش حماس در تهران با تأکید بر اینکه باید از مردم دفاع کنیم، گفت: مردم جهان از آمریکا و فرانسه گرفته تا ژاپن با مردم فلسطین هستند. این یک فرصت طلایی برای ماست تا واقعیت‌ها را به مردم جهان بگوییم. از ما در خصوص هدف طوفان الاقصی می‌پرسند. ما امروز هفت هزار اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی داریم. به لحاظ قانونی بیش از دو هزار و 500 اسیر حکم بازداشت دارند ولی دو هزار اسیر در بازداشت موقت هستند، یعنی نمی‌دانند به چه دلیلی زندانی شده‌اند. اسرای فلسطینی بیش از 17 سال است بدون هیچ دلیل قانونی و پرونده قانونی در زندان هستند. به اسرای فلسطینی گفته می‌شود شما به دلایل امنیتی پنهان زندانی هستید اما چنین قانون و دلیلی در هیچ‌ کجای دنیا وجود ندارد و قابل قبول نیست.

قدومی با اشاره به اینکه برخی اسرای فلسطینی 360 سال به زندان محکوم شده‌اند، گفت: جز مبادله اسرا چاره‌ای نداریم. 31 اسیر خانم هستند. یکی از خانم‌های اسیر از سال 2015 زندانی است و به 15 سال زندان محکوم شده است و دو خانم زیر 18 سال زندانی هستند. همچنین 170 کودک زیر 18 سال، چهار عضو پارلمان و بیش از 14 خبرنگار اسیر هستند. این آمار اسرا مربوط به قبل از طوفان‌الاقصی است.

پیکرهای شهدای فلسطینی هم اسیر هستند

وی اضافه کرد: 670 اسیر به بیماری سرطان و سایر بیماری‌ها مبتلا هستند و به دلیل نرساندن کمک‌های پزشکی در زندان به شهادت می‌رسند. 12 اسیر شهید حتی پیکرشان در زندان اسرائیل نگه‌ داشته شده و به خانواده‌های آنها تحویل داده نمی‌شود. نوع ظلم رژیم صهیونیستی به نحوی است که تا تمام شدن حکم، اسیر اگر در زندان فوت کند پیکرش به خانواده تحویل داده نمی‌شود. قدمت این ظلم 75 سال است که تا به امروز جهانیان منافق چاره راه حل سیاسی بیان می‌کردند؛ آیا فلسطینی‌ها به دنبال سازش نرفتند، نتیجه همان شد که زندگی ذلت بار در فلسطین داریم و کودکان ما در خواب می‌میرند.

مسئول دفتر جنبش حماس در تهران تصریح کرد: ما در طوفان الاقصی علیه مناطق اشغالگر می‌جنگیم که از سال 1967 میلادی طبق قوانین بین‌المللی جزو مناطق اشغال شده هستند. آیا ما حق دفاع از خودمان را نداریم، آیا فقط اسرائیل حق دارد؟ آنهایی که در شهرک‌های اسرائیل زندگی می‌کنند طبق قانون آمریکا و اروپا جزو نیروهای اشغالگر محسوب می‌شوند و طبق قانون بین‌المللی این مناطق جزو میدان جنگ هستند. چرا شهروندان آمریکایی، فرانسوی و ... به شهرک‌های اشغالی می‌روند که جزو مناطق جنگی است؟

وی اضافه کرد: نصف نیروهای پشتیبانی ارتش اسرائیل از شهروندان اسرائیلی هستند؛ ما باید از پارلمان‌ها و دولت‌های اسلامی و کشورهای عدم تعهد مطالبه کنیم که قانونی تصویب کنند که شهروندان آنها به شهرک‌های صهیونیستی نروند.

قدومی در پایان با اشاره به مقاومت نیروهای حماس و انهدام 24 تانک اسرائیل طی 24 ساعت گذشته، گفت: گنبد آهنی نتوانست با سلاح‌های ما مقابله کند و مردم ما بعد از شهادت شهروندان فلسطینی نمی‌توانند شرایط زندگی قبل از هفت اکتبر را قبول کنند.

محمدهادی ذاکرحسین، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مدیر مرکز حقوق کیفری بین‌المللی ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی توانسته در بازه زمانی کوتاه و در منطقه‌ای کوچک تمام جنایت‌های جنگی را مرتکب شود، گفت: قبلاً گفته می‌شود یک شورای حقوق بشری در کنار ارتش اسرائیل است که نگذارد آنها مفاد حقوق بشری را نقش کنند اما در روزهای اخیر رسالت دیگری برای این گروه تعریف شده که مراقبت کنند ارتش اسرائیل هیچ رفتار جنایت جنگی را از قلم نیندازد.

اسرائیل همه 50 عنوان جنایات جنگی را مرتکب شده

وی به وجود 50 عنوان مجرمانه به عنوان جنایت جنگی در اسناد بین‌المللی، اشاره کرد و گفت: گویی رژیم صهیونیستی عهد کرده است که تمام این موارد را مرتکب شود. برخی از این رفتارها از انتقال اجباری جمعیت از شمال غزه به سایر مناطق گرفته تا محروم کردن جمعیت غیرنظامی از مایحتاج زندگی، نقض اصل تفکیک و هدف قرار دادن جمعیت و اموال غیر نظامی، حملات به نهادهای امدادرسان، کادر درمانی و تأسیساتی که به امر درمان اختصاص یافته، هدف قرار دادن اماکن آموزشی، حمله به مساجد و کلیساها و ... از جنایت‌های جنگی هستند که اسرائیل روزانه مرتکب آنها می‌شود.

ذاکر حسین ادامه داد: همانطور که دبیر کل سازمان ملل متحد گفت، نباید فقط غزه امروز را دید بلکه باید تاریخ را نگاه کرد؛ رژیم صهیونیستی مرتکب جنایت علیه بشریت در کرانه باختری و غزه شده است و در رأس آنها جنایت آپارتاید و سرکوب ساختاری اعراب را انجام می‌دهد.

رژیم صهیونیستی جنایت آپارتاید را مجدداً احیا کرده

وی تصریح کرد: اگر زمانی داعش معروف شد که جنایت علیه بشریت و برده‌داری را احیا کرده و خرید و فروش زنان ایزدی را انجام می‌‌دهد، رژیم صهیونیستی جنایت آپارتاید را مجدداً احیا کرده است و تنها رژیم آپارتاید قابل تعریف در جهان است. در رأس جرایم اسرائیل جرم نسل کشی و نابود سازی تمام یا بخشی از ملت فلسطین وجود دارد. رژیم صهیونیستی با ناامین ساختن شمال غزه و از سوی دیگر هدف قرار دادن جمعیتی که به سمت جنوب گسیل شده‌اند نشان می‌دهد فقط به دنبال پاکسازی قومی نیست بلکه اراده کرده ملت فلسطین در شمال غزه را از صحنه روزگار حذف کند.

تلاش اسرائیل برای پیروزی در جنگ روایت‌ها

این استاد دانشگاه در تحلیل این مسئله که اکنون چه باید کرد؟ گفت: نقد می‌کنند که نهادهای بین‌المللی اقدام فایده‌مندی انجام نداده‌اند؛ این نقد تاحدودی درست است. یکی از رسالت‌های نهادهای بین‌المللی حقوق بشر پیشگیری و پاسخگو کردن است که در این دو حوزه موفقیت چشمگیری حاصل نشده است اما یکی از کارکردهای این نهادها بحث ثبت حقیقت و کارکرد بیانی است که این کنشگری می‌تواند موفقیت آمیز باشد. آنچه در این روزهای فلسطین می‌گذرد یک جنگ روایتی نیز است و اسرائیل هم در حال روایت سازی است و رفتارهای خود را توجیه و طرف مقابل را به نقص حقوق بین‌الملل محکوم می‌‌کند.

وی تصریح کرد: باید حقیقت ثبت شود چراکه جنایتکاران در تلاش برای تحریف واقعیت هستند. باید هنجارسازی شود؛ رژیم صهیونیستی سرمایه‌گذاری عظیمی کرده و اقدام به هنجارسازی می‌کند؛ مثلاً به اماکن غیر نظامی حمله می‌کنند و اعلام می‌کنند اگر جمعیت غیر نظامی در همان مناطق بمانند از دید آنها دیگر غیر نظامی نیست. ما باید هنجارسازی تهاجمی داشته باشیم و وضعیت حقوقی شهرک‌های اسرائیلی را مطرح کنیم که تاکنون در حقوق بین‌الملل در خصوص شرایط آنها پاسخی داده نشده است که آیا افرادی که در مناطق اشغال شده حضور دارند و زندگی می‌کنند را می‌توان غیر نظامی نامید.

انتهای پیام
captcha