3 هفته پیش از مسابقات کشوری زمان اجرای قاریان و حافظان منتشر شد
کد خبر: 4183240
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
مجیدی‌مهر:

3 هفته پیش از مسابقات کشوری زمان اجرای قاریان و حافظان منتشر شد

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از انتشار فهرست زمان اجرای متسابقان حاضر در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف سه هفته پیش از برپایی این رویداد به میزبانی شهر بجنورد خبر داد.

حمید مجیدی مهربه گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه زنده «آرمان» با اجرای مهدی صفری، 29 آبان میزبان حمید مجیدی‌مهر، مدیر امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، بود تا توضیحاتی را درباره روند برگزاری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف (9 تا 18 آذر به میزبانی بجنورد) ارائه کند. در ادامه خلاصه‌ای از مباحث مطرح‌شده این برنامه از نظر می‌گذرد؛

«آنچه از سوی ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه و به تبع آن مرکز امور قرآنی این سازمان تدبیر شده، موضوع تمرکززدایی است و برای برگزاری این رویداد و سایر رویدادهای قرآنی اوقاف به سراغ استان‌ها و شهرهایی می‌رویم که تاکنون میزبان چنین رویدادهای بزرگی نبودند یا کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

برگزاری مسابقه در خطه خراسان مسبوق به سابقه بوده است، اما این امر مربوط به زمانی بود که ما با خراسان پیش از تقسیم‌شدن به سه استان روبه‌رو بودیم و قطعاً آن زمان شاهد برگزاری این مسابقه در مشهد بودیم که طبیعتاً با کمترین مشکل نیز روبه‌رو بود. این سیاست تمرکززدایی را ادامه خواهیم داد و شاید در ادوار آتی این مسابقه را در جنوب شرق ایران برگزار کنیم.

برکات برگزاری مسابقات قرآن در مناطق محروم

صرف برگزاری آن رویداد ملاک نیست. اجرای مسابقات قرآن در هر یک از استان‌ها جریانی را از رهگذر حضور متسابقان، قهرمانان و اساتید قرآنی ایجاد می‌کند که منتهی به برگزاری محافل متعدد انس با قرآن و علاقه‌مندی بیش از پیش مردم به کلام وحی می‌شود؛ تجربه سال گذشته در اهواز نشان داد که براساس تحقیقات میدانی، پس از برگزاری این رویداد مردم تا چه اندازه به فراگیری قرآن علاقه‌مند شدند تا جایی که مؤسسات قرآنی با خیل عظیم مردم به منظور ثبت‌نام در کلاس‌های قرآنی آن شهر و استان مواجه شدند.

3 هفته پیش از مسابقات کشوری زمان اجرای قاریان و حافظان منتشر شد

مسابقات سراسری قرآن به عنوان رسمی‌ترین رویداد قرآنی کشور را باید بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام به سبب میزان مشارکت فراگیر متسابقان و استقبال خوب قرآن دوستان محسوب کرد و از مردم میهمان‌نواز خراسان شمالی و سایر علاقه‌مندان به قرآن دعوت می‌کنم که از 9 تا 18 آذر با حضور در محل مسابقات میزبان آنها باشیم تا انس و الفت بیشتری با کلام‌الله مجید پیدا کنند.

یکی از دستاوردهای این دوره، انتشار فهرست(کنداکتور) برنامه‌های آن حدود سه‌ هفته پیش از برگزاری آن در بجنورد با زمانبندی دقیق بود تا برخی از بی‌نظمی‌ها و ناهماهنگی‌های ادوار پیشین رفع شود و بر این اساس هم‌اکنون روز و ساعت حضور متسابقان برای رقابت مشخص است. البته این امر برای ستاد برگزاری مسابقات، آبرو به دست گرفتن است و به متسابقان و مخاطبان اطمینان می‌دهم که برنامه براساس جدول زمان‌بندی و قرعه‌کشی زمانی هریک از شرکت‌کنندگان پیش خواهد رفت.

امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با این تمهید بر آن است تا خود را در جامعه قرآنی به عنوان یک الگو و شاخص به عنوان متولی برگزاری رویدادهای قرآنی معرفی کند؛ در برگزاری رویدادهای غیر قرآنی همچون مسابقات لیگ فوتبال شاهدیم که سازمان لیگ از همان ابتدا حتی تاریخ و ساعت برگزاری مسابقه نهایی را هم پیش‌بینی می‌کند و ما به عنوان مسئولان و مجریان امور قرآنی باید در این زمینه سرآمد باشیم و با یک زمانبندی دقیق خود را به عنوان الگو و شاخص معرفی کنیم، چرا که هیچ امری را مهم‌تر و مقدس‌تر از قرآن نمی‌دانیم و در حکم حجت‌الاسلام خاموشی؛ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خطاب به اینجانب یکی از بندهایی که بر آن تأکید شده بود، استانداردسازی مسابقات بود که تصور می‌کنم تعیین زمانبندی دقیق نیز از مصادیق این استانداردسازی باشد.

برگزاری 4 برنامه پیش از ماه رمضان

سازمان اوقاف و امور خیریه تا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان چهار برنامه معظم قرآنی را برگزار و راهبری خواهد کرد؛ یکی از آنها چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است که همانطور که اشاره شد 9 تا 18 آذر برگزار می‌شود. دیگری مسابقات معارفی است که در شهر مقدس قم که دبیرخانه آن نیز در همین شهر مستقر است دی‌ماه برگزار می‌شود و سومین برنامه نیز مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است که مراحل نیمه‌نهایی آن در حال پیگیری است و از 26 بهمن شاهد برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن خواهیم بود و چهارمین برنامه، جایزه بزرگ استعدادیابی ویژه نوجوانان است که از جمله تدابیر ریاست سازمان محسوب می‌شود تا با برگزاری این چهار رویداد مهم به استقبال ماه رمضان و نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برویم و معاونت قرآن و عترت ارشاد متولی برگزاری آن است، اما سازمان اوقاف نیز سهم ویژه‌ای در برگزاری آن دارد.

نکته پایانی رکوردزنی ستاد برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن است که خوشبختانه در این دوره حضور نمایندگان 105 کشور را به عنوان شرکت‌کننده به ثبت رساندیم که از این نظر جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست را در جهان اسلام در اختیار دارد.

مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف

این گزارش حاکی است در بخش دیگری از این برنامه و در ارتباط تلفنی، محمدرضا حسین‌نژاد‌دوین، استاندار خراسان شمالی و حجت‌الاسلام و‌المسلمین عظیم آسوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه به عنوان میزبان و مسئول ستاد اجرایی این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف، گزارشی را از مقدمات برگزاری این رویداد قرآنی را ارائه کردند.

انتهای پیام
captcha