خبرگزاری ایکنا منبع معتبر اخبار قرآنی است
کد خبر: 4180898
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

خبرگزاری ایکنا منبع معتبر اخبار قرآنی است

یک مدرس قرآن گفت: خبرگزاری ایکنا برای مخاطب منبع معتبر اخبار قرآنی است و شفافیت این رسانه در پوشش و انتقال اخبار موجب شده تا مخاطب به صحت اخبار آن اطمینان داشته باشد.

فرخنده کریم‌زاده مدرس و مربی قرآن و داور مسابقات سراسری قرآن کریمفرخنده کریم‌زاده، داور مسابقات سراسری قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با اشاره به سالگرد تأسیس خبرگزاری ایکنا اظهار کرد: این رسانه برای مخاطب منبع معتبر اخبار قرآنی است و به این شکل شناخته شده، به‌خصوص اینکه اگر چالش، بحث یا اختلافی وجود داشته است، به‌صورت شفاف و واضح از آن صحبت کرده‌ و این موضوع باعث شده تا مخاطب به صحت اخبار قرآنی ایکنا اطمینان داشته باشند.

وی افزود: به‌دلیل اینکه رسانه با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند، شما این مسئولیت را دارید تا توجه مردم را به یک پدیده، حادثه، اطلاعیه، محتوا یا برنامه جلب کنید؛ بنابراین نوع جمله‌بندی شما بسیار اهمیت دارد. معمولاً در مصاحبه‌هایی که مکتوب می‌شوند، یکی از مواردی که نسبت به آن واهمه دارم، قلم نویسنده است؛ درواقع قلم نویسنده باید گویاتر از سخنان گوینده باشد. احتمالاً شما نیز این مشکل را تجربه کرده‌اید که گاهی ما در پیاممان مطلبی می‌نویسیم؛ اما شنونده یا بیننده آن را به شکل دیگری می‌خواند؛ زیرا متن، آوا و آهنگ ندارد.

این مدرس و مربی قرآن ادامه داد: همچنین ممکن است مصاحبه‌ای انجام دهیم که به لحاظ صوتی و گفتاری کاملاً واضح و تأثیرگذار باشد؛ اما وقتی شکل مکتوب به خود می‌گیرد، به مراتب از تأثیر آن کاسته می‌شود، به‌خصوص اگر در بازگو کردن آن مطلب، قلم نویسنده، توانمند و با دقت نباشد؛ به همین دلیل من و برخی از دوستان در این‌باره نگرانی‌هایی داشته‌ایم، البته این نگرانی فقط مختص به رسانه‌ خاصی نیست، بلکه در هر رسانه‌ای هر خبری بخواهد به شکل مکتوب بیان شود، امانتداری و هنرمندی نویسنده بسیار حائز اهمیت است. حتی اگر سخن مصاحبه‌شونده‌ای واضح و شفاف نباشد، گزارشگر باید آن را به بهترین شکل ممکن بازگو کند.

وی بیان کرد: به‌طور کلی در جامعه ما مشکلی وجود دارد و آن اینکه هر چیزی فصلی دارد و پس از چند مدت تمام می‌شود. خبرگزاری ایکنا نیز در مقطعی به معرفی پیشکسوتان و چهره‌های قرآنی پرداخته‌ است؛ اما اخیراً خبری راجع به این موضوع مشاهده نکرده‌ام. به نظرم اگر بتوانید برنامه‌ای ثابت برای فعالیت خبری داشته‌ باشید، بسیار مناسب است؛ یعنی همان‌طور که شبکه آی‌فیلم سریال‌ها را پخش می‌کند، شبکه تماشا بیشتر به فیلم‌های سینمایی می‌پردازد و این موضوع برای مردم شناخته شده است، خبرگزاری ایکنا نیز می‌تواند برنامه منظم و دائمی قرآنی داشته‌ باشد که شامل اخبار روزانه، معرفی مؤسسات، پیشکسوتان و همچنین مربیان نوپا باشد و شاید اثر معرفی مربیان نوپا بیشتر از معرفی پیشکسوتانی باشد که شهرت دارند.

کریم‌زاده گفت: مصاحبه با مربی قرآنی که تازه شروع به کار کرده‌ است، می‌تواند حرکت‌آفرینی بسیار مناسبی در جامعه باشد. درواقع برنامه‌های ایکنا نیازمند به‌روزرسانی همراه با مشورت است. بسیاری از افراد را می‌بینم که هنوز پیشکسوت نیستند و جوان‌اند؛ اما تجربیات بسیار خوبی دارند؛ بنابراین در همین ایام جوانی باید دیده‌ شوند و منطقی نیست که صرفاً وقتی پا به سن گذاشتند، معرفی شوند.

وی تصریح کرد: به‌طور کلی، سرعت اطلاع‌رسانی و به‌روز بودن اخبار قرآنی در خبرگزاری ایکنا خوب است. اگر من خبری در کانالی ببینم که آن را به ایکنا ارجاع داده‌ باشند، بسیار خوب است. درواقع اگر ایکنا در گستره وسیعی از کانال‌ها و فعالیت‌های قرآنی حضور داشته‌ و خود بتواند پیام‌رسانی قوی باشد، خوب و تأثیرگذار است و صرف اینکه اخبار در سایت خبرگزاری منتشر شوند، کافی نیست.

این فعال قرآنی افزود: اینکه شما منتظر باشید تا در جایی خبری اتفاق بیفتد و آن را پوشش دهید، خوب است؛ اما اگر خودتان جریان‌سازی کنید، بسیار بهتر است؛ یعنی شما می‌توانید فعالیت مؤسسات فعال استان اعم از باسابقه و نوپا و دستگاه‌های متولی فعالیت‌های قرآنی را رصد و براساس آن خبر تهیه کنید.

وی با تأکید بر اینکه خبرگزاری ایکنا باید پویاتر شود، گفت: متأسفانه امروز رویکرد جامعه به حوزه‌های دینی و مذهبی بعضاً با اما و اگر مواجه شده است؛ بنابراین یکی از مواردی که قطعاً می‌تواند تأثیر خوبی بر این موضوع داشته باشد، نوع بازتاب‌های خبری‌ خبرگزاری ایکناست و برای تبلیغ و انتقال اخبار از هر مدل جذب‌کننده و روزآمدی باید استفاده کرد تا مخاطب در هر سنی جذب آن شود.

فاطمه کاظمینی 

انتهای پیام
captcha