پرهیز از رقابت‌ در حوزه سلامت
کد خبر: 4181874
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
حیدر محمدی بیان کرد:

پرهیز از رقابت‌ در حوزه سلامت

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: گفته می‌شود باید در حوزه سلامت رقابت‌پذیری ایجاد کنیم که این کار درستی نیست زیرا با این کار سلامت قربانی می‌شود؛ سلامت مانند حوزه اقتصادی نیست و نمی‌شود مانند حوزه اقتصادی به آن نگاه کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، کنفرانس ملی «عدالت در نظام سلامت» امروز سه‌شنبه ۲۳ آبان در سالن همایش‌های دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در این مراسم گفت: در مقوله تأمین دارو هدف این است که کالا و خدمات را با هر قیمتی برای مردم تأمین کنیم. تشکیل خانه‌های بهداشت یکی از نمونه‌های بارز دسترسی به خدمات سلامت است که دورترین نقاط کشور نیز به آن‌ها دسترسی دارند و در خصوص تأمین دارو در بعد از انقلاب شرایط خوبی داریم؛ حدود ۹۹ درصد از داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و در دسترس مردم است. 

وی ادامه داد: علت حمایت از تولید داخلی مشخص است زیرا شرکت‌های خارجی در مواقع بحران یا زمان تحریم از ارسال دارو خودداری می‌کنند. یکی از بخش‌های رقابتی ما، تولیدکنندگان داخلی هستند که داروها را در داخل کشور تولید می‌کنند.

محمدی افزود: طرح ژنریک طرح بسیار خوبی است که اجرا نمی‌شود البته از نظر بعد اقتصادی طرح خوبی نیست اما از منظر عدالت سلامت قطعاً طرح بسیار خوبی است زیرا در شرایط جنگ اقتصادی که در کشور وجود دارد، غیر از این طرح نمی‌توانیم دارو را تأمین کنیم.

وی اظهار کرد: هر دارویی که تولید داخل با کیفیت است در اختیار مردم قرار می‌گیرد و هر دارویی که در داخل کشور تولید نمی‌شود را وارد می‌کنیم و در اختیار مردم قرار می‌دهیم. یکی از چالش‌ها در کنار تأمین دارو استفاده از فراخوان‌های فوریتی است که استفاده می‌شود تا برای مدت کوتاه نیاز بازار را تامین کنیم. 

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: موضوع قابل دسترس بودن دارو برای مردم از موضوعات دیگری است که نقش سازمان‌های بیمه‌گر اینجا معنا پیدا می‌کند. صنعت بیمه باید به قدری قوی باشد که بتوانند داروهای تولیدی و تجهیزات مصرفی چ را به قیمتی که تعیین می‌شود تهیه کنند که این نقش به درستی انجام نمی‌شود. چالشی که وجود دارد این است که از طرفی باید قیمت‌گذاری به گونه‌ای باشد که صنعت رشد کند یا به گونه‌ای باشد که قیمت به میزانی باشد که مردم بتوانند تهیه کنند. 

وی تصریح کرد: گفته می‌شود باید در حوزه سلامت رقابت‌پذیری ایجاد کنیم که این کار درستی نیست زیرا با این کار سلامت قربانی می‌شود؛ سلامت مانند حوزه اقتصادی نیست و نمی‌شود مانند حوزه اقتصادی به آن نگاه کرد. تأسیس بیش از حد داروخانه‌ در یک منطقه سبب رقابتی شدن فضا می‌شود و این اتفاق سبب کاهش کیفیت می‌شود. نگاهی که بعضی از مجموعه‌ها دارند مانند هیئت مقررات گذاری، این است که گفته می‌شود به صورت نامحدود مجوز تأسیس داروخانه داده شود که این نگاه کاملاً غلط است. 

محمدی ادامه داد: در خصوص شرکت‌های پخش نیز همین قاعده صادق است؛ اینکه به تعداد نامحدود شرکت‌های پخش تأسیس کنیم عدالت برقرار نمی‌شود. افزایش تعداد شرکت‌های پخش کمکی به توزیع عادلانه دارو نمی‌کند و بیشتر باعث می‌شود که ذخایر دارویی پخش شود و با کمبود دارو مواجه شویم و امکان دسترسی نامساعدتر می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح دارویار یکی از اقدامات خوبی بود که سبب عادلانه شدن پرداخت‌ها و دسترسی‌ها در نظام سلامت شد. آنچه که در حوزه شیر خشک و تجهیزات در حال رخ دادن است، شرایط قبلی است که در حوزه دارو بود و شرایط امروز دارو شرایط جدیدی است که با طرح دارویار در حال اجرا است. در طرح دارویار به جای اینکه در ابتدای زنجیره به شرکت واردکننده یارانه پرداخت کنیم، به انتهای زنجیره پرداخت می‌کنیم. 

محمدی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود یارانه دارویی کشور برای ۸۰ میلیون نفر مردم داخل کشور نیست بلکه برای ۴۰۰ میلیون نفر یعنی مردم کشورهای همسایه نیز است، گزاره درستی است. این مسئله در حوزه شیر خشک و تجهیزات کاملاً صادق است و نه تنها با قاچاق معکوس شیر خشک از کشور خارج می‌شود بلکه متأسفانه در داخل کشور نیز شیر خشک برای افراد خردسال استفاده نمی‌شود. با اجرای طرح دارو یار در حد خیلی زیادی توانستیم عدالت را رعایت کنیم و یارانه را به جای ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره منتقل کردیم. اکنون هر فرد ایرانی با نسخه الکترونیکی می‌تواند داروی یارانه‌ای دریافت کند و هر کسی که ایرانی نیست و نسخه الکترونیکی ندارد، نمی‌تواند از این یارانه استفاده کند. این اتفاق سبب شده تا در مصرف یارانه‌های دارویی بسیار صرفه‌جویی شود. 

وی در پایان افزود: اینکه به هر قیمتی دارو وارد شود، عادلانه نیست زیرا با شرایط بودجه محدود ارزی، نمی‌توانیم هر دارویی را تهیه کنیم. 

انتهای پیام
captcha