پيام آیت‌الله‌العظمی مظاهری به همایش بزرگداشت حکیم میرفندرسکی
کد خبر: 4185045
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳

پيام آیت‌الله‌العظمی مظاهری به همایش بزرگداشت حکیم میرفندرسکی

حضرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری در پیامی به همایش بزرگداشت حکیم متأله، ابوالقاسم میرفندرسکی، تنها راه صحیح مواجهه با پرسش‌های گریزناپذیر دنیای کنونی را ترویج و تحکیم فلسفه‌ورزی، خصوصاً در مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی دانست.

آیت‌الله‌العظمی مظاهریبه گزارش ایکنا از اصفهان، حضرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری به‌مناسبت همایش بزرگداشت حکیم متأله، ابوالقاسم میرفندرسکی که امروز، 9 آذرماه در اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان برگزار شد، پیامی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

قال الله سُبحانه و تَعالی: «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ»

برگزاری همایش بزرگداشت حکیم متأله و فرزانه، جناب میرسیدابوالقاسم حسینی موسوی فندرسکی(اعلی‌ الله‌ مقامه‌ الشریف) که با حضور شما استادان گران‌قدر و دانش‌پژوهان گرامی دانشگاهی و حوزوی برگزار می‌شود، مایه مسرت و موجب تحسین و قدردانی است.

در این فرصت کوتاه، سه نکته را به محضر شما میهمانان فرهیخته این همایش عرضه می‌دارم:

نکته نخست؛ تأکید بر ضرورت پاسداشت مقام فرزانگان و حکیمان بزرگی چون جناب میرفندرسکی(قدّس‌ سرّه) است؛ چراکه نکوداشت و گرامیداشت یاد و نام آنان، زمینه‌ساز تأثیرپذیری از شخصیت آن بزرگان خواهد بود و خصوصاً نسل جوان تکامل‌خواه به این سرمشق‌گیری از فرزانگان که عمر مبارک خود را یک‌سره در مسیر دانش و خرد و ایمان سپری کرده‌اند، نیازمند است، به‌ویژه در دنیای معاصر که الگوهای گوناگونی در فضاهای مجازی و حقیقی به جوانان عرضه می‌شود که بسیاری از آن الگوها، نه تنها روح تکامل‌طلبی و حقیقت‌خواهی نسل جوان را ارضا نمی‌کند، بلکه برای آینده آنان و جامعه انسانی، زیان‌بار و شکننده است.

نکته دوم؛ تأکید بیشتر بر ضرورت و نیاز به ترویج و تحکیم فلسفه‌ورزی، خصوصاً در مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی است. جهان مدرن با وجود مزیت‌های مادی، کارخانه تولید انبوه سؤالات و شبهات الهیاتی است و تنها راه صحیح مواجهه با این پرسش‌های گریزناپذیر دنیای کنونی، از مسیر دانش فلسفه می‌گذرد و جز از راه استدلال‌های عقلانی و خردپذیر، نمی‌توان این سؤالات و شبهات متکثر و متنوع را پاسخ گفت و نسل جوان حقیقت‌جو را در این عرصه خطیر، اقناع کرد.

به تعبیر دیگر، صیانت از ایمان و معنویت و ارتقای دینداری و خداباوری در جهان امروز، سخت نیازمند فلسفه و خردورزی است. برگزاری این‌گونه همایش‌ها اگر بتواند گامی در این راستا و نیز در راستای آنچه در نکته نخست بیان شد، بردارد، یقیناً به هدف خود دست‌ یافته است. امید که با همت شما استادان معزز و پژوهشگران فرهیخته، چنین شود.

و نکته سوم؛ در تکریم نام و یاد حکیم فرزانه متأله و فیلسوف نامدار، دانشمند و عارف وارسته واصل، جناب میرفندرسکی(طاب‌ الله ثراه و جعل الجنّة مثواه) است که به حق از ارکان و اساطین عالی‌قدر مکتب فلسفی اصفهان و از زمره مفاخر حکمت اسلامی و ایرانی است.

این عالم عالی‌مقام علاوه بر مرتبت والای علمی، حکمی و فلسفی که مایه تریبت اعاظمی نظیر حضرات آقا حسین خوانساری و ملا رجبعلی تبریزی و میرزای رفیعای نایینی(قدس‌ الله اسرارهم) بوده است، حائز مقام والای اخلاق و معنویت و عرفان و سیر و سلوک بوده و وارستگی و شهرت‌گریزی و آزادمنشی و بی‌اعتنایی آن جناب به زخارف دنیوی و مطامع مادی در همه نقل‌های تاریخی، مشهور و متواتر است و این، همان جهت اسوه بودن و قدوه بودن این شخصیت عالی‌قدر است که سوگمندانه باید گفت: گویی زمانه ما از پدید آوردن چنین فرزانگان و نامورانی عقیم گشته است. «انّ الزّمان بمثله لعقیمٌ.»

مجامع دانشگاهی و حوزوی ما باید نهایت جد و جهد خود را به کار گیرند تا به امید خداوند تعالی تاریخ ایران باز هم شاهد ظهور دانشمندان بزرگ و نامداری چون جناب میرفندرسکی(رضوان‌ الله‌ تعالی‌ علیه) باشد، حکیمی که نه‌ تنها حیات و زندگی او سرشار از دانش و عقلانیت و ایمان بوده، بلکه پس از مرگ نیز مزار و مقبره او همواره از حرمت ویژه در نزد عام و خاص برخوردار بوده است. بی‌شک سر این احترام و آبروی کم‌نظیر در آن است که این عالم عامل عاقل، در دریای عالم، با کشتی عقل که به بادبان دانش مجهز بود، سیر آفاقی و انفسی نمود و از این‌رو در گرداب آرزوهای فناپذیر این جهان، غرقه نشد، بلکه به ساحل قرب حق‌تعالی واصل گشت، چنانکه خود آن جناب در یکی از ابیات قصیده نغز و طرفه‌اش می‌فرماید:

عقل کشتی، آرزو گرداب و دانش بادبان

حق‌تعالی ساحل و عالم همه دریاستی

همین بیت زیبا و بلند، حکایت‌گر نگاه حکیمانه این حکیم متأله فرزانه است که رحمت و مغفرت واسعه حق متعال بر روح مطهر وی باد.

در خاتمه از حضور شما استادان گران‌قدر و میهمانان محترم در این همایش گرامی قدردانی می‌کنم و توفیقات روزافزون همه شما گرامیان را در تحکیم و ترویج دانش فلسفه و خردورزی و تثبیت ایمان و معنویت، از خداوند حکیم تعالی مسئلت می‌کنم. والسلام‌ علیکم و رحمة‌ الله و برکاته.

حسين المظاهرى

۱۵ جمادی‌الاولی ۱۴۴۵

9 آذر ۱۴۰۲

انتهای پیام
captcha